köpa epoxy, var och vilken?

Muggen skrev:
Det mesta är ju skrapskador och inte genomgående/sprickor. Spacka så du får tillbaka formerna och lacka. Där det är hål är ju det bästa enligt inläggen ovan att förstärka med t.ex alu-nät och sedan spackla. Det svåra som jag ser det är att få till lacken snyggt, det är inte enkelt om man inte kan det, jag skulle inte försöka själv.
 
scud skrev:
Epoxi ska vara starkare och mer elastiskt än polyester, därav letar jag epoxi istället för polyester, annars är det samma förfarande jag har tänkt mig.
Epoxin/polyestern fungerar bara/mest som bindemedel, ...glas-/kolfibern står för styrkan. Flexibiliteten med polyester blir i klass med orginal, ...dessutom, dom flesta racekåpor görs i polyester/glasfiber så varför göra det svårt för sig, ...kör med polyester/glasfiber föreslår jag (jag har lagat ett antal kåpor od så, funkar skitbra) !
 
Zoidberg skrev:
Epoxin/polyestern fungerar bara/mest som bindemedel, ...glas-/kolfibern står för styrkan. Flexibiliteten med polyester blir i klass med orginal, ...dessutom, dom flesta racekåpor görs i polyester/glasfiber så varför göra det svårt för sig, ...kör med polyester/glasfiber föreslår jag (jag har lagat ett antal kåpor od så, funkar skitbra) !
Jo men hur bra fäster polyestern på abs-kåpor? Nåja, det skulle säkert fungera, men epoxy ska väl fästa ännu lite bättre och den lilla mängd som går åt så är det ingen skillnad i pris.
 
scud skrev:
Jo men hur bra fäster polyestern på abs-kåpor? Nåja, det skulle säkert fungera, men epoxy ska väl fästa ännu lite bättre och den lilla mängd som går åt så är det ingen skillnad i pris.
...har utöver tillverkat formar & kåpor reparerat både på orginal sidokåpor & framskärmar (ABS antar jag) & det biter som järnet. Det lär snarare gå sönder bredvid lagningen nästa gång (rugga/repa kontaktytan ändå av princip)! (personligen tycker jag plastlödning är förkastligt förhållandevis)
Vad som är viktigt ur hållfasthetssynpunkt är att laga från bägge hållen. Stort med polyester/glasfiber bakifrån och mindre (ur efterarbetessynpunkt) framifrån, ...ev med glasf.spackel om skadan ej är så stor (rinner ju inte omkring lika mycket). Kör du bara ytspackel (oarmerat) framifrån kommer garanterat ytan att spricka i kanterna.
Men som sagt, ...har ingen erfarenhet av epoxyarbete (mer än aralditlim, ...& det kladdar ju som f-n i sådana sammanhang).

Good Luck :tummenupp
 
Zoidberg skrev:
...har utöver tillverkat formar & kåpor reparerat både på orginal sidokåpor & framskärmar (ABS antar jag) & det biter som järnet. Det lär snarare gå sönder bredvid lagningen nästa gång (rugga/repa kontaktytan ändå av princip)! (personligen tycker jag plastlödning är förkastligt förhållandevis)
Vad som är viktigt ur hållfasthetssynpunkt är att laga från bägge hållen. Stort med polyester/glasfiber bakifrån och mindre (ur efterarbetessynpunkt) framifrån, ...ev med glasf.spackel om skadan ej är så stor (rinner ju inte omkring lika mycket). Kör du bara ytspackel (oarmerat) framifrån kommer garanterat ytan att spricka i kanterna.
Men som sagt, ...har ingen erfarenhet av epoxyarbete (mer än aralditlim, ...& det kladdar ju som f-n i sådana sammanhang).

Good Luck :tummenupp
Och jag har nog ännu mindre erfarenhet gällande plasta kåpor, men det går som de går. Ena kåpan är riktigt hållbar, armerade med alu-profil på baksidan. Det var precis vid infästningen så där tas det ju upp en del kraft.
 
scud skrev:
Och jag har nog ännu mindre erfarenhet gällande plasta kåpor, men det går som de går. Ena kåpan är riktigt hållbar, armerade med alu-profil på baksidan. Det var precis vid infästningen så där tas det ju upp en del kraft.
Vill man vara snitsig är det inte fel att gjuta in en bricka e.d i ev infästningshål, ..annars behövs inga förstärkningsprofiler. Du dimensionerar önskad styrka med antalet lager glasfiberväv. Vill man ha xtra styvhet tycker jag det är bättre att gjuta in en typ 10mm plastslang (ja, ...går ju med vad som helst egentligen) el dylikt, för att få en förstärkande "kam"-profil/upphöjning där det behövs. Tycker inte det ska behövas på "små" mc-detaljer dock.
PS ! När/om du ändå handlar polyester, ...köp en gasmask med filter för organsika gaser &så !
 
Zoidberg skrev:
Vill man vara snitsig är det inte fel att gjuta in en bricka e.d i ev infästningshål, ..annars behövs inga förstärkningsprofiler. Du dimensionerar önskad styrka med antalet lager glasfiberväv. Vill man ha xtra styvhet tycker jag det är bättre att gjuta in en typ 10mm plastslang (ja, ...går ju med vad som helst egentligen) el dylikt, för att få en förstärkande "kam"-profil/upphöjning där det behövs. Tycker inte det ska behövas på "små" mc-detaljer dock.
PS ! När/om du ändå handlar polyester, ...köp en gasmask med filter för organsika gaser &så !
Mask har jag redan, har ju plastat ena kåpan med epoxy redan. Får se om de blir epoxy eller polyester till nästa, förhoppningsvis har företaget jag tänkt handla hos kunskap att tillgå.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top