Köpa EU/depåmoppe, men vilken?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Hello

Detta är ingen MC men den har 2 hjul.

Ska köpa en åt dottern, den ska vara av klass 1.
Dvs max 45km/h.

Ser mycket billigt kinesiskt, är det skit eller ska man satsa på grejer som kostar lite mer.

25K
2015-Yamaha-Aerox-R-EU-Race-Blu-Studio-002.jpg

Eller billigare runt 10K

BT49qt_7.jpg

Last edited:
Är också i köpartagen, syster som skall ha för lite kortare pendling. Vill man inte ha en utan reg-skylt egentligen (klass II), får köras på cykelbanor osv?

Yamaha aerox är bra grejer! Men ska man inte göra något mer avancerat med motor eller stuntmässigt än att köra runt i 45 för att transportera röven så kan du köpa vilken skit som helst. Tvåtakt är dock att föredra, fyrtaktarna är förbannat slöa och skulle man vilja få den lite rappare är fyrtaktskineser väldigt begränsade.
En polare hade en TGB scooter (billigare märke) som var tvåtaktare. Han pendlade till jobbet 5mil ToR dagligen. Senast jag såg åket hade den gått 3000mil och bara fått vanligt normalt underhåll som oljebyte, bromsbelägg etc. Möjligtvis var kolven bytt men tror inte det. Kinesscooter i typ 5000kr klassen skulle jag dock aldrig lägga pengar på, ren skit är min erfarenhet.

Hade en Baotian Classic ett halvår som pendlingsfordon för 7-8 år sedan. Funkade hur bra som helst. Köpte ny för 5900 kr. Sålde för 5500 efter 6 månader. Fanns en liten mässingsskruv som förhindrade gasnålen från att röra sig hela vägen. Gick som skit med skuven på plats. Gick hur bra som helst med skruven borttagen. Gjorde då ca 60 km/h. Fast det är klart den var trött, det är ju ändå en moped :rolleyes: ...

Last edited:
Flickvännen har en qinqi, nått bajsigt kinesmärke som bara går och går :yoparty Förra sommarn en väldigt varm dag, full gas en längre sträcka med 2st på moppen, så värmenöp den. Ställde in den i garaget för att svalna, dagen efter gick den piggare än någonsin :tungan

Är också i köpartagen, syster som skall ha för lite kortare pendling. Vill man inte ha en utan reg-skylt egentligen (klass II), får köras på cykelbanor osv?

Köp en elcykel istället. Går lika fort (oreggade moppar får bara köra 25km/h) och man luktar betydligt bättre när man kommer fram.

Boatian har samma motor som ex. Honda. Peugot. Yamaha. Piaggo när det gäller 4T mopeder. Den heter GY6 och är världens mest tillverkade motor. Finns från 50cc till225cc.. Boatian har därimot en skit fögge en cv byter man boatian original föggen mot en delorto så finns inga problem alls..

Mvh

När du skriver samma, så menar du en Kinesisk kopia med billigare material och sämre toleranser och tillverkningskontroll va?

Köp en Yamaha Neos 4, du kommer inte hitta en moped med mindre fel än den. Talar av egen erfarenhet då jag jobbar med Honda och Yamaha-mopeder. Om det måste vara 2-takt köp en Aerox eller Gilera. Honda är också bra men numera tillverkar de bara den ganska tråkiga Vision.

Har haft Kinamoppe utan problem. Beror till stor del på hur den sköts. Som allt annat. Att köpa beggad moppe är alltid lotteri, då en 15-åring sällan kan hålla fingrarna borta från självtrim. Därför köpte jag en ny Kina-moppe med garantier billigare än en beggad Yamaha tex.

När du skriver samma, så menar du en Kinesisk kopia med billigare material och sämre toleranser och tillverkningskontroll va?
Det är sånt som gör Kinamoppeägandet så otroligt spännande..:tummenupp
De kan gå felfritt i 2000mil eller totalrasa efter 50..
Äger en från 2006, knappt 200 mil. Skuren ellet nåt.. GY6-motor.
Den står i ska-göra-i-ordning-nån-gång-kön...:D

Vad jag vet så tillverkas alla gy6 i kina oavsett vem som använder motorn.. Gy6 är en klon av minarellis motor men till o med yamaha kör gy6 på ex yamaha aerox 4T modell.

Att det sedan finns flera tillverkare på kloner av gy6 motorn är ju typiskt kina betende. Men är det en gy6 är det absolut inga problem med hållbarheten

Har haft Kinamoppe utan problem. Beror till stor del på hur den sköts. Som allt annat. Att köpa beggad moppe är alltid lotteri, då en 15-åring sällan kan hålla fingrarna borta från självtrim. Därför köpte jag en ny Kina-moppe med garantier billigare än en beggad Yamaha tex.

Att köpa en ny kinamoppe är alltid ett lotteri.. Och garantierna fungerar inte särskilt bra tyvärr:fakta

Att köpa en ny kinamoppe är alltid ett lotteri.. Och garantierna fungerar inte särskilt bra tyvärr:fakta

Så kan det vara men köper man det absolut billigaste man kan hitta så borde man kanske ta sig en funderare på hur någon kan tillverka ett fordon för 4-6k sedan skall det fraktas hit våran försäljare skall tjäna en tusing..

Skateverket vill ha momsen o inte nog med detta så vull kinesen ha lite pengar också det kapitalistiskasvinet :-)

Tar du chongchen som ägs av honda vad jag vet är motorerna hur stryktåliga som helst.. Har ju två tonåringar med damp adhd o allmänt motor döva.. Men inte ens dessa huliganer har lyckats knäcka våra två 4hjulinga. kazuma med chongchenh motorer..

150cc 5växlad honda xr klon på hondas xr125cc motor har under 5 år plågats på ventilsläpp crossväxlingar i mängder o det enda som gett sig är en skruv i motorfästet..

110cc halvautomaten kazuma har ett lamell paket gett upp på samma tid a 400:- ca 400timmar har denna gått.. Nu mera i en grannes ägo o dennes huligan plågar vidare utan problem.

Visserligen kostade 150cc 20k och 110cc 16k kazuma Är dyra kineser med bra kvalite.

Kan gämföras med honda 500 4 hjuling så käka v-låda startmotor elfel osv osv..

250cc fidfyn plågade jag skälv i 2 år en billig kines för 7k den gick utmärkt när jag sålde den vidare efter 2år till en bekant den går också hur bra som helst fortfarande..

Det är nog så enkelt att många tycker att en 6000 :- grej är inget att byta olja på eller rensa luftfilter på.. Samma personer blir lika förvånade när andra bilden dpm köpte havererar.. Den har jag bara ägt ett halvår o sedan pajar den!!!!!

Tja 945an hade kanske 20 ägare 40-50kmil på mätaten och så blir folk fundersamma på varför den gav upp:dummer

Jag tycker att det är jättekul att det väller ( vällde?) in billiga lekhojar i Sverige, absolut!

En bättre Fiddy är prisvärd och kul och så, men en vanlig snubbe som köper en billig typ kopenscooter.se Baotian mm mm för att parkera vid porten och pendla till jobbet gör bort sig tyvärr.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back