Köpa cykel!!! (Kona Shred)

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Cykeltråden!!!

Funderar på att köpa en cykel.
Ska ha den till att cykla lite till jobbet, lite skogsvägar och kanske lite riktig offroad..

Har kollat på en Kona Shred, är det ngt att ha eller?
Kan man höja sadeln så mycket, på alla bilder är sadeln väldigt långt ner.
Är ca 1.80 o 90kg, ska man ha L i storlek på ramen då eller?

Ös på med tips ni som kan..

Tipsa gärna om andra oxå, jag vill ha fjädrande framgaffel och skivbromsar..
Det kanske inte behövs men det ser ju coolt ut (japp, prylgalen!!!)..

Last edited:
Jag har en kona DEW, kvalitén är sådär.
Dålig är fel ord men den är långt ifrån bra. Inte så dyr cykel å andra sidan.
Det som krånglat är att detaljer börjat rosta, ekrar gått sönder samt att kedjan slets ut helt sjukt fort, på typ 30 mil.

Edit:
Ang kedjan, den funkar fortfarande. Dock gjorde försäljaren en efterkontroll efter typ 30mil och mätte med något verktyg och kom fram till att den var slut. Det var för långt avstånd mellan länkarna, vilket skulle leda till att växlingen inte skedde optimalt. Givetvis kunde dom sätta på en ny kedja med drev mot betalning.... prrrbt sade jag och kedjan snurrar än idag.

Firman var CYKELSPEC i göteborg, helt värdelösa att ha att göra med efter att man gjort sitt köp.

Försäljaren sade till mig att det tar några dagar innan drägg har plockat bort ev skivbromsar, så jag köpte en dew istället för en dr.dew eller vad alternativet nu hette. (alternativet hade skivbromsar)
Men visst hade det varit ballt med skivbromsar :cool:

Last edited:
Hej!!

Kan inte så värst mycket själv om sånna cyklar men jag frågade min bror lite snabbt! Han trodde det skulle kunna funka med en Medium! Sadeln går och höja ganska mycket!
Den håller nog inte så bra för lite tuffare körning som större hopp och liknande!
Men och tuffa runt lite skogsvägar ska ju gå bra!

Funderar på att köpa en cykel.
Ska ha den till att cykla lite till jobbet, lite skogsvägar och kanske lite riktig offroad..

Med tanke på vad du säger att du ska använda den till skulle jag rekomendera dig att titta på en XC cykel istället för en Dirt.

Dirtcyklar är gjorda för att hoppas med, inte för att cykla till och från jobbet.

Har du inte tänkt hoppa mycket behöver du inte den extra tunga ramen, har du tänkt cykla till och från jobbet behöver du det tredje (största) drevet fram betydligt mer än en bashguard...

Stilen har blivit populär, men det är långt ifrån optimala transportcyklar, dirtcyklar ska ha små ramar så att man kan slå ner sadeln i botten när man hoppar och vinkla cykeln mycket under sig.

Dirtcykeln är väl närmast en hybrid med många egenskaper från BMX ihopbyggt med några egenskaper från MTB.

/ Mina 5 cent

Allt det som GuW säger håller jag med om.

Men jag undrar en sak, växlingskomponenterna på Shred (Acera-X, Altus och Alvio) tillhör väl den billigare ändan av skalan när det gäller trampcykelväxlar från Shimano? I så fall skulle jag nog fundera på något annat.

Last edited:
Allt det som GuW säger håller jag med om.

Men jag undrar en sak, växlingskomponenterna på Shred (Acera-X, Altus och Alvio) tillhör väl den billigare ändan av skalan när det gäller trampcykelväxlar från Shimano? I så fall skulle jag nog fundera på något annat.

Helt riktigt, det är långt ner på skalan av komponenter, men på en Dirtcykel är inte växlingskomponenterna kritiska.

Tittar du sen på specen av kedja/krans (fanns på Konas hemsida) så har dom snålat ännu mera där.

Vevlager och vevar är hyfsade ISIS, vilket är att föredra gentemot standard fyrkant-tapp, vilket är betydligt viktigare än en flashig bakväxel.
(för alla oseriösa cykelfabriker sätter på en LX bakväxel och fuskar med resten, för alla okunniga kunder läser på bakväxeln för att se vad det är för komponentgrupp)

Den där cykeln är en utmärkt nybörjar dirthoj, vad man kunde önska är möjligtvis hydrauliska skivbromsar, men växla, det gör man ju innan man tar fart och hoppar...

(för alla oseriösa cykelfabriker sätter på en LX bakväxel och fuskar med resten, för alla okunniga kunder läser på bakväxeln för att se vad det är för komponentgrupp)
Ungefär som att sätta på kassa mekaniska skivbromsar på en även i övrigt dålig hoj bara för att folk ska tro att den är bättre än en dyrare hoj med bra V-bromsar?

Okej, om ni nu totalsågar en Kona Shred (för mitt användningsomr), vad säger ni om en Bianchi 6600 Dos??

Ska du cykla ganska mkt normalt så blir en Dirt ganska obekväm. Ramen är byggd så att styret är mkt högre och att sadel-punkten är mkt lägre.
Så kika på någon "vanlig" mtb.

Googlande lite snabbt på Bianchi-cykeln. Den har Deore växlar, vilket är helt ok för en vardagscyklare.
Framdämparen är väl inget att hänga i julgranen, men ska du inte träna backlflips det första du gör så håller den säkert bra.

Kolla efter något annat märke och kika på vad de har för hjul och vevparti etc. Shimano grejer är väl rekomenderat.
Bianhi är väl ingen hoj jag skulle köpt det finns så många andra märken.

Kolla hos nån återförsäljare som har flertalet märken, för att jämföra din prisklass.

Men, det är ju just det med sadeln och styret som jag tycker verkar schysst, att styret är lite högre och sadeln lägre, är inte det bekvämt?

Säger bara Merida =)
..

Meridan är fin. Dock ligger min cykelbudget under detta.
Ni som kan cyklar, hur är Scott p45?
Även jag vill ha en cykel som kan allt, men förstår att det måste snålas både här och där. Användningsområdet är 80% pendling och 20% skogsstigar.

Meridan är fin. Dock ligger min cykelbudget under detta.
Ni som kan cyklar, hur är Scott p45?
Även jag vill ha en cykel som kan allt, men förstår att det måste snålas både här och där. Användningsområdet är 80% pendling och 20% skogsstigar.

Ah, I see.
Hur mkt ligger maxgränsen på i pengar?
Ska det vara en sprojlans eller beg.?

(Fanns det ingen cykeltråd här förut? har letat men inte hittat. Har en fråga ang. min broms..)

Någon moderator kan kanske döpa om till Cykeltråden, så skapar vi en ny..

Kunde själv tydligen..

Nähe, det kunde jag inte...

Last edited:
Fan öppnade inte jag en cykeltråd en gång? :va där alla visade sina hojjar etc.
Ska leta...

Båda 2 bianchi verkade fina, ok komponenter.
Mer än så behöver du knappast. OM du köper billig cykel på nätet se till att läsa på lite och akta dig för mekaniska skivbromsar.

Är det mekaniska skivbromsar på Bianchi då? Varför ska man inte ha det?

Den frågan kan inte jag svara på. Men jag har iaf jämfört makaniska och hydraliska. Så mkt bättre bromseffekt på de hydraliska. Självfallet tog jag då en cykel med hydraliska - Avid Juicy Seven sitter på just nu. (Som jag också idag köpte nya belägg till =))

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti