Köpa cykel!!! (Kona Shred)

Är det mekaniska skivbromsar på Bianchi då? Varför ska man inte ha det?

Mekaniska skivbromsar funkar skitbra till dom som egentligen skulle ha haft fotbroms, dvs dom som slöcyklar och inte gillar underhåll, då bromsklossarna räcker för evigt.

Ska jag ha bra bromsar väljer jag antingen bra justerade V-bromsar, hydrauliska skivbromsar eller maguras hydrauliska fälgbroms före dom mekaniska skivbromsarna.

Lånar tråden.

Kedjan på en annan cykel hoppar väldigt ofta.
Tror att den hoppar när man bär cykeln upp/ned för trappor.
Varför gör den det? För lång?
If so, kan man korta en cykelkedja?

Om trådskaparen tänkt köpa cykel för 5-7k kr, så finns det en uppsjö cyklar. Det man luras av ofta är att den ena kan ha jättebra växlar och andra komponenter, men ramen väger bly och hjulen är ett billigt stålpaket.

Om du däremot kommer på 10 -12k kr, då börjar du få vettiga grejjer "runtom" så att säga.

Ett par tips från välkända märken på den svenska marknaden:

http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=5564

http://www.cykelkallan.com/showProduct.php?id=1300&group=1,4,91

Kolla även in övriga SCOTT sortimentet :tummenupp snygga hojjar i år

Äsch, Feltema duger bara till fälgsidor och motorolja..

Schyssta hojar men ska inte lägga så mycket pengar..

Trodde fan inte det fanns en begagnat marknad för MTB, det verkar ju helt omöjligt att pruta oxå..
Trodde först att man kunde lägga kanske 3kkr för en 10kkr men den tanken fick man ju snabbt ge upp..

Har inte cyklat sen innan moppetiden och vet inte hur mycket man kommer att använda hojen, därför begagnat och billigt..

Verkar som om jag får ge upp planerna på att köpa ngt vettigt begagnat och istället köpa ngt skrot för att se hur mycket den används.
Sen om det är värt det köpa en "riktig"..

Last edited:
Men köp dig en cykel för 5000kr, kolla de stora cykelmärkena som tex scott, merida, och även Bianchi cyklarna.

Då får du iallafall kvalite. Även om inte alla komponenter är dem bästa så får du ändå vad du betalar för. Och ovanstående märken har kvalité.

lycka till!

Ah, I see.
Hur mkt ligger maxgränsen på i pengar?
Ska det vara en sprojlans eller beg.?

Det blev en scott p45 i alla fall. Jävligt snygg tycker jag, dock mekaniska skivbromsar och alivio, men jag tror faktiskt att det duger gott åt mig. Det jag är osäker på är om man kan uppgradera komponenter om det i framtiden skulle visas sig begövas.

Bifogat

• p45.jpg
    p45.jpg
    14.4 KB · Visningar: 99
Det blev en scott p45 i alla fall. Jävligt snygg tycker jag, dock mekaniska skivbromsar och alivio, men jag tror faktiskt att det duger gott åt mig. Det jag är osäker på är om man kan uppgradera komponenter om det i framtiden skulle visas sig begövas.

Bra val! Snygga stadscyklar. Jag är sugen på att köpa en scott jag med, för runt 9k fast mtb, och även köpa till 2 fälgar med gatdäck för att rejsa med cykelbuden hehe :)

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna