Köpa första hoj (70-80 tals) och ta mc-kort

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Hej! Ny inom mc och på forumet.
Jag är 24år gammal och har länge varit sugen på att skaffa mc, och tänkte under sommaren göra slag i saken. Jag tänkte övningsköra privat hemma och hålla kostnaderna nere så gott det går. Nu är det så att jag vill såklart ta tungt kort direkt,och behöver därför en tung hoj till uppkörningen,och även en hoj att övningsköra med. Vi har bara en hoj hemma och den inte uppfyller 600cc och 40kw.
Frågan är nu om jag ska köpa en mindre hoj (400-550cc) som det finns mängder av på blocket till bra priser och ganska låga mil, eller vänta tills rätt stor hoj kommer ut inte allt för långt bort (hemmahörande i Säffle).
Motorcykeln kommer användas hemma på somrarna samt att jag tänkte ha den i Stockholm där jag studerar under vår och höst.
Jag vill alltså ha en motorcykel som funkar bra på 70 vägarna hemma i Värmland, inne i stan i Stockholm, men som inte är allt för hemsk att köra 40mil till och från Stockholm med då och då.
Jag gillar sent 70- mitten 80-tal typ Honda cb, Suzuki gs, kawasaki z etc. typen av mc och de är billiga i inköp och försäkring.
Planen är väl att så småningom bygga lite mer café racer eller scrambler stuk på den.
Min fråga är helt enkelt;
Vilka märken eller modeller är bättre och sämre? Vilka är "säkra" och vilka borde undersökas en extra gång?
Vad ska man kolla på och värdesätta? Hur många mil är för många?
Ska jag satsa på en 600cc+ men en gång, eller en mindre och lättare kanske egentligen passar bättre och jag då får låna hoj av någon bekant till uppkörningen?
Andra tips och råd gällande körkortet?

Mvh Teodor
 
Du säger ju själv att du vill ha tungt kort så gå på rätt hoj direkt. Min första tunga hoj var en GSX 750 ES från 83. Liten halvkåpa som tar värsta vinden, gjorde 200 och relativt smidig för sin storlek. Undvik trimmade exemplar så går de för evigt.
 
Ja jag tänker ju ta tungt kort med en gång iaf för att slippa köra upp igen senare.
Jag har (ännu?) inget jättebehov av farten direkt, så hur stor skillnad är det då mellan olika 650cc gentemot en 1000cc motorcykel i vikt, prestanda, (bränsleförbrukning?), användarvänlighet helt enkelt?
Är vissa årsmodeller eller motoralternativ på vissa märken big no-no?
Något trimmat är som du säger en risk jag klarar mig utan,men hur många mil är "många", när kommer servicekostnaderna och slitagen? Mvh Teodor
 
Ja jag tänker ju ta tungt kort med en gång iaf för att slippa köra upp igen senare.
Jag har (ännu?) inget jättebehov av farten direkt, så hur stor skillnad är det då mellan olika 650cc gentemot en 1000cc motorcykel i vikt, prestanda, (bränsleförbrukning?), användarvänlighet helt enkelt?
Är vissa årsmodeller eller motoralternativ på vissa märken big no-no?
Något trimmat är som du säger en risk jag klarar mig utan,men hur många mil är "många", när kommer servicekostnaderna och slitagen? Mvh Teodor

En 1000cc har generellt bättre låg och mellanregister och kräver därför mindre växlande, förutom att de kan köras fortare.
På 70-80-talet var det väl lite annorlunda, men modernare hojar håller generellt mekaniskt så länge är de dör i krascher snarare än motorras.
Köper du en 70-80-talare är det bra om du kan laga själv, annars kan det bli dyrt att hålla den rullande när det börjar läcka gaffelolja och annat sånt där.
 
Jag har tidigare skruvat endel bilar etc, så skruva är inget direkt problem, även om det gärna undviks.
Men större cc är egentligen ingen nackdel alltså? Hur mycket skiljer vilken mellan olika hojar, är det en viktig parameter? 4cyl vs 2cyl, några stora för eller nackdelar?
 
Jag skulle köpt en Bandit 600 eller en GSX750. Lite mordernare, men billiga i inköp och försäkring.
Går att bygga om med enkla medel för mera klassiskt stuk.
Samt att de är hållbara.
 
Sätt en budget och köp därefter så nytt som möjligt efter den. Det har hänt en hel del framförallt chassimässigt under åren. De hojar som nämns ovan är inte så tokiga.

Edit: T ex
https://www.blocket.se/simrishamn/Suzuki_gsx_750_73258161.htm?ca=11&w=3

En populär körskolehoj på sin tid som håller för att misshandlas:)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Hondas cbr f modeller är bra. Kamkedjespännaren och laddrelät kan ge upp men är enkla att byta för en som skruvat lite.
Trodde kamkedjespännaren satt under ventilkåpan. Men den sitter utanpå motorn med 2 skruv.
 
Jag gjorde samma grej. Köpte en BMW R100RS från 1978 som stått i tolv år. Renoverade, övningskörde privat med polarna, nötte bromsteknik och konbana och körde upp med packväskorna på. Allt gick bra och jag drog till Lofoten på stubinen. Det var en jäkligt fin hoj på alla sätt men jag bytte upp mig ganska direkt pga att jag ville ha ABS-bromsar.

1000cc är inte "mycket", jag tycker att man hellre skall säga att de är mer lättkörda så länge man inte pratar effektmonster. Bra med vrid på lägre varvtal och generellt lägre varv i alla hastigheter.
 
Jag förstår. Inte riktigt det stuket jag är ute efter samt att om jag förstått rätt så är cyklar över 20år gamla väldigt mycket bättre ur försäkringssynpunkt?
 
Vilka årsmodeller pratar vi då? Jag är inte direkt ute efter en sporthoj utan med brukshoj /café racer typ :)
 
Ja men det är väl precis vad min plan är,har inte så mycket pengar och ska jobba shift hela sommaren så tanken är att övningsköra privat eller hemma på gården för att lära mig allt det där bra.
Då är det med andra ord en större hoj ofta att föredra :)
 
Vad är det för årsmodeller du syftar på? Styrkor / svagheter för respektive hoj?
Tror GSX 750 kom 1997 (?) och körde på fram till 2002 eller så. Suukis svar på Kawasakis Zephyr serie. Väldigt vanlig som körskolehoj och marknaden ser väl ut därefter. Dvs. de är billiga.
Motorn är baserad på den gamla GSX-R750 motorn från 80-talet. Dvs. luft/olje-kyld, men med mindre förgasare.
Många likheter med GSX750F, fast i snyggare nakenformat.
Inga egentliga mekaniska svagheter. Snarare mest förar/ägarrelaterat. Dvs. har folk skött service eller har de vurpat.

GSX.jpg
 
Jag var i samma tankebanor som dig för 2 år sedan när jag tog mitt kort.

Köpte en honda cb400n från 82 för att övningsköra på.
Funkade fint att lära sig köra på, lätt och lite effekt gjorde att det var ganska odramatiskt. Har kvar den fortfarande och rastar den ibland en solig söndag.

Skulle jag vara i samma sits igen skulle jag dock köpt en modernare hoj, någon naken/halvkåpa 90-talare. Det hände rätt mycket med chassin och bromsar från 82 till 92... och en modernare hoj är helt enkelt mycket roligare att köra.

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
 
Att köra en hoj ifrån -95 och bakåt är väldigt jobbiga och därmed bara kul på rak väg.
Jag kallar dom för "såg bockar" pga att dom är svåra att manuvrera när man kör sakta.
"raket" är längre och ofta långa mellan axel avstånden.
Cykeln blir jobbig på svängiga vägar.
Mitt råd är att köpa en ifrån -2000 talet och framåt.
Finns många till ett bra pris.
 
Okej,absolut värt att kolla upp,fortfarande ganska klassisk stil på dem :) hur många mil börjat bli många på en sån?
 
Okej, ja det kanske är lämpligare med en modernare ja.. Visst går det någon typ av gräns när hojen är äldre än 20år gällande försäkring? Eftersom jag är kille och 24år antar jag att det kommer vara en stor parameter i den ekonomiska ekvationen.
 
Okej, men visst är det stor skillnad i ägandekostnad (försäkring) på en nyare hoj gämfört mot en som är äldre än 20år,och framförallt äldre än 30år?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top