Köpa Cheva Van?

Truckarna har ibland löjligt låg växling, liksom de flesta amerikanska bilar som är tänkta att dra släp med.
Frågan är hur de tänkt med vanarna.
Helinredda har förmodligen långfärdsväxling, men jag är inte säker på skåpen.
Skillnad i bränsletörst mellan 305/350 cheva och B23/230 är förmodligen försumbar.

3,08 är vad jag googlade fram lite snabbt på cheva van, jämfört med 3,54 för en Volvo 740. Lägg till den större hjuldiametern så blir skillnaden ännu större. Så i 110 skulle nog B23an ligga runt 2000rpm istället för 2500rpm som i Volvo-bilen. Det skulle påverka bränsleförbrukningen ganska avsevärt.
Sen gör ju det ökade luftmotståndet en försämring gentemot volvon men jag tror bränsleförbrukningen skulle skilja sig ganska markant med byte till en mindre motor.

Det ligger liksom i fysiken att små motorer har bättre verkningsgrad.

För att hålla 110km/h med Volvomotorn i en van så kommer du kanske ligga på 10 bar IMEP och 2000 rpm i grafen, dvs 222g/kWh med en en V8 som är 2.5 ggr så stor så ligger du nere på 4 bar IMEP, 254 g/kWh och samma varvtal.
Du har alltså minskar bränsleförbrukningen med 13%. Så kanske 1.3 istället för 1.5 liter milen?

Lägg till en manuell 5-växlad låda istället för cheva automaten så är du nog nere nära 1 liter milen.

Eller om man stoppar i en 1.6 liters motor, så tvingas man gå upp till 14 bar IMEP är då nere på ca 210 g/kWh eller 17% lägre förbrukning. Men särskillt kul blir den ju inte.

Bifogat

• BSFC.png
    BSFC.png
    61.8 KB · Visningar: 127
Last edited:
Eftersom det sitter stora våttor i dom så är nog utväxlingen i dom alla relativt hög.(men kanske låg för en våtta)

Min tanke är att byter man ut våttan i en van mot en fyra så har man antagligen en djäkligt bränslesnål bil. Dock med den kanske lite jobbiga effekten att man måste växla ner till tvåan för omkörningar.

Och gamla B23or finns det ju gott om ute i ladorna.

En Starcraft med b23?????

Sabba inte den här tråden tack....:)

Har du hittat någon van än?

Kan uppdatera tråden med att säga att min lb-reggade dogde b250 gick igenom besiktningen idag utan lastgaller. Passade på att ställa lite frågor till besiktningsmannen, bland annat vad som gäller med gallret, och han sa att de pluggat på området ordentligt. Gallret behövs inte vid besiktning, men det måste finnas i bilen annars. Så blir man stoppad av polisen så ska det sitta ett galler där.

Äger en chevy G20 -89 med en 350/700 låda. Bensinare. Har inget att anmärka på förutom rost på modellerna. Kolla att all el funkar bara, ljuskontakten brukar kunna ge upp på dom. :)

Har du hittat någon van än?

Kan uppdatera tråden med att säga att min lb-reggade dogde b250 gick igenom besiktningen idag utan lastgaller. Passade på att ställa lite frågor till besiktningsmannen, bland annat vad som gäller med gallret, och han sa att de pluggat på området ordentligt. Gallret behövs inte vid besiktning, men det måste finnas i bilen annars. Så blir man stoppad av polisen så ska det sitta ett galler där.

Nä men jag har kikat på en del...ingen rolig upplevelse om man max vill lägga 40k. Det mesta i närområdet (stockholm) är uppätet av rost och allmänt sunkigt. Tror jag måste norrut om det ska bli något för min del.

Chevy G20 -89:a

Till salu?

Last edited:
Rost blir nog svårt att undkomma helt om du inte vill hosta upp feta pengar. De drabbas inte av "vanrost" för intet liksom... Men hittar du bara en hyfsat fin bil som är fin undertill (oftast är det dörrarna och sparklådorna som går först) och du är hyfsat händig med antingen svetsen eller spacklet så kan den bli riktigt fin med minimalt jobb. Och då får du oftast ner inköpspriset en bra bit också. Sen kan det ju alltid vara värt att åka en bit för rätt bil. Dra iväg på roadtrip med en polare och kör hem i var sin bil:tummenupp

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna