Köpa Cheva Van?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Körde en helt ljuvlig G20 Starcraft med blå/silver plyschklädsel och träpaneler i jobbet 1990 och har sedan dess haft en sweet spot för de här järnen.

21 år senare upptäcker jag de flesta verkar ha sett sina bästa dagar men skam den som ger sig....någon vanägare här som kan dela med sig av sina erfarenheter kring vad man ska kika på (förutom rosten då:rolleyes:) och lyssna efter? Är mest sugen på just årsmodellerna 88-90.

Gjort lite sök och de frågetecken som hänger i luften är:

-Bensin eller diesel?
-Vilken motor/låda? 350/700 verkar vara det vanligaste men jag har läst en del inlägg om att 305 lådan är mer stryktålig?
-Servicekostnader? Mekvänlighet? Tillgång på delar? Grejorna förefallet ju rätt enkelt uppbyggda men å andra sidan är ju motorhuven som en strumlåda ungefär
-Skatt? Om man reggar som LB, kommer man undan billigare då?

Hade tänkt att lägga max 40k.

All input emottages tacksamt:tummenupp

Har själv ägt en starcraft -90 med 350/700. Kanonbil, tyckte verkligen om den på alla sätt och vis. Men tja, det var liksom inte riktigt funkis med stor dyr v8-bil som inte ens fick plats på normala parkeringsrutor...:gnissla Den fick dessvärre avyttras till förmån för en mindre pendlarbil. Men någon gång ska jag ha en ny! Då tänker jag satsa på 6,2 diesel (snål och pålitlig!) med husbilsinredning, lb-reg och valfri låda (th400 sägs väl vara den mest stryktåliga, men 700 lådan har jag för mig är den snålaste då den är fyrväxlad...). Bekvämare bil att köra finns knappt, slå till!:tummenupp Akta dig mest för vanrost, hittar du en fin som klarat sig bra från denna pest så ska bilskrället hålla och gå kanonbra:tummenupp

Lådan är den svaga länken om det är en TH700, det är inte en dålig låda i sig men den tål inte på något vis lika mkt stryk som en 350 eller ännu hellre 400.

Mitt omedelbara tips är att köpa en van som inte dragit släp så mkt, 700:an tar stryk av släpkörning om man använder överväxeln. Det finns två D lägen på dom varav ett är med od och ett utan, iaf var det så på min pickup med 700.

Har ägt en GMC Kellogg van med 350-snurra och 700-låda som var husbilsinredd. Funka klockrent och jag saknar den men utan garage så var det dödsdömt att hålla rosten borta så den såldes. Det enda jag behövde göra vid besiktning var att vika ned ryggstödet på baksoffan så det blev en säng och att ställa in en liten kyl som skruvades fast på enklaste sätt.
En dag ska jag minsann äga en på nytt.

Bensin-åttan är gjord i mer än 66 miljoner exemplar och sitter i en mängd olika bilar så det är inget problem att få tag i delar. Reservdelar är billigt.
Försök hitta en som är lb-reggad med husbilstillägg som Bushido skriver så slipper du lastgallret.
Jag pröjsa 3 papp om året i helförsäkring. Har för mig att trafiken bara kostade runt 700 spänn om året. Tyvärr så har bilskatten på tunga bilar skjutit i höjden även om det är lb-reggade. Den dubblades för mig under den tid jag ägde vanen.

Jag har en Dodge B250, med en 318tbi. Annars väldigt lik g20in så jag kan nog svara på några frågor. Tillgången på delar är inga problem alls. Finns mkt prylar på skroten, Hansen racing eller Åbergs fixar nya delar, annars finns ebay.
Hittar du en med trasiga lister kring dörrar och fönster, så bör du veta att listerna är rätt dyra.

Skatten på min är 3197kr. Lb-reggad.

Minns jag rätt så kom tbin under 88 så se till att du inte köper en med vanlig förgasare. tbin svarar bättre på gas och går billigare.

Att meka med vanen är som att meka med en gammal 740. Fast motorn sitter ju halvvägs in i kupen så det är rätt skönt att kunna sitta i bilen och byta stift, filter osv..

Oavsett vilken låda som sitter i bilen så var noga med att kolla att den växlar mjukt och fint. 350låda har 3 växlar, 700an är 3 växlad + od så den varvar mindre vid motorvägsfart. Kolla så odn funkar!

Kolla efter läckage öööverallt.

Försök hitta en som är lb-reggad med husbilstillägg som Bushido skriver så slipper du lastgallret.

Kravet på att ha lastgaller har dom tagit bort. Jag ringde bilprovningen innan besiktningen förra året för att säkerställa detta, sedan besikta jag min lb-reggade bil utan galler också.

Jag har en Dodge B250, med en 318tbi. Annars väldigt lik g20in så jag kan nog svara på några frågor. Tillgången på delar är inga problem alls. Finns mkt prylar på skroten, Hansen racing eller Åbergs fixar nya delar, annars finns ebay.
Hittar du en med trasiga lister kring dörrar och fönster, så bör du veta att listerna är rätt dyra.

Minns jag rätt så kom tbin under 88 så se till att du inte köper en med vanlig förgasare. tbin svarar bättre på gas och går billigare.

Att meka med vanen är som att meka med en gammal 740. Fast motorn sitter ju halvvägs in i kupen så det är rätt skönt att kunna sitta i bilen och byta stift, filter osv..

Oavsett vilken låda som sitter i bilen så var noga med att kolla att den växlar mjukt och fint. 350låda har 3 växlar, 700an är 3 växlad + od så den varvar mindre vid motorvägsfart. Kolla så odn funkar!

Kolla efter läckage öööverallt.

Kravet på att ha lastgaller har dom tagit bort. Jag ringde bilprovningen innan besiktningen förra året för att säkerställa detta, sedan besikta jag min lb-reggade bil utan galler också.

När var det TPI kom då? För TBI är ju visserligen mindre törstig och lite piggare än förgasare men fortfarande mycket törstigare än TPImotorn.

När var det TPI kom då? För TBI är ju visserligen mindre törstig och lite piggare än förgasare men fortfarande mycket törstigare än TPImotorn.

Nu är jag ingen expert på det här men TPI satt väl bara orginalmonterat på prestandabilarna. Vanarna och vanliga bilar hade TBI. När TPI kom vet jag inte.

Nu är jag ingen expert på det här men TPI satt väl bara orginalmonterat på prestandabilarna. Vanarna och vanliga bilar hade TBI. När TPI kom vet jag inte.

Är det så... hmm... ok, kan ha helfel då med andra ord. :)

När kom vanlig insprutning då?

Lådan är den svaga länken om det är en TH700, det är inte en dålig låda i sig men den tål inte på något vis lika mkt stryk som en 350 eller ännu hellre 400.

Mitt omedelbara tips är att köpa en van som inte dragit släp så mkt, 700:an tar stryk av släpkörning om man använder överväxeln. Det finns två D lägen på dom varav ett är med od och ett utan, iaf var det så på min pickup med 700.

Har hört samma sak: 700 är en snålare låda men inte lika robust. Och har vanen ägts av "11 Budet" och 15 rörfirmor som inte kunnat skilja på D och (D) så är förkortar man lådans livstid väsentligt.

Kolla efter läckage öööverallt. QUOTE]

Dodge kan vara ett alternativ men jag tycker det finns ännu färre fräscha ex.

Ok, TBI alltså? Insprut?

Ang lastgaller: 100 på det? När ändrades detta? Tittade på en mörkblå skönhet igår och ägaren påpekade det där man gallret eller flertal gånger.

Last edited:
100 på det? När ändrades detta?

Jag är så 100 jag kan vara utifrån bilprovningens kundtjänst samt att jag besiktade utan galler förra året. Jag ska besikta om 7 dagar igen(utan galler) så jag kan återkomma med rapport :)

Ok jag tror dig.:tummenupp

Den här var fin...verkar som man får åka ifrån Styggholm för att hitta de minst kexiga exen:gnissla

http://www.blocket.se/vasterbotten/Cheva_van_Starcraft_G20_36097707.htm?ca=11&w=3

Jag ska inte rista in det i sten. Tror nog de flesta känner till att man kan få olika svar när man frågar Bilprovningen/Transportstyrelsen. Eftersom att det ligger i mitt intresse så ska jag kolla upp det ännu en gång imorgon, så att det fortfarande gäller.

Dodge kan vara ett alternativ men jag tycker det finns ännu färre fräscha ex.

Ok, TBI alltså? Insprut

TBI är en enklare form av insprut med två spridare i spjällhuset.

Jag ska inte rista in det i sten. Tror nog de flesta känner till att man kan få olika svar när man frågar Bilprovningen/Transportstyrelsen. Eftersom att det ligger i mitt intresse så ska jag kolla upp det ännu en gång imorgon, så att det fortfarande gäller.

Ringde Bilprovningens tekniska kundtjänst och blev vidarekopplad till någon som verkade ha koll på läget. Han var 100% säker på att lastgallret inte behövs vid besiktning av en lätt lastbil.

Ska man däremot registreringsbesikta en personbil till lätt lastbil så krävs det att lastgallret finns där.

Hur är det med utväxlingar på vanarna?
Jag är lite sugen på en rörmokarräser (tv fåtöljer, baksäte och sedan skåp- vet inte vad det utförandet heter) men Amerikanerna är ju lite förtjusta i låga utväxlingar på arbetsfordon.
Jag skall inte dra släp med den.
Har tänkt mig lite A-teamstuk:
http://www.youtube.com/watch?v=MMJ6xs8I2HM

Jag är lite sugen på en rörmokarräser (tv fåtöljer, baksäte och sedan skåp- vet inte vad det utförandet heter) men Amerikanerna är ju lite förtjusta i låga utväxlingar på arbetsfordon.
Jag skall inte dra släp med den.
Har tänkt mig lite A-teamstuk:
http://www.youtube.com/watch?v=MMJ6xs8I2HM

...glöm inte discokulan och stjärnhimlen me blå LED...:D

Rörmokarvanar och budbilar försöker jag undvika...körde för Adena Pickos 1991 och det var många vanar som snurrade i stan med väljaren i OD läget...det lät ju så ballt men det måste ha gått en antal lådor där. :gnissla

Minns även att Spendrups serviceteam för krogarnas fattappar körde Dodge Ram´s med mycket lampor och antenner på. Idag kör de väl Fiat Doblo, inte full lika manligt :D

Ringde Bilprovningens tekniska kundtjänst och blev vidarekopplad till någon som verkade ha koll på läget. Han var 100% säker på att lastgallret inte behövs vid besiktning av en lätt lastbil.

Ska man däremot registreringsbesikta en personbil till lätt lastbil så krävs det att lastgallret finns där.

Ok. Så om en van är reggad som PB så måste det finns lastgaller i för att den ska kunna reggas som lätt LB? För en van är väl inte per automatik reggad som lb eller?

Last edited:
Har aldrig ägt en cheva eller dodge men väl en Ford 350 med 6,9l dieseln.
Mitt råd: Köp ingen Ford iaf. Även amerikanska Fordar suger tydligen.

Eftersom det sitter stora våttor i dom så är nog utväxlingen i dom alla relativt hög.(men kanske låg för en våtta)

Min tanke är att byter man ut våttan i en van mot en fyra så har man antagligen en djäkligt bränslesnål bil. Dock med den kanske lite jobbiga effekten att man måste växla ner till tvåan för omkörningar.

Och gamla B23or finns det ju gott om ute i ladorna.

Eftersom det sitter stora våttor i dom så är nog utväxlingen i dom alla relativt hög.(men kanske låg för en våtta)

Min tanke är att byter man ut våttan i en van mot en fyra så har man antagligen en djäkligt bränslesnål bil. Dock med den kanske lite jobbiga effekten att man måste växla ner till tvåan för omkörningar.

Och gamla B23or finns det ju gott om ute i ladorna.

Truckarna har ibland löjligt låg växling, liksom de flesta amerikanska bilar som är tänkta att dra släp med.
Frågan är hur de tänkt med vanarna.
Helinredda har förmodligen långfärdsväxling, men jag är inte säker på skåpen.
Skillnad i bränsletörst mellan 305/350 cheva och B23/230 är förmodligen försumbar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti