Köpa begagnad GSX-R, tänka på?

jag letar själv efter en gsxr1000 k3-k8, någon som ska sälja sin till våren men inte lagt ut än?:)
 
varför inte lägga några tusen till och köpa den bästa hojen alla årsmodeller..2005-2006 R-1000 ?

Och då köper man den helsvarta då den är schnabbast..:)

Försöker hålla mig runt 35k för att i stort sett varenda en jag pratar med hävdar att första hojen byter man efter en säsong, så känns onödigt att hissa ut för stora summor på första hoj.
 
Försöker hålla mig runt 35k för att i stort sett varenda en jag pratar med hävdar att första hojen byter man efter en säsong, så känns onödigt att hissa ut för stora summor på första hoj.

Det är ju för de flesta köper en "körskolehoj" som förstahoj ;), en literklubba tröttnar du inte på i första taget
 
En poäng när man köper sin första sporthoj är hur lätt det är att hitta reservdelar när man kraschar den på första bandagen. Då är Gixxer 1000/750/600 från 2000-> helt outstanding. De såldes i massor av exemplar och många delar är utbytbara mellan modellerna. Lättmekade är de också.
 
Eftersom min Suzuki hade fel på laddningsregulatorn och saknade signalhorn. Glöm inte Bilprovningens vanliga testlista
kolla att det funkar

Blinkers höger vänster fram och bak
Parkering / Halv /helljus
Bakljus
Bromsljus från handbroms
Bromsljus från bakbroms
Skyltbelysning
Tuta

Fel på laddningsregulatorn märks som att den är svårstartad (kanske batteriet behöver laddas för den ska starta)
och efter en provtur dagtid med både hel och halvljus på är den svårstartad igen.
För batteriet har laddat ur sig.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf
 
Har någon testat att åka till bilprovningen och låta dom gå igenom den? Pris på detta?
 
varför inte lägga några tusen till och köpa den bästa hojen alla årsmodeller..2005-2006 R-1000 ?

Och då köper man den helsvarta då den är schnabbast..:)

OT:

Såldes det några K5/6 med helsvarta kåpor original, eller är alla dessa objekt besmyckade med eftermarknadskåpor?
 
Om det är http://www.sporthoj.com/annonser/?id=60946 du bland annat kollar på, så har den inga egentliga fel förutom att den inte är världens snyggaste. Jag är inte helt 100% på att skivorna på extrafälgarna är raka, men det talar nog säljaren gladeligen om för dig ifall de inte är. Han är sån...

Förutom det vanliga, så är växellådan känslig på vissa av dem. Svårt att testa utan att dra hojen över max vridmoment på låg växel, men det känns som om hojen missar en tändpuls eller kedjan kuggar över. I svåra fall är det enklare, för då hoppar tvåan helt sonika ur.

Har aldrig hört nåt om att hojen i min länk skulle haft det bekymret och den har surrat runt på samma ställe som mig under några år (nej, det är inte jag som säljer)... :rolleyes:

Skillnad på 750 -00 och 1000 -02? Den större motorn sitter i en tyngre hoj, som har lite bättre drag rakt fram men är aningen bängligare runt böjar. Toppfarten skiljer mindre än man kan tro, bägge landar bortom 270 kmh och kåporna från 1000 passar hyfsat på den mindre hojen.
 
Last edited:
Den eviga frågan om vad som är en lämplig förstahoj eller inte....

Lite OT kanske....allt hänger såklart på föraren och det går naturligtvis att köra ihjäl sig på en mindre klenare hoj också men just lättkördheten hos moderna supersportisar är en klar risk. Det är försåtligt och förföriskt att redan efter några mil känna att "shit jag kan ju det här". Vårkvällen är ljus, asfalten är torr och så börjar polarna gasa lite mer.... Som rookie är det så lätt att tänja på gränserna tills man i värsta fall är över och förbi punkten när det inte går att hämta hem. Tror alla här inne minns första gången man körde rakt fram i en kurva, när man blev påmind om att man inte hade full koll även om det kändes så. Du kan såklart känna samma sak på en Virago 535 men en gixxer 1000 tar dig till den punkten snabbare och mer odramatiskt.
Nu vet jag inte om du citerade mig av misstag men jag håller med i allt det du säger. Jag kommenterade Hoztic pga att jag inte tycker en K2 är mer svårkörd eller brutal än nyare 1000-kubikare.
 
Om det är http://www.sporthoj.com/annonser/?id=60946 du bland annat kollar på, så har den inga egentliga fel förutom att den inte är världens snyggaste. Jag är inte helt 100% på att skivorna på extrafälgarna är raka, men det talar nog säljaren gladeligen om för dig ifall de inte är. Han är sån...

Förutom det vanliga, så är växellådan känslig på vissa av dem. Svårt att testa utan att dra hojen över max vridmoment på låg växel, men det känns som om hojen missar en tändpuls eller kedjan kuggar över. I svåra fall är det enklare, för då hoppar tvåan helt sonika ur.

Har aldrig hört nåt om att hojen i min länk skulle haft det bekymret och den har surrat runt på samma ställe som mig under några år (nej, det är inte jag som säljer)... :rolleyes:

Skillnad på 750 -00 och 1000 -02? Den större motorn sitter i en tyngre hoj, som har lite bättre drag rakt fram men är aningen bängligare runt böjar. Toppfarten skiljer mindre än man kan tro, bägge landar bortom 270 kmh och kåporna från 1000 passar hyfsat på den mindre hojen.

Det är dessa jag kollar lite på:

http://www.blocket.se/vi/38434905.htm
http://www.blocket.se/vi/38184476.htm

Mvh

Edit: Såg nu att litermaskinen finns här också http://www.sporthoj.com/annonser/?id=61068
 
Har kikat på två stycken GSX-R, en 750 -00 och en 1000 K2 -02.

Vad behöver man veta när man åker och tittar på dessa maskiner? Jag är inte väldigt kunnig inom motorer överlag, tycker det är roligare att köra än att meka :hihi

Hörde att bilprovningen har en tjänst att man kan åka dit med bil/MC och låta dom gå igenom den för några hundralappar... Någon som har testat och vet om det är värt det?

Mvh

Skulle valt 1000 Gixxern, dom är förvisso blå/vita i utförande bägge
(den snabbaste modellen:yoparty) samt att 02:an har du ju en billig premie på i år via Suzuki Mörkesförsäkringar (nästan så billigt som stöld) :D
Du lär inte bli besviken om du köper denna... :tummenupp

varför inte lägga några tusen till och köpa den bästa hojen alla årsmodeller..2005-2006 R-1000 ?

Och då köper man den helsvarta då den är schnabbast..:)

viss skillnad på försäkrings pengen mellan en 02:a och en 05:a.. så de kan spela in med...
 
Last edited:
Har någon testat att åka till bilprovningen och låta dom gå igenom den? Pris på detta?

Gör inte det, dom kollar bara igenom dom enklaste punkterna, likt en besiktning. Är du osäker, ta med dig en polare som är kunnig eller ring upp en mc-verkstad och fråga om dom kan gå igenom den, kan klart vara värt någon tusenlapp.
 
Försöker hålla mig runt 35k för att i stort sett varenda en jag pratar med hävdar att första hojen byter man efter en säsong, så känns onödigt att hissa ut för stora summor på första hoj.

Köper du en hoj du vill ha så borde inte behovet av byte finnas efter en säsong.

Misstaget jag gjorde vid köp av första hoj var att köpa en "förnuftig" hoj i stället för att handla med hjärtat, det blev då en glidare med billig försäkring, nackdelen var att den hade karisma och körglädje motsvarande en kinaimportarad åkgräsklippare.

Den var inte ens rolig att köra under övningskörningsperioden och det var inte längt ifrån att den ödelade mc-intresset totalt, men som tur var så prövade jag några sporthojar under sommaren och började genast leta upp så en så pass ny sporthoj som budgeten räckte till och lyckan var total.
 

Sorry, personligen tycker jag den färgsättningen är tråkig. Bara hoppas du är av en annan åsikt.
Kan inte säga att jag kan peka på några speciella fel eller egenskaper hos dessa hojar du bör kolla extra noga utan det är nog en normal genomgång inför ett köp som ska göras.
Köper du en får du garanterat en hoj du kommer vara nöjd med :tummenupp
 
En gixxer är antingen blåvit (klassiskt rätt) eller svart (stenhårt).

Konstigare än så är det inte. :hihi
 
Hahaha... Trillade av stolen när jag såg annonsen på 750:n. Den har INTE 160 hkr. Original anger Suzuki 140 på veven vilket väl kanske är 120 på slangen med lite tur. Den är visserligen lätttrimmad med helsystem och PC3 men du kommer möjligen upp i 125-130 hkr på bakhjulet då. I en snäll bänk. Däremot kan du lyfta mellanregistret ca 20 hkr på det sättet, men då är det vid 8000 rpm så det handlar om 100 hkr istf 80. :)
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top