Köpa banhoj? farligt?

SpykeR1

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
ingen nu
Är ute efter en r1a som jag själv kan modda om som jag själv vill.. en för 40-45 000 högst.. då slog mig tanken på att en del som gått rookie 1000 är praktiskt tagen skitbilliga.. men hur är det nu har när dom gått ca 150 mil på bana.. och sen ska ut på gatan med mig.. ska man vara försiktig med tanken på att köpa en föredetta banhoj.. ? som har gått typ 1 säsong på bana!?
vad slits och vad ska man kolla på om man är intresserad av en sådan för sen göra ett r1a projekt av som ska ut på gatan!? mvh micke :confused:
 
är de så himla billiga menar du? visst kanske man får med lite extra krimskrams. men ofta får du bara med krashkåpor och bromsskivorna har varit slut på de gatrejsers ja sett på beg. marknaden. tycker att de mesta kan va lite halvtaskigt om man köper en rejser vilket de ska va. med tanke på att växellådan är en svaglänk så kan det fått mkt smisk även om den kan det på gatan med.

tycker det går att hitta 98or som posörer har ägt för 45~50
 
Kolla att den går att regga, racehojar sköts ofta bättre än gathojar.
 
Hm, det här brukar vanligtvis vara den sakligaste forumdelen på sporthoj.. låt oss hålla det på den nivån..

/B
 
GSXR1100R skrev:
Kolla att den går att regga, racehojar sköts ofta bättre än gathojar.
om vi istället vänder på frågan som många frågat men fått olika svar på varje gång är:
kan man tävla/träna med en hoj som saknar eller har "kryssat" ramnr. och saknar allt va papper heter?
 
MostWanted skrev:
är de så himla billiga menar du? visst kanske man får med lite extra krimskrams. men ofta får du bara med krashkåpor och bromsskivorna har varit slut på de gatrejsers ja sett på beg. marknaden. tycker att de mesta kan va lite halvtaskigt om man köper en rejser vilket de ska va. med tanke på att växellådan är en svaglänk så kan det fått mkt smisk även om den kan det på gatan med.

tycker det går att hitta 98or som posörer har ägt för 45~50

Jag har en bra idé. Vi lär oss att inte uttala oss om saker vi inte kan något om, okej?
 
McB skrev:
Jag har en bra idé. Vi lär oss att inte uttala oss om saker vi inte kan något om, okej?
vad gäller det maskinella så vet ja inte vad ni banrävar gör med ert menmen, visst du kollar väll ventilspelet 2ggr per sesong å byter olja kanske ni också gör iaf. men de "banhojar med papper på" ja kollade på innan ja köpte r6an så ingick inte orginalkåperna å mkt va sletet och välanvänt!

annars förstår ja inte ditt påstående/fråga...

okej?
 
MostWanted skrev:
vad gäller det maskinella så vet ja inte vad ni banrävar gör med ert menmen, visst du kollar väll ventilspelet 2ggr per sesong å byter olja kanske ni också gör iaf. men de "banhojar med papper på" ja kollade på innan ja köpte r6an så ingick inte orginalkåperna å mkt va sletet och välanvänt!

annars förstår ja inte ditt påstående/fråga...

okej?

:hihi

Inga fler frågor.
 
MostWanted skrev:
om vi istället vänder på frågan som många frågat men fått olika svar på varje gång är:
kan man tävla/träna med en hoj som saknar eller har "kryssat" ramnr. och saknar allt va papper heter?
Träna kan man utan papper.
 
MostWanted skrev:
nej men svara gärna om du har tid. får intrycket av att bankörda hojjar är relativt välanvända och åldras fort. svara gärna på frågan ovan också...

Banhojar sköts för det mesta väldigt bra. Täta oljebyten och alla slitdelar är i toppskick. Det är ett måste, helt enkelt. Att originalkåporna inte medföljer och att det är några repor har väl ingen betydelse?
 
MostWanted skrev:
nej men svara gärna om du har tid. får intrycket av att bankörda hojjar är relativt välanvända och åldras fort. svara gärna på frågan ovan också...

Åldras fort, jag vet inte.. 10-15 timmar körning i år, lika få timmar året innan, det är nog allt jag har fått ihop. Ett utsorterat chassie och välservad motor är rätt bra att få på köpet. Inte för att jag har planer på att sälja..

/B
 
McB skrev:
Banhojar sköts för det mesta väldigt bra. Täta oljebyten och alla slitdelar är i toppskick. Det är ett måste, helt enkelt. Att originalkåporna inte medföljer och att det är några repor har väl ingen betydelse?
visst ja håller med dig. men de flesta gatåkarna kanske vill få valuta för de pengarna han annars kunnat spenderat på en gatkörd hoj. men sen finns det väll även de som inte sköter sina hojar så bra som dig ;)

tänka sig man köper en välanvänd r6 visst kanske fjädring och sånt duger för gatåka men om killen som köper grejjerna vill sen köra bana då måste han lägga ut pengar på att renovera grejjer.

ehh ja vet inte kanske bara yrar lite efter att ha varit utan el de senaste 3~4dagarna :4skrika
 
GSXR1100R skrev:
..racehojar sköts ofta bättre än gathojar.

Tycker de flesta mest tjatar om att de bara byter olja o kollar ventilerna. På gathojar brukar man göra ovan nämnda pluss en massa annat också.

Verkar vara mest reklamsnack det där för att försöka hålla priserna uppe. :D
 
Eller så köper men en R1:a gathoj som har "endast" 1200 mil på mätaren.... varav 900 på slangen.

Köp en RR-hoj.
 
MostWanted skrev:
visst ja håller med dig. men de flesta gatåkarna kanske vill få valuta för de pengarna han annars kunnat spenderat på en gatkörd hoj. men sen finns det väll även de som inte sköter sina hojar så bra som dig ;)

Begreppet "valuta för pengarna" verkar vara väldigt relativt. Personligen ser jag heller att hojen jag köper är maskinellt välskött än har blänkande puts.

MostWanted skrev:
tänka sig man köper en välanvänd r6 visst kanske fjädring och sånt duger för gatåka men om killen som köper grejjerna vill sen köra bana då måste han lägga ut pengar på att renovera grejjer alt. öhlin.

Det är inte alls något måste med Öhlinare och massa kit-grejor. I STD600 kör de just standardhojar, och de är inte långsamma någonstans.
 
Tråden flyttad, dessutom finns en dubbelpost i racingdelen.. grrr!

/B
 
#Olsson# skrev:
Tycker de flesta mest tjatar om att de bara byter olja o kollar ventilerna. På gathojar brukar man göra ovan nämnda pluss en massa annat också.

Verkar vara mest reklamsnack det där för att försöka hålla priserna uppe. :D
Dom som tävlar i RR ser ofta till att sköta underhållet med tätare intervaller än handboken anger, man vill ju inte få problem på tävlingarna.

Många gatåkare lämnar sin hoj på verkstad, där fyller dom tråget med sågspån och häller i sirap istället för olja.
 
åhh

hehe okej nu har jag läst era svar =P nej men den jag syftar på har alla papper och sånt så det med gatreg e nemas problemas.. bara hur en banhoj har gått hår å så som jag e lite fundersam över.. men jag menar dom som kör det sköter ju sina saker.. plus att dom som drar som idioter med sina r1or på gatan kanske ändå inte sköter det lika bra ju.. så man kan nog köpa sig en rr hoj... ska ändå lackera om kåpor så repor och dyl har ju ingen betydelse.. tänkte bara själva hojen motor och dämpning mm
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top