Köpa demohoj?

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Funderar på att köpa en demohoj som efter företag säljer ut eftersom den demat färdigt antar jag. Har bara gått 90 mil men det har vart hårda mil misstänker jag. När man demokör en ny modell vill man ju se vad den går för.

Bör man undvika en demohoj som har fått en sån potentiellt hänsynslös inkörning?
 
Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en demohoj. Men vanligtvis så tycker jag att det erbjuds för små rabatter på demohojar. Man skall betänka att cykeln är påställd så garantin har börjat ticka, årsdatum för service tickar och cykeln har gått 90 mil med förare som inte är jag.
 
Här är ett exempel där jag absolut inte skulle köpt demon

Kawasaki Z650:
Northbike demo 160mil 62900kr
Northbike NY 64800kr
Billigaste NYA på blocket 62900kr

Förstår inte ens hur handlaren tänker här. Vem skulle vilja köpa en cykel som gått 160mil när man får en ny för samma pengar? Där ligger 5st democyklar ute på blocket nu med 8-460 mil på mätaren för 59900-62900kr dvs max 3000kr under vad det begärs för en fabriksny cykel.:va :va:va
 
Jag håller med Boris JR. Om priset är rätt - köp!

Du dumpar ju inte en partner som inte var oskuld när ni träffades, eller...?
 
Här är ett exempel där jag absolut inte skulle köpt demon

Kawasaki Z650:
Northbike demo 160mil 62900kr
Northbike NY 64800kr
Billigaste NYA på blocket 62900kr

Förstår inte ens hur handlaren tänker här. Vem skulle vilja köpa en cykel som gått 160mil när man får en ny för samma pengar? Där ligger 5st democyklar ute på blocket nu med 8-460 mil på mätaren för 59900-62900kr dvs max 3000kr under vad det begärs för en fabriksny cykel.:va :va:va

Demohojar brukar vara utrustade med alla paket etc, ny hoj är helt naken och inropspris.
På en ny BMW (som jag har lite koll på) så brukar demohojarna vara utrustade för +35.000 kr men säljas till ett pris som ligger kanske 15.000 över "nypris". Dvs rabatten är ändå ca 20.000.

Hur det är med sniknybörjarhojar har jag ingen aning om, men gissar att firmorna är rätt bra på att sälja hojar, Northbike prånglar tex ut 600 fordon/år så något måste de ju göra rätt.
 
Demohojar brukar vara utrustade med alla paket etc, ny hoj är helt naken och inropspris.
På en ny BMW (som jag har lite koll på) så brukar demohojarna vara utrustade för +35.000 kr men säljas till ett pris som ligger kanske 15.000 över "nypris". Dvs rabatten är ändå ca 20.000.

Hur det är med sniknybörjarhojar har jag ingen aning om, men gissar att firmorna är rätt bra på att sälja hojar, Northbike prånglar tex ut 600 fordon/år så något måste de ju göra rätt.

Northbike får sälja för det finns inget alternativ i norrland, själv håller jag mig borta då dom varken har sjysta priser eller kläder i affären.
 
Northbike får sälja för det finns inget alternativ i norrland, själv håller jag mig borta då dom varken har sjysta priser eller kläder i affären.

Eventuella priser vet du ju i så fall ingenting om, eller hur? Det som står på hemsidan är ju bara ett begärt pris, de säljer på samma marknad som alla andra. Av egen och andras erfarenhet så vet jag att det går lika bra att komma överens med dem som med andra...
 
Ha även i åtanke att det utannonserade priset inte nödvändigtvis är det slutliga priset.

Jag vet inte exakt vad som gäller för demohojar just nu och det är förmodligen lite olika från märke till märke, men de brukade omfattas av regler om att handlaren kunde köpa dem med bättre rabatt än en vanlig saluhoj, att handlaren inte fick sälja den vidare förrän efter ett visst antal månader och att den inte fick annonseras ut billigare än det officiella nypriset.
 
Hojen i fråga är en Superduke Gt. 20 tusen billigare än en 0 milare 40 tusen billigare än ordinarie priset i våras. Tycker handlare brukar vara svåra att pruta med men råkar befinna mig i närheten så får väl åka dit o ge dem ett skambud.
 
Jag köpte en demohoj av probike Gbg med 300mil på mätaren och den var hur bra som helst. All fjantservice de första milen var gjorda så det var bara att panga på från början.
 
Köpte en demohoj av just Northbike, men blev en rätt bra deal med utrustning. En riktigt bra grej är ju att man slipper den där första servicen som avbryter hojåkandet när man nyss fått hojen och det är som roligast. Kört snart 1000 mil nu, och har då inte märkt något galet med hojen.

Så nej, oroa dig inte för demohojar. Se bara till att få en bra deal.
 
Fick loss en demo hoj hos Lugnets MC i Borås som gått 60mil, 10k billigare med första service och ett lås inräknat. Kunde inte varit nöjdare :)
 
Köpte en demo BMW S1000RR som hade gått 80 mil hos Gerts i Ängelholm 25k billigare och första servicen gjord. Inga problem med den hojen så länge jag hade den, blev tyvärr stulen efter 3 månader och 430 mil.
 
Köpte en Honda CBR 600 demo som gått ca 100 mil av MC Center Vänersborg. Inga problem med hojen.

Edit: Ca 20k rabbat.
 
Skulle jag få changsen å köpa en demohoj skulle jag slå till direkt... Förstås för att bra pris då...
 
Det är ju inte värre att köpa sig en demohoj än valfri beghoj.
Testcykeln för motorn i fabrik är rätt hård, så att någon gasar lite under en provkörning tror jag inte är någon fara för de första tusentals milen, om det inte är en skithoj till att börja med.

Med det sagt så brukar ju priserna vara föga imponerande.
 
Hojen i fråga är en Superduke Gt. 20 tusen billigare än en 0 milare 40 tusen billigare än ordinarie priset i våras. Tycker handlare brukar vara svåra att pruta med men råkar befinna mig i närheten så får väl åka dit o ge dem ett skambud.

För 20kkr under nypris kan man absolut överväga democykel. Men betänk att där är 24mån garanti på cykeln så halva garantitiden är över. Och 100mila servicen skall absolut vara gjord eller kosta noll kronor.
 
Förutom att Boris har rätt i att det ska vara en rabatt som är skälig (då mer för att garantin börjat ticka än några mil hit eller dit), så vänder jag mig lite emot resonemanget i trådstarten "det har vart hårda mil misstänker jag. När man demokör en ny modell vill man ju se vad den går för."

En provkörning för mig är att se att man sitter bra på hojen, kommer överens med reglage/växellåda/motorkaraktär etc.

Inte fasen går folk på varvtalsstopp och tokväxlar utan koppling på fullgas....väl ?

Det är dessutom inte ovanligt att man på sporthojar får skriva på ett papper om att det är självrisk på 20-25000 kr vid skada. Bara det borde avskräcka tycker man.

En provkörning är för mig en tur på max 10-15 min. Skulle vara kul att se minen på en försäljare där man säger "jag har tänkt använda den för banåka, är det okej att jag lånar den över helgen...ska till Torpet då"
 
Förutom att Boris har rätt i att det ska vara en rabatt som är skälig (då mer för att garantin börjat ticka än några mil hit eller dit), så vänder jag mig lite emot resonemanget i trådstarten "det har vart hårda mil misstänker jag. När man demokör en ny modell vill man ju se vad den går för."

En provkörning för mig är att se att man sitter bra på hojen, kommer överens med reglage/växellåda/motorkaraktär etc.

Inte fasen går folk på varvtalsstopp och tokväxlar utan koppling på fullgas....väl ?

Det är dessutom inte ovanligt att man på sporthojar får skriva på ett papper om att det är självrisk på 20-25000 kr vid skada. Bara det borde avskräcka tycker man.

En provkörning är för mig en tur på max 10-15 min. Skulle vara kul att se minen på en försäljare där man säger "jag har tänkt använda den för banåka, är det okej att jag lånar den över helgen...ska till Torpet då"
Du tänker så, ja, men när man är på provkörningsdagar så finns det obehagligt många lirare som absolut inte kan köra, men tror att dom är gudar, och antagligen bara kör hoj en gång om året, på provkörnigsdagar. Den fulländade skyddsutrustningen mysbyxor, hoodie, flipflops och en hjälm som för tankarna till Lidl ger en hint om att dom inte är flitiga banrävar åtminstone. Jag tror att komfort och vägegenskaper inte ens finns med på deras lista, det är betydligt viktigare att kunna skryta om att dom minsann körde en så jävla fet hoj.

Det faktum att det brukar mulas en hel del hojar på såna dagar säger också en del, och mer än en verkar tro att varvstoppet är en quickshifterfunktion :huvet Det har ju till och med skett dödsolyckor under provkörningar, det var ju en kille som klippte av några björkar på flera meters höjd med en R1a för några år sedan tex.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top