Köpa centralstöd.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har tröttnat på att det ska vara så omständigt att smörja kedjan och allt annat.
Prövade att manuvrera depåstödet själv med resultat att jag nästan tippade omkull min fina hoj.
Jag tänkte köpa centralstöd nu men jag hittar bara centralstöd till Tdm850 på touringbutiken och nu undrar jag om det skulle fungera ändå.
Det är trots allt lika motor, om det nu är där som det ska fästas.
Är det nån som vet andra ställen som säljer centralstöd eller nån form av depåstöd som är lite smartare utformat så att man med lätthet kan lyfta hojen utan att slå ihjäl sig och hojen.
Eller är det bara att sätta sig vid ritbordet och göra ett själv?
 
Stöd

Jag lyfter min i svingen (på höger sida) med en domkraft samtidigt som den står på sidostödet. Fungerar utmärkt. Har ett gummiskydd emellan domkraften och svingarmen.
 
Blir det inte ett väldigt tryck på sidostödet om du gör så
 
Vad är det du tycker är vingligt med depåstöd ? Om det är vid själva
lyftet så kan du prova att sätta en kloss el.dyl. under sidostödet så att hojen inte lutar så mycket från början.
Så gör jag och jag tycker att det blir mycket enklare och känns tryggare.
 
Kristian_82 skrev:
Blir det inte ett väldigt tryck på sidostödet om du gör så

Jaa. Näe. Ingen fara.

Visst är det bökigt att inte ha centralstöd... men det handlar om att spara vikt också. Sporthojjar är optimerade för bana (eller ska vara det!), inte för kedjesmörjning i garage.
 
Det blir vingligt eftersom jag inte når att hålla i hojen och hålla styrsel på stödet samtidigt, det blir då att jag får räta upp hojen, sikta in stödet med en hand, byta sida och sikta in det där, trycka ner det en bit med foten så det träffar svingen och sen släppa styret och trycka ner det sista biten(Det sista gör jag bara inte, det kommer gå åt helvete om jag försöker).
Nu blir det till att göra ett eget smartare depåstöd som man kan hantera själv.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top