Köpa demohoj?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För 20kkr under nypris kan man absolut överväga democykel. Men betänk att där är 24mån garanti på cykeln så halva garantitiden är över. Och 100mila servicen skall absolut vara gjord eller kosta noll kronor.
Alternativet är att handlaren ringer upp sin generalagent och ber om förlängd garanti (d.v.s. full garanti från dagen jag hämtar hojen) och att man då kommer runt det problemet.

Har köpt två demohojar, en CBR1000rr och en Ducati 821 Monster. Båda runt juletid. Att komma överens med handlaren har inte varit ett problem...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alternativet är att handlaren ringer upp sin generalagent och ber om förlängd garanti (d.v.s. full garanti från dagen jag hämtar hojen) och att man då kommer runt det problemet.

Har köpt två demohojar, en CBR1000rr och en Ducati 821 Monster. Båda runt juletid. Att komma överens med handlaren har inte varit ett problem...

Det visste jag inte ens att det gick att förhandla om. Det vore ju en kanonlösning:tummenupp
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
För min del så är det inte den eventuellt hårda körningen på varvstoppet då och då som är det farliga på en demohoj utan mer att det görs innan motorn är riktigt varm.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
För min del så är det inte den eventuellt hårda körningen på varvstoppet då och då som är det farliga på en demohoj utan mer att det görs innan motorn är riktigt varm.

Jag tror inte att det är så jättevanligt att man ligger på varvstopp när man provkör.
Sen beror det ju säkerligen på vilken kategori hoj det är också.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Skulle jag köpt en demohoj så hade jag velat att dom kopplade upp den så jag såg hur hårt den blivit körd på milen den gått. Vet själv hur man kör dom på demodagar, i alla fall en sporthoj som stått på en demodag skulle jag nog avstå om inte priset var jäkligt bra :yoparty
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Det är dessutom inte ovanligt att man på sporthojar får skriva på ett papper om att det är självrisk på 20-25000 kr vid skada. Bara det borde avskräcka tycker man.

Det gäller väll bara om du vurpar? Rasar växellådan när du är ute och provkör är det väll svårt att bevisa om det är du som kört sönder den eller om den innehöll något fel? Eller om den som körde den innan dej orsakat något fel så råkade den ge upp när du körde. Om pappret säger att jag ska betala 25k vid eventuellt ras hade jag ALDRIG satt mej på en hoj och provkört 1m ens..
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har sagt det förut och jag säger det igen...
Det beror på vad det är för typ av hoj.
Jag skulle aldrig köpa en demo sporthoj, vet själv hur jag körde dom hojarna och hur mina vänner körde hojarna. Det är aldrig bra att vrida på full rulle med en kall motor. Om man inte har köpt hojen med surt förvärvade pengar så brukar man oftast inte bry sig.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Det var väl lite de här med rödmarkering med kall motor och eventuellt varvstoppande med nästan ny motor jag tänkte på.

När jag demokör hojar så är det ju delvis för att känna hur man sitter och hur hojen känns över lag men jag ser alltid till att hitta en raka så jag kan dra ur den rejält också. Man vill ju veta vad motorn går för också.

Blev ingen affär idag i alla fall. Hojen stod i butiken skitig o full av döda flugor. Tyckte kåpglaset var repigt också som om nån torkat av de med en grusig trasa. Fick inte feeling helt enkelt. 990:n får nog tjänstgöra ett tag till om ingen magisk deal dyker upp.

Tack för info!
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Jag ser inget problem med att köpa demohojar, har själv min andra demohoj, den första jag köpte var en 2010 varadero, den körde jag tvåtusen mil med helt bekymmersfritt, Hondas femåriga garanti gällde från den dagen jag hämtade ut den, cykeln jag bytte den mot var helt ny med 0 mil på mätaren, den cykeln bytte jag mot en 2016 Africa Twin som hade gått som demohoj, hämtade ut den i februari, första servicen gjordes innan leverans och kostade ingenting, cykeln levererades med väskor centralstöd, ett komplett kit, och priset helt rätt, har nu kört 700 mil och jag är helnöjd, Garantin gäller i fem år från det datumet som står i mitt kontrakt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top