köpa bil kombi max 20 tusen vad för bil

Varför kör Taxibolagen mycket Volvo och Saab?

Inse nu att japanesarna gör bättre bilar kvalitetsmässigt, men att en Volvo är skönare att åka i.

/ Jens

Där har du en del av förklaringen.
Dock anser jag att Jappsarna börjar vara i samma klass nu.

Ska man köra 20000 mil per år så vill det till att man trivs med bilen också.

I övrigt ser jag inga fördelar med Volvo och Saab eller något annat europeiskt märke heller för den delen.

Ju fler som ägare samma modell , ju sämre reslutat på listan eller?!:va

Tycker listan är lite missvisande, den visar ju bara fel och inte hur många som äger en sådan bil
Hur många bilmodeller/ägare finns det om man jämför med de vanligaste bilarna?
Om man jämför V 70 ,99 års modell expempel 10 000 äger en sådan och sen jämför en japs motsvarande modell samma antal ägare det tycker jag kan vara intressant.
Såg att jag inte fått med alla info i mitt inlägg men läser man tabellen så ser man ju en massa intressant statistik som är svår att argumentera bort. Jaspbilarna har generellt lägre antal fel än andra märken. :fakta

Bilarna som var underkända hade gått 500 mil extra/år ungefär. Resultatet baserades på ca 10 år gamla bilar.

Att motor/lådor och liknande bara går och går på nya volvofemmor är ren och skär lögn! Däremot bara går och går en japsfyra. Det är rosten som tar en japanare, därför är det viktigt att välja rätt exemplar.

Japsbilarna rullar med lätthet de milen, bara man sköter karossen så den får en chans.

Taxi kör Volvo för att det är en bekväm bil som inte sticker folk i ögonen, Saab kan jag inte svara på för det är riktig skit. Man skall tillägga att fler och fler taxibilar är Kia, Toyota och 626or.

Inse nu att japanesarna gör bättre bilar kvalitetsmässigt, men att en Volvo är skönare att åka i.

/ Jens

Nej du har inte övertygat mig ännu riktigt, :). De gamla japsarna rostar sönder. Om man tittar på villka gamla bilar som rullar är det nästan bara Volvo och Saab sällan en japs av samma årsmodell.

Volvo är slitvargar,dock är det mer 240,740,940 som är kända för just slitvargar.Nyare modeller har problem också precis som en före detta mek i inlägg innan sa.
Angående saab så ja,dom står en hel del på verkstad nyare modeller som gamla och har man någonsin sett en saab vara bomtät i motor och låda,alltid småläcker dom ngnstanns och för inte tala om bedrövliga T7 motorn.

taxi kör saab för delvis utvärdera långprov och tro mig,dom står på verkstad en hel del för rep.

japsare har alltid haft maskiner som är hållbara men rosten har varit deras stora problem och likaså designen.

Volvo rostar också bort. Sen kanske det är vanligare att man lagar rosten och andra fel på en volvo oftare än på jappsen och håller liv i dem några år längre pga tillgången på billig ekonomiplåt och begagnade delar på skroten.

V70 snyggare än de andra volovisarna som nämnts i mitt tycke. De Andra är bra bilar de med. Hur är rosten på japsarna? Våran 1 genration V70 har inte rost någonstans. Och det är mycket bra med tanke på att bilen är 11 år gammal.

Ja det är ju verkligen jättestor skillnad på den och 855:an..

Nej du har inte övertygat mig ännu riktigt, :). De gamla japsarna rostar sönder. Om man tittar på villka gamla bilar som rullar är det nästan bara Volvo och Saab sällan en japs av samma årsmodell.

Varför tror du att det är mest volvo och saab som rullar då?

Vi är trots allt i sverige och inte i japan. Visst är det så att japsarna rostar sönder, dom är helt enkelt inte byggda för klimatet och väderförhållandena vi har här. Salt och skit.

Tar du hand om skiten som du ska så rostar den inte mer än nån annan bil.

Last edited:
Varför kör Taxibolagen mycket Volvo och Saab?
För att Volvo och SAAB marknadsför sej hårt mot åkarna. Generösa serviceavtal erbjuds, liksom en och annan fullutrustad "premiumbil" för åkaren själv att glida omkring i.
Det funkar, tills åkaren upptäcker att det är dålig ekonomi att ha taxibilar som står på verkstan hela tiden.

Volvo och SAAB håller på att straffa ut sej själva från taxibranschen p.g.a. den usla kvaliten. Jag är själv taxiförare och har lite insyn. Var och varannan taxi i Stockholm är numera en Prius och allt fler blir de. Älskas av både förare och åkare, de senare eftersom Toyota håller sej rullande och genererar pengar.

Fler borde inse att det svenska folkets vurmande för Volvo och SAAB bara är en form av naiv nationalromantik.
Det finns en anledning till att Volvo och SAAB är såna marginalspelare på den internationella marknaden... :död

Då försöker jag här:

Om du köper en Volvo och vansköter den så kommer den rosta bort. Det går fortare än man tror. Däremot sköter gemene man sin Volvokombi bättre än sin halvgamla japanare.

Jag repeterar igen: När man köper en Volvo måste man kolla igenom ALLT, när man köper en japsare provkör man och känns allt bra lägger man krutet på rostkoll. Om bilen är ok tectylbehandlar man den. Bäst är det om den förste ägaren var vettig nog och gjorde en redig tectylbehandling, den kostar inte många kronor...

Köper du en rostfri japanare och handlar underredsmassa och lite rostskyddsblask på biltema och sprutar på så har du ett billigt bilägande.

Gör du samma sak med en Volvo får du ett mer bekymmersamt ägande, allt pekar på det!

Övertygad nu, eller ska vi dra det ett varv till? :)

/ Jens

Under samma period så har grannen haft sin Volvo 850 inne på fler reparationer än vad han kan minnas.

Min 850 är snart inne på 60k mil. Ligger inga stora rep på den, och de senaste 13k milen har den kanske kostat 5k i underhåll.
Bilen var på Europatripp 550mil och tog den för att man kan lita på den.

Nästan helt rostfri, någon bubbla på sin höjd, Sulle man polera och tvätta aset så skulle den nästan se respektabel ut.

Medans japanare har rasat i min omgivning och de haft fler japanare än de kan minnas.

Min 850 är snart inne på 60k mil. Ligger inga stora rep på den, och de senaste 13k milen har den kanske kostat 5k i underhåll.

Nästan helt rostfri, någon bubbla på sin höjd, Sulle man polera och tvätta aset så skulle den nästan se respektabel ut.

Medans japanare har rasat i min omgivning och de haft fler japanare än de kan minnas.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. I detta fall är regeln bilprovningen. Dom borde förutsättningslöst ha den bästa statistiken.

/ Jens

Jag tror att om du börjar titta runt lite så kommer du blir förvånad över hur mycket äldre japsar det är som rullar på gatorna. Men till saken hör ju också att Volvo och Saab (tillsammans med VW) länge varit den mest sålda bilen i Sverige. I förhållande till detta så ser begagnatmarknaden synnerligen intressant ut.

Naturligtvis så är det rosten som dödar japsen, resten håller ju.

Herrejävlar vad säger jag???????????
ALFA! Lancia! FIAT!
Så, nu känns det bätttre i den italienska själen!:D

EDIT: JENS! Eller bilsweden som har statistik också över skrotningarna www.bilsweden.se - Gissa vilket bilmärke som skrotas mest i Sverige? ONE GUESS!! just det.. Volvo.

Last edited:
Herregud! :eek:

Gixxertina, här har du ju beviset. Volvo är sämst :):rolleyes::krama

/ Jens

Inte konstigt det rullar mycket volvo på vägarna och mångfa gamla bilar skrotas för att folk vill ha nytt.

Kolla villka bilar som skrotas i japan. Inhemskt märke måntro?

Inte konstigt det rullar mycket volvo på vägarna och många gamla bilar skrotas för att folk vill ha nytt.

Kolla villka bilar som skrotas i japan. Inhemskt märke måntro?

Det är klart det är därför. Såg du inte igenom att jag drev med dig?

Jag använde ju bara din teori från tidigare i tråden fast bytte poler på den så att säga.. ;)

Bilprovningen har redan rett ut det TS ville veta. Svaret va japan!

/ Jens

Det är klart det är därför. Såg du inte igenom att jag drev med dig?

Jag använde ju bara din teori från tidigare i tråden fast bytte poler på den så att säga.. ;)

Bilprovningen har redan rett ut det TS ville veta. Svaret va japan!

/ Jens
Ja, men en Volvo...

en japansk motor klarar minst 3 karosser.:fakta
Men klart du ska ha en BMW. hög effekt och låg förbrukning.
Känslan kan man se som en bonus.

Vad är det bra till när den bara rostar sönder?.:va

Jisses, myntet har långt ner :D :peta

I en Volvo lagar du grejer, motorer och vajerstyrda lådor gång på gång. Rost är faktiskt en av dom om du köper Volvo med samma arrogans som du hade handlat japanare.

På japanaren ser du bara till att:

a) Handla ett rostfritt exemplar (det finns)
b) Rostskydda dito

:fakta :mattias

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna