Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Truckarna har ibland löjligt låg växling, liksom de flesta amerikanska bilar som är tänkta att dra släp med.
Frågan är hur de tänkt med vanarna.
Helinredda har förmodligen långfärdsväxling, men jag är inte säker på skåpen.
Skillnad i bränsletörst mellan 305/350 cheva och B23/230 är förmodligen försumbar.
3,08 är vad jag googlade fram lite snabbt på cheva van, jämfört med 3,54 för en Volvo 740. Lägg till den större hjuldiametern så blir skillnaden ännu större. Så i 110 skulle nog B23an ligga runt 2000rpm istället för 2500rpm som i Volvo-bilen. Det skulle påverka bränsleförbrukningen ganska avsevärt.
Sen gör ju det ökade luftmotståndet en försämring gentemot volvon men jag tror bränsleförbrukningen skulle skilja sig ganska markant med byte till en mindre motor.
Det ligger liksom i fysiken att små motorer har bättre verkningsgrad.
För att hålla 110km/h med Volvomotorn i en van så kommer du kanske ligga på 10 bar IMEP och 2000 rpm i grafen, dvs 222g/kWh med en en V8 som är 2.5 ggr så stor så ligger du nere på 4 bar IMEP, 254 g/kWh och samma varvtal.
Du har alltså minskar bränsleförbrukningen med 13%. Så kanske 1.3 istället för 1.5 liter milen?
Lägg till en manuell 5-växlad låda istället för cheva automaten så är du nog nere nära 1 liter milen.
Eller om man stoppar i en 1.6 liters motor, så tvingas man gå upp till 14 bar IMEP är då nere på ca 210 g/kWh eller 17% lägre förbrukning. Men särskillt kul blir den ju inte.
Bifogat
Last edited: