Köpa däck på nätet

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Ni som köpt däck på nätet, hur har ni bemötts vid däcksfirma när ni velat ha dom monterade? Har tidigare fått känslan av viss tjurighet. Förstår ju till viss del att däcksfirman vill sälja däcken dom monterar. Men det är ju lite väl höga priser jämfört med att köpa online. Reflektioner?
/J
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har bara gjort det med bil, och de var väl inte väldigt imponerade men gjorde det. På hoj kränger jag däck själv istället.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Blev väldigt bra bemött den enda gången jag gjort det. Ringde och frågade pris först och om det var ok att de bytte däcket.

Fick ett pris som var för bra för att vara sant. Frågade om det stämde i och med att jag kom in med hela hojen och de fick skruva allt. Jodå det stämmer sa de. Så jag lämnade däck och hoj och körde till jobbet. Hämtade senare samma dag och betalade strax över 300kr. Fick då reda på att killen som gett mig pris på själva bytet men glömt ta betalt för tiden det tog att skruva av allt som behövdes från hojen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köpte på hojdäck.se och lämnade in lösa hjul på NT:s garage i Västberga. Inget knussel, prisvärt och trevlig personal. Då TS bor i flempan kan jag rekommendera dem. (om de finns kvar, det var några år sedan det begav sig)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom gånger jag har lämnat in för byte av däck jag köpt på nätet har jag gjort det till småfirmor som har gjort det för småpengar, och då har jag blivit bra bemött. När jag har köpt till bilen så har jag bokat in montering i samband med köpet, så då är dom firman med på ett hörn hela vägen, och det har väl funkat, jag hade troligen fått lika usel service som om jag hade köpt över disk där.

Men normalt sett köper jag hojdäck på nätet och kränger själv. Visst, han som gör jobbet är en surmulen typ, lite excentrisk och folkskygg, men han gör ett bra jobb, och han provkör däcken grundligt, tills dom är slut faktiskt, för att säkerställa både däckens och jobbets kvalitet.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Bra trevligt bemötande alla 4 gånger och inga ockerpriser. Lämnar in däcken lösa. Det kostade ca 300:- för montering och balansering sist har jag för mig. firststop.se var det på, stort däckföretag.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ingår i arbetsbeskrivningen, surmulen och folkskygg, precis som kundmottagaren på bilfirmorna... :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
De gånger jag tittat på däckköp på nätet har det ju ofta funnits kontaktuppgifter till firmor som åtar sig att montera däcken i någon form av samarbete med säljaren.
Nu har jag aldrig köpt däck på nätet så jag vet inte hur det funkar, jag får alltid ett anständigt pris hos min lokala firma när jag kommer med lösa hjul.
Snart dags igen för något sportigare på multin.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
det brukar inte vara några problem.
De slipper hålla lager , -men får ändå göra jobbet...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Snackade med en meck i Västerhaninge som sa åt mig att beställa från webshop och begära leverans till honom. Kostade kanske ett par hundra per däck i montering, kommer inte ihåg. Då hade jag inte någon möjlighet att fixa något själv (ta loss hjul osv) så det var inte så många alternativ. Stod och kollade på körskolan utanför medan de höll på.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Om man skall se till anledningen varför en däckverkstad har högre priser än en näthandel så beror det väl på att de har lokalhyror, inköp maskiner samt personal att avlöna i deras priser med.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om man skall se till anledningen varför en däckverkstad har högre priser än en näthandel så beror det väl på att de har lokalhyror, inköp maskiner samt personal att avlöna i deras priser med.
Absolut, men det har onlinehandeln också. Med en fru som arbetar med e-handel vet jag att det inte är gratis att driva den verksamheten. Men visst, lilla lokala ringservicen har nog högre kostnader per sålt däck.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det blir nog fler och fler som anpassar sig till den nya tiden när folk handlar på Internet och så ser man en marknad i det istället för att själv sitta på ett lager...
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Ringer runt och kollar pris. Bara bra bemötande både med bil och mc. Men minns att den lokala däck killen ville ha 800 för skifte av ett däck av grannens grabb när han fråga. Han finns inte kvar längre. Förstår inte hur man tänker, kan jag inte tjäna 250 spänn så vill jag ta 800:- för att jag inte får tjäna 25 spänn på däcket istället för 200:-
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Skaffade enkla däckmaskiner från Kina för ett antal år sedan av typen Biltema eller något bättre.
Krängde 53 däck på firmabilarna första året och därmed var dom betalda, även om det fungerar utmärkt på hojarna också har det hänt någon gång att jag krängt hojdäck för hand om det endast varit ett, det tar inte många minuter när man fått snits på det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör Rabaconda sedan några år och byter väl 2-3 uppsättningar årligen. Så enormt skönt att slippa lämna in utan bara byta när andan faller på.
Så kan man ha nästa uppsättning i reserv hemma.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Handlar alltid Mc-däck hos Påarps Mc-service utanför Hbg. Han har lager, bra priser och snabb som fan. Ser ingen anledning att krångla med näthandel. Blir det fel så är det ETT HELVETE att få det löst. Har sett det själv när farsan skulle få hem ovanliga däck till sin sidvagn. Ojoj och ajajaj vilka nötter på den firman. Svensk sida men kundtjänst i typ Indien. ?‍♂️?‍♂️?‍♂️
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top