Köpa begagnad GSX-R, tänka på?

Jag vet att min 750 är av en lite äldre generation än de TS frågar efter men hittills har jag antecknat följande: rassel pga slapp kamkedja, skev bromsskiva höger fram, glappa styrlager, halvtaskig laddning och allmänt spröd plast.:gnissla

Ja just! gaffeltätningarna läcker men det ser jag som ren slitdel:D
EDIT: Glömde säga att jag är fullkomligt överförtjust i den:kär

Last edited:
3500-4000mil är ju inga konstigheter, såg på blocket någon cbr929rr som hade gått 7500mil så den som säger att sporthojar är slut efter 4000mil kan slänga sig i väggen!

Tack för svaret! :)

Hur stor vikt lägger ni vid serviceboken när den börjar närma sig 4000 mil? Många verkar skita i serviceboken redan innan 2000 mil. För mig som inte är så mekaniskt begåvad känns det... Udda att köpa något utan servicebok.

Varför lämna in en 10 år gammal hoj på oljebyte stift osv när man kan göra det själv mycket billigare,?

Blir ingen stämpel,men men

Hur stor vikt lägger ni vid serviceboken när den börjar närma sig 4000 mil? Många verkar skita i serviceboken redan innan 2000 mil. För mig som inte är så mekaniskt begåvad känns det... Udda att köpa något utan servicebok.

Jag säger inte alla men dom flesta med hoj tar väl hand om dom och sköter mycket servicar själva, det är mycket kontrollpunkter på servicelistan som man håller koll på, men jag skulle inte köpa en hoj utan servicebok helt men däremot t.ex min egna hoj, har gått snart 3300mil, och är servad på verkstad tillochmed 1200mil därefter servicar skötta av ägarna, jag själv skriver ner miltal/datum och vad jag har gjort i serviceboken så håller man koll:)

servicebok med stämpel är ju guld värd tycker jag själv, säger lite om personerna som har haft hojen och risken för att den är välskött är ju större med komplett servicehistorik. Mindre prutmån när du skall sälja. brukar vara storservice på 4000/4800 mil, kan ju vara skönt att inte köpa en hoj som har 100 mil igen till storservice. .

servicebok med stämpel är ju guld värd tycker jag själv, säger lite om personerna som har haft hojen och risken för att den är välskött är ju större med komplett servicehistorik. Mindre prutmån när du skall sälja. brukar vara storservice på 4000/4800 mil, kan ju vara skönt att inte köpa en hoj som har 100 mil igen till storservice. .

Och en storservice innefattar vad? Och hur många av mina surt förvärvade slantar kostar det hos en verkstad? Skiljer säkert mellan märken, men riktmärke?

storservice, ja det är när det är ventilkontroll då oxå utöver oljebyte osv.

Och en storservice innefattar vad? Och hur många av mina surt förvärvade slantar kostar det hos en verkstad? Skiljer säkert mellan märken, men riktmärke?

brukar väl kosta runt 1500-2000 extra för ventilkontrollen, och då brukar ingå justering i det priset om det behövs.

brukar väl kosta runt 1500-2000 extra för ventilkontrollen, och då brukar ingå justering i det priset om det behövs.

Vet inte var du har servat din hoj men ventiljustering ingår inte i normala fall, då man inte vet om det behövs, verkstaden jobbar heller inte extratimmarna gratis :-)

Zx10 2400mil service t.ex. kostar 8500 SEK utan justering/eventuella slitdelar utöver luft/olja filter, olja och b.vätska. (källa johans mc/bike trollhättan)

Det viktigaste intrycket vid ett ev. köp är det man får ifrån säljaren. Kan hen (haha:yoparty) mycket om moppen i allmänhet, hur hanterar de moppen, värderingar kring service mm. En servicebok spelar för mig inte så stor roll om säljaren verkar ha behandlat moppen som skit, och inte inger något förtroende.

Vet inte var du har servat din hoj men ventiljustering ingår inte i normala fall, då man inte vet om det behövs, verkstaden jobbar heller inte extratimmarna gratis :-)

Zx10 2400mil service t.ex. kostar 8500 SEK utan justering/eventuella slitdelar utöver luft/olja filter, olja och b.vätska. (källa johans mc/bike trollhättan)

om 2400mil är storservice med ventilkontroll på zx10, så kan du ge dig på att 8500 är priset du fått att allt ska vara fixat, dvs om ventiljustering behövs så gör dom det, jag är själv utbildad hojmekaniker och beroende på hoj men låt oss säga att 6500 av priset är arbetskostnad och dom flesta verkstäder tar väl runt 1000kr/tim så tycker jag att 6,5h för en service med ventilkontroll är för lång tid, priser jag har fått på några hojar är runt 4000kr för en vanlig service och 6000 storservice, det är rimliga summor.

och dom har fasta priser på service så står dom och säger att det tog en timme längre tid än dom trodde för att nått strulade ska inte priset bli högre.

Ja, men du träffar ju bara en av dom :-) Oftast när en hoj har 2-3-4k mil så har den lika många ägare

Javisst är det så, men behandling av moppen följer ju med till kommande ägare, därmed är ju det bara skicket vid det aktuella köptillfället som är intressant. Det kan då vara en fördel med servicebok, för att ringa verkstäder som utfört servicerna. Men hur många gör det i praktiken?

Generellt: ju mer dokumentation desto bättre. Det går naturligtvis att fejka stämplar men jag funderar alltid en extra gång när jag stöter på hojar med "bortslarvade" serviceböcker som "servats" av ägarna själva. Vid 4000 mil är det rimligen ett antal saker som borde blivit bytta både en och två gånger: styr, sving och hjullager, ventilspel, packboxar i gaffel, bromsskivor etc....om det inte är gjort så blir det du som får ta den kostnaden.

Samtidigt: miltalet ÄR underordnat skicket när du tittar på en 10 år gammal hoj. Manipulerade mätare är dessvärre inte ovanligt. Köp hellre en fräsch dokumenterad hoj med 1500 mil extra på mätaren än lågmilare utan ett enda kvitto. Satsa på så mycket original som möjligt, eller iaf där originaldelarna sparats. Omlackade kåpor, avsaknad av dekaler har sällan enbart med estetik att göra. Kolla ägarhistoriken: har det varit nya ägare varje år är risken naturligtvis större rent statistiskt att hojen hamnat hos någon som gasar hellre än servar. Och då kan en enda säsong slita på materialet mer än alla andra år tillsammans.

Fler kontrollpunkter och ventilkontroll och ev justering. Min erfarenhet är att det kostar allt mellan 4500 - 8000 SEK beroende på märke och såklart verkstad.

Bump!

Någon som har en åsikt?

Det är bättre att köpa en hoj med så lite mil på som möjligt. Även om en hoj har skötts bra under 6000 mil och kommer att gå länge till så är dessa mil förbrukade och köper man samma hoj med 2500 mil har man 3500 mil extra att slita på.

Även om hojar med lågt verkligt miltal kan vara misskötta så är ju risken att en som har gått många mil ändå större att den har blivit misskött under någon period. Det är en stor fördel om man vet vem som har haft hojen man köper så att det inte är någon utan motorkunskap, vett och omdöme.

Just my 02c

Det är bättre att köpa en hoj med så lite mil på som möjligt. Även om en hoj har skötts bra under 6000 mil och kommer att gå länge till så är dessa mil förbrukade och köper man samma hoj med 2500 mil har man 3500 mil extra att slita på.

Även om hojar med lågt verkligt miltal kan vara misskötta så är ju risken att en som har gått många mil ändå större att den har blivit misskött under någon period. Det är en stor fördel om man vet vem som har haft hojen man köper så att det inte är någon utan motorkunskap, vett och omdöme.

Just my 02c

Självklart är ett lägre miltal att föredra om valet står mellan två helt jämförbara hojar, det är ju en no brainer.

Min point var vi är rätt milnojiga i det här landet -helt i onödan i de allra flesta fall. Moderna sporthojar håller en ruggigt bra kvalitet med tanke på vad de utsätts för. Men i valet mellan att lita på en odokumenterad hojs låga mätarställning (och/eller ägarens bedyran att "jo föffan jag har servat själv var 1000 mil, verkstäder kan man ju fan inte lita på och man e ju rädd om grejorna....de andra 10 ägarna var likadana..tror jag..." och en lika fräsch hoj med all dokumentation men med plus 1000 mil på mätaren så är valet rätt enkelt -tycker jag. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT