köpa bil kombi max 20 tusen vad för bil

Jisses, myntet har långt ner :D :peta

I en Volvo lagar du grejer, motorer och vajerstyrda lådor gång på gång. Rost är faktiskt en av dom om du köper Volvo med samma arrogans som du hade handlat japanare.

På japanaren ser du bara till att:

a) Handla ett rostfritt exemplar (det finns)
b) Rostskydda dito

:fakta :mattias

Schhh! Volvo V70 är det Svenskaste som finns.
Säger du dåliga saker om dom så är du landsförrädare!

Man ska ha en Volvo, men ingen vet varför. Det bara är så.

en japansk motor klarar minst 3 karosser.:fakta
Men klart du ska ha en BMW. hög effekt och låg förbrukning.
Känslan kan man se som en bonus.
http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?ca=8&cg=1020&st=s&ps=2&pe=3&ms=35&me=37&o=1&w=3 det var många japanare man hittade på den sökningen (2st på 5sidor).

BMW är skit har och har haft, ju nyare de blir ju sämre skit är det. Alltid småskit som strular. Dock är det jävligt sköna att åka i.

Men visst vill man åka så billigt som möjligt ,köp en japanare med lite rost och sälj innan vintern

http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?ca=8&cg=1020&st=s&ps=2&pe=3&ms=35&me=37&o=1&w=3 det var många japanare man hittade på den sökningen (2st på 5sidor).

BMW är skit har och har haft, ju nyare de blir ju sämre skit är det. Alltid småskit som strular. Dock är det jävligt sköna att åka i.

Men visst vill man åka så billigt som möjligt ,köp en japanare med lite rost och sälj innan vintern

Varför måste bilen ha gått 40.000 mil för?

Sänk miltalen..

/ Jens

Herrejävlar vad säger jag???????????
ALFA! Lancia! FIAT!
Så, nu känns det bätttre i den italienska själen!:D

Så ska det låta :D

Håller precis på med att leta efter en 156 för en vettig slant (enligt mitt bankkonto då alltså), och det är 10 år gamla som gäller då. Fast man får dom inte för några 20.000:- :(

Btw, Alfa 100 år idag! :cpparty :yoparty

Varför måste bilen ha gått 40.000 mil för?

Sänk miltalen..

/ Jens
Skulle en gammal Volvo vara så kass som du försöker säga, så skulle det inte finnas så många av dem. När en bil konstant börjar gå sönder så skrotar man skiten.

För då får en bil du åker bekvämt i och det gör man inte i en japps för under 20k.
Går att krocka i dem och det finns en chans att man överlever.
Går åt mer bensin, staten får mer pengar att skänka till bidragstagarna.
De rostar inte lika jävligt och laga rost kan inte någon tycka är skoj.

Last edited:
Det värsta med Volvo är inte att dom är fula, dyra, skitkass kvalitet och att de drar en jävla massa soppa! nej.. det är ägaren, som alltid är så jävla stolt o bestämt tror att han har världens bästa bil! (ofta har han aldrig ägt något annat märke) Och att påstå att den är svensk :va.. nja det var väl ett tag sedan! hur fan kan ni rekommendera någon som vill ha en billig bil att köpa en 945:a vad drar en sån? 1.0-1.3 troligtvis! o inte särskilt billig heller pga att ägaren enligt ovan högaktar sin pråm! mitt tips: VW Golf Variant 1.8i från -96 är de ofta välutr med ABS AC mm, stryktåliga, drar ca 0,7 billiga res-delar! Förväntar mig inte att alla Volvoälskare ska hålla med mig!!

Det värsta med Volvo är inte att dom är fula, dyra, skitkass kvalitet och att de drar en jävla massa soppa! nej.. det är ägaren, som alltid är så jävla stolt o bestämt tror att han har världens bästa bil! (ofta har han aldrig ägt något annat märke) Och att påstå att den är svensk :va.. nja det var väl ett tag sedan! hur fan kan ni rekommendera någon som vill ha en billig bil att köpa en 945:a vad drar en sån? 1.0-1.3 troligtvis! o inte särskilt billig heller pga att ägaren enligt ovan högaktar sin pråm! mitt tips: VW Golf Variant 1.8i från -96 är de ofta välutr med ABS AC mm, stryktåliga, drar ca 0,7 billiga res-delar! Förväntar mig inte att alla Volvoälskare ska hålla med mig!!

Jag kör 940 och i ca 100km/h drar den 0.65 liter/mil.

Kör man 120km/h+ så ökar förstås förbrukningen en del.

Inne i stan ca 1 liter/mil, billig i försäkring och billiga reservdelar och ingen direkt värdeminskning då den knappt kostar något.

Den är tråkig att köra men vill jag köra något kul så tar jag hojen.

Last edited:
Skulle en gammal Volvo vara så kass som du försöker säga, så skulle det inte finnas så många av dem. När en bil konstant börjar gå sönder så skrotar man skiten.

För då får en bil du åker bekvämt i och det gör man inte i en japps för under 20k.
Går att krocka i dem och det finns en chans att man överlever.
Går åt mer bensin, staten får mer pengar att skänka till bidragstagarna.
De rostar inte lika jävligt och laga rost kan inte någon tycka är skoj.

Gamla Volvo, Äkta Volvo (Rwd) är kanonbra! Jag äger själv en 144 -71. Det är från och med -92 (dödens år) då Vulva 850 kom som det barkade iväg.

På en sån billig bil så lagar man inte rost. Så länge den duger att frakta rumphålet i får man vara nöjd.

Inne i stan ca 1 liter/mil, billig i försäkring och billiga reservdelar och ingen direkt värdeminskning då den knappt kostar något.

940 som drar 0.65? grattis du kommer troligtvis att få nobelpriset i fysik, eller kanske i litteratur:D snålkörde min golf en tank, pendlar 7,5 mil /dag landsväg o fick den att dra 0.67:va

940 som drar 0.65? grattis du kommer troligtvis att få nobelpriset i fysik, eller kanske i litteratur:D snålkörde min golf en tank, pendlar 7,5 mil /dag landsväg o fick den att dra 0.67:va

Du kör väl mer ryckigt helt enkelt, tung gasfot.
Att bibehålla en konstant hasighet kräver inte alls lika mycket energi som flertalet accelerationer.

Då jag har vid flera tillfällen mätt förbrukningen så stämmer 0.65 ganska så väl. Tanken rymmer ca 75 liter så man kommer ganska så långt på 1 tank.

Last edited:
Schhh! Volvo V70 är det Svenskaste som finns.
Säger du dåliga saker om dom så är du landsförrädare!

Här är några varför man ska ha en volvo :) Fast då tänker jag främst på 940 och 945...
  • Kan rulla väldigt många mil (upp till 40-50 000 mil)
  • Billiga reservdelar och lätta att få tag i
  • Bra lastutrymme
  • Bra plats för benen för de som sitter i baksätet
  • lätt att dra släp med
  • Passar många generationer - allt från den som ska övningsköra till pensionären

Här är några varför man ska ha en volvo :) Fast då tänker jag främst på 940 och 945...
  • Bra lastutrymme
  • lätt att dra släp med
  • Passar många generationer - allt från den som ska övningsköra till pensionären

Fast allt det där kan ju Jappsarna också.

Jag har ägt en 945 turbo så jag vet att det är en bra bil, inte frågan om annat. Däremot är den betydligt dyrare att hålla igång än en Japps.

Det är främst dom små felhjulsdrivna jag tänker på, dom har inte Volvos starkaste kort d.v.s bakkhjulsdriften.

• Bra lastutrymme
  • lätt att dra släp med

Volvo 940/740 är jättebra. Men så länge man inte åker 4000 mil om året så behöver inte bilen ha gått 40-50´ mil. Dom är törstiga, jävligt struttiga med sin stela bakaxel och allmänt träiga att köra.

Japsen kommer sluka 3 deciliter milen mindre, ha lägre vägskatt och på ett år ha kostat 6000-6500 spänn mindre i bränsle (1500 mil) vilket i sin tur nästan är en tredjedel av det förväntade inköpspriset. På 3 år har du alltså 2 japskombis för 20.000 medans du fortfarande bara har en törstig Volvo.

Tåjjåta Camry, lika trist som en 940, men snålare och säker att krocka i :fakta

/ Jens

:5sure

Du kör väl mer ryckigt helt enkelt, tung gasfot.
Att bibehålla en konstant hasighet kräver inte alls lika mycket energi som flertalet accelerationer.

Då jag har vid flera tillfällen mätt förbrukningen så stämmer 0.65 ganska så väl. Tanken rymmer ca 75 liter så man kommer ganska så långt på 1 tank.

Jag har kört, ägt och brukat flertalet Volvo 940. Ingen har dragit under en liter / mil, däremot slörprade dom gärna i sig 1,3 liter milen om man stog på lite eller åker mycket i stan..

Ja, jag har gått ecodrivingkurser och har varit yrkeschaufför under 80000 mil.

Så, har du kollat om inte föregående ägare monterat en Mitsubishimotor under huven? ;)

/ Jens

Jag har kört, ägt och brukat flertalet Volvo 940. Ingen har dragit under en liter / mil, däremot slörprade dom gärna i sig 1,3 liter milen om man stog på lite eller åker mycket i stan..

Ja, jag har gått ecodrivingkurser och har varit yrkeschaufför under 80000 mil.

Jag är varken yrkeschaufför och har heller inte läst något om ecedriving.
Att folk får höga förbrukningar på sina bilar är inte så konstigt då många kör 120,130 och 140 på sträckor där det är 100km/h.

Det är alltså ren motorvägskörning som förbrukningen är så låg, vid stadskörningen så är det ca 1 liter / milen.

Last edited:
Jag är varken yrkeschaufför och har heller inte läst något om ecedriving.
Att folk får höga förbrukningar på sina bilar är inte så konstigt då många kör 120,130 och 140 på sträckor där det är 100km/h.

Det är alltså ren motorvägskörning som förbrukningen är så låg, vid stadskörningen så är det ca 1 liter / milen.

På ren landsvägskörning i jämna 100 km/h låg min 940 på 0.99. Enda gången under litern. Finnt serru.

Edit: Visserligen en turbo.

Läs mitt första inlägg om Volvoägare!! 0.65? möjligtvis på väg till tomteverkstaden! eller i fritt fall...

/ Jens

Ibland kan faktiskt volvo vara som en liten mini stridsvagn. Krockade med en älg för några år sedan och allt som blev var en liten buckla i motorhuven. :D

Det finns alltid dom som har speciella märken i hjärtat och oavsett vad det kostar så kommer de alltid att köpa just det märket. Här omkring är det mycket bönner som kör omkring med volvo. Lite för att det är inte så noga vad man stoppar in i bilen (allt från skitiga hundar till höbalar) och lite för att de har kvar sin gamla bil tills den slutar rulla. Dessutom är det relativt lätt att få fatt i en helt ok volvo för 10 000spänn.

Last edited:
Volvo 940/740 är jättebra. Men så länge man inte åker 4000 mil om året så behöver inte bilen ha gått 40-50´ mil. Dom är törstiga, jävligt struttiga med sin stela bakaxel och allmänt träiga att köra.

Japsen kommer sluka 3 deciliter milen mindre, ha lägre vägskatt och på ett år ha kostat 6000-6500 spänn mindre i bränsle (1500 mil) vilket i sin tur nästan är en tredjedel av det förväntade inköpspriset. På 3 år har du alltså 2 japskombis för 20.000 medans du fortfarande bara har en törstig Volvo.

/ Jens

Exakt! På nyare, dyrare bilar har det gått att skita i bränsleförbrukningen p.g.a. att värdeminskningen plus kapitalkostnader är en så påtagligt större total utgift. I dessa fall har Volvo fungerat tack vare sitt stabila andrahandsvärde som en utjämnande faktor.

Denna logik fungerar inte på bilar för 20000:-, då deras värdefall inte kan bli större än 20000:- (man rullar den bak farstukvisten när den inte går genom besiktningen längre).

Jag röstar också för en nyare, mindre Golfklasskombi årsmodell 2000 för att dess driftskostnader inklusive ränta på ett billån egentligen krasst sett blir likvärdiga med en tio år äldre Volvo.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti