köpa bil ...

valmers skrev:
Va? För fem år sedan, möjligen. Mercedes är ju numera hur pappiga i kvalitetskänslan som helst, oavsett modell. Kommer inte i närheten av Audi.
Kvalitetskänsla är inte samma sak som kvalitet. Audi är beviset, bra och gedigen kvalitetskänsla men kvaliteten/hållbarheten är, i för(?) många fall, under all kritik.

Det är lite kul, och rent av häpnadsväckande att kunna konstatera att en bakhjulsdriven bil slår de tre framhjulsdrivna i stort sett i alla vintergrenar
BMW vinner detta test ganska enkelt. Den har mycket tilltalande vägegenskaper, både för den som vill köra helt utan sladdar och för den som bara vill köra på sladd
-Senaste Teknikens Värld om BMW 116i i deras "vinterbilstest" :)

valmers skrev:
Jo, för att Audi är bättre, samt inte tilltalar män i 75-årsåldern.

Hört talas om Merdeces generella lackproblem? Allvarliga rostangrepp på nya (och en generation bakåt) E-klass? Tyska taxichaufförer sviker märket på grund av tafflig kvalitet i förhållande till skyhögt pris. Inredningar med billiga plastmaterial t.o.m. i AMG-modeller? Inredningar som ramlar isär? När åkte du i en Mercedes senast?

Vare sig audi eller mercedes har direkt "bra" kvalitet, knappast så bra som man kan begära för pengarna. Sen handlar det om serviceverkstäderna där VAG inte håller måttet på någon firma jag har hört talas om. Har dessutom hand om flertalet VAG-bilar och deras servicar och det är ofta om inte varje gång osm det är strul. Så sent som förra veckan lämnade jag in en bil akut på kvällen och skulle hämta den på morgonen därpå med felt fixat. En räkning på 847:- följde med också. Tror du felet var åtgärdat? Men samtidigt så är det många andra verkstäder som är lika skrattretande som dessa, men att kalla Audi eller andra vagbilar för att ha BRA kvalitet är ett skämt.
Det är bara att inse att det är asiaterna som kan tillverka bilar med kvalitet, that's it!

Anthrax skrev:
Håller med om skalan, fast jag sätter Seat till höger om Skoda. Skodans inredning är den absolut värsta jag har varit i kontakt med i en ny bil. Seatens är kanske inte något som är värt att skriva spalter om, men den får godkänt i allafall.

Rostskyddet har jag inte sådär jättekoll på, men där ligger ju även Vw i lä. Har sett exemplar som har börjat rosta i bakluckor, och under sidolister. Har även hört att på vissa extremfall, så måste vara genomrostat för att rostskydds-garantin ska gälla.
Jo genomrostning är generelt det som gäller för att garantin ska gälla, därför är ju de löjligt många årens rostskyddsgaranti inte så mycket värt.
De rostar iaf rätt mycket, folk tror att moderna bilar inte rostar, men man börjar redan se att vi får dras med rostiga bilar även i fortsättningen.

ESP är ju standard på "alla" nya bilar idag. Bästa uppfinningen sedan säkerhetsbältet, kommer att minska dödsolyckorna drastiskt.

valmers skrev:
ESP är ju standard på "alla" nya bilar idag. Bästa uppfinningen sedan säkerhetsbältet, kommer att minska dödsolyckorna drastiskt.

Vad är ESP - exakt?
Vad är skillnaden på antisladd och antispinn exakt? :confused:
Jag har antispinn, men inte hjälper väl det när det börjar gå åt skogen? Min bil är "ny", inget antisladd mig veterligen.

Markus skrev:
Vad är ESP - exakt?
Jag har antispinn, men inte hjälper väl det när det börjar gå åt skogen? Min bil är "ny", inget antisladd mig veterligen.

antispinn slutar väl driva när det börjar spinna helt enkelt. Ifall din bil är överstyrd så bromsar antisladd de yttre däcken då bakdelen börjar fara ut och tvärtom på understyrda. typ..

Markus skrev:
Vad är ESP - exakt?
Antispinnsystemet hindrar drivhjulen från att spinna genom reglering av gasspjället och ABS-bromsarna (bromsar det hjul som spinner loss). Sensorer jämför hjulhastigheterna för att känna av hjulspinn.

Antisladdsystemet arbetar med sensorer för sidoacceleration, hjulspinn, styrvinkel, gaspådrag, hastighet, "vridning" etc. för att känna av om bilen sladdar. Om bilen exempelvis överstyr, bromsar systemet diagonalt fram/bak för att motverka den vridade kraften. Systemet bromsar alla hjul individuellt för att motverka sladdar. Fungerar fantastiskt bra.

Håller med, Dynamic Stability Control som BMW kallar det, fungerar ypperligt bra. Före julen åkte jag i snöstorm i Sundsvall och vid en avfart körde jag över en rätt rejäl plogkant och bilen sladdade ut, jag hann inte ens styra emot innan den rätade upp sig själv, det var lite magiskt att höra broms och motor koordineras på ett ögonblick. Den gick verkligen in tidigt så det blev aldrig dramatiskt.

Som att åka med sin egen personliga tyska ingenjör. :tummenupp

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...