Köpa banhoj? farligt?

Hur man än vänder på det så har banhojar gått betydligt aggressivare än gathojar, givetvis slits delarna på en banhoj betydligt mer än gathoj även om man servar dom bättre. Sen tål motorcyklarna ganska mycket men men...

GSXR1100R skrev:
...

Många gatåkare lämnar sin hoj på verkstad, där fyller dom tråget med sågspån och häller i sirap istället för olja.

Det värsta är att det är sant, det borde finnas en jag-är-seriös-smiley precis som det finns en ironi-smiley.

SpykeR1 skrev:
hehe okej nu har jag läst era svar =P nej men den jag syftar på har alla papper och sånt så det med gatreg e nemas problemas.. bara hur en banhoj har gått hår å så som jag e lite fundersam över.. men jag menar dom som kör det sköter ju sina saker.. plus att dom som drar som idioter med sina r1or på gatan kanske ändå inte sköter det lika bra ju.. så man kan nog köpa sig en rr hoj... ska ändå lackera om kåpor så repor och dyl har ju ingen betydelse.. tänkte bara själva hojen motor och dämpning mm

En motor som gått väldigt hårt har ju slitits mycket mycket mer än en motor som gått mindre hårt. Självklart hur långt den gått och hur den skötts är ju också avgörande. Som ett exempel specar Aprilia V990 kontroll och eventuellt kolvbyte efter 500mil "intensive" racekörning.

Det är bättre om du kollar vad som faktiskt gjorts. Det finns ju ingen generalregel som säger att det är skött bara för att det är en ErrErr-förare :D . Det kan mycket väl vara tokslut. Eller inte. Kolla upp.

mamartin skrev:
Hur man än vänder på det så har banhojar gått betydligt aggressivare än gathojar, givetvis slits delarna på en banhoj betydligt mer än gathoj även om man servar dom bättre. Sen tål motorcyklarna ganska mycket men men...

Njaa, stunt och lek på gata är inte så nyttigt för en hoj.
På bana används ju hojen till just det den är byggd för. Sålänge en sådan hoj
är servad ordentligt är den ett mkt bra köp.

Men egentligen är det skitsvårt att uttala sig generellt om gat vs banhojar eftersom alla olika hojar är skötta individuellt. Det finns rishögar i båda kategorierna, beror helt på vem som ägt dom innan.

servar ofta inte ägarna av rr hojar sina hojar själva? Jag har fått det intrycket att rr folket är händiga. Eller lämnas hojen in för årliga kontroller och service till aut. verkstad?

brinckis skrev:
servar ofta inte ägarna av rr hojar sina hojar själva? Jag har fått det intrycket att rr folket är händiga. Eller lämnas hojen in för årliga kontroller och service till aut. verkstad?

Det är mycket olika. Beror väl på hur händig man är eller hur mycket stålar man har.

Men att köpa en rr hoj ska inte vara några problem de är oftast motormässigt sett i bra skick. deras yttre är kanske inte det vakraste men det funkar hehe.

Hmm... vet en som köpte en cbr 600.. tror det var 120 kusar på bakrullen... och så varvade den mätarn ut... :yoparty men det tyckte inte en av vevstakarna om... den gick av i ca 10000rpm....och det förstår väl alla att den inte var körbar nåmer!!!

Köpa banhoj? farligt?

Ja absolut! Jag har hört att didär rejsingåkarna brukar roa sig med att lura till sig oskyldiga gatåkare med billiga priser, och när de kommer och tittar på hojen så *SMACK!*, slår de ner den stackars köparen.
Sen binder de fast offret och linder sina däckvärmare runt och slår på, och låter det stå så hela dagen...och sen på kvällen tvingar de den stackars gatåkaren att dricka använd motorolja...från BILTEMA! :skrämd

Kostet78 skrev:
Hmm... vet en som köpte en cbr 600.. tror det var 120 kusar på bakrullen... och så varvade den mätarn ut... :yoparty men det tyckte inte en av vevstakarna om... den gick av i ca 10000rpm....och det förstår väl alla att den inte var körbar nåmer!!!

Vilken relevans har detta i diskussionen?

Trango_B skrev:
Njaa, stunt och lek på gata är inte så nyttigt för en hoj.
På bana används ju hojen till just det den är byggd för. Sålänge en sådan hoj
är servad ordentligt är den ett mkt bra köp.

Men egentligen är det skitsvårt att uttala sig generellt om gat vs banhojar eftersom alla olika hojar är skötta individuellt. Det finns rishögar i båda kategorierna, beror helt på vem som ägt dom innan.

Jo men tro faen att banhojen är körd hårdare och mer sliten än gathojen. Även om man gör en wheelie då och då.

Sporthojar är ju faktiskt byggda för svängar till donken och slangas på motorvägen med, inte för att köras på bana, klart de inte håller. Köp en gatkörd! Bankörda hojar är ramsnea och slut!

Sök i forumet efter "Bra nybörjarhoj", sen startar du notepad (i kör) och så börjar du räkna hur många som tycker att en R1a är okay, eller som själv började på en R1a.

Personligen tycker jag det känns ganska bra å köpa en banhoj då :hihi (förutsatt att den var uttagen för att gå på bana)

Racehoj...

Har själv ägt en -98:as ZX6R som Magnus Wärnelius tävlat med -98:a.
Fick den till ett bra pris -01
Har kört tre år med den och jag har inte haft det minsta problem maskinellt med hojen (98 hk. på bakhjulet)
Den såg ut som skit men då jag var ute efter en reggad banhoj så såg jag mest till hur mycket hoj jag fick för pengarna och den har funkat kanonbra.

Jag skulle inte tveka det minsta att köpa en till bankörd hoj, dock skulle jag inte köpa en där motorn är trimmad på utan hålla mig till orginal och vara mycket nogrand då jag går igenom hojen innan köp.
Stötdämparna får gärna vara bytta till Öhlins men som någon nämnde tidigare så räcker standard en bra bit (förutsatt att dom inte är slut).

/Lasse

Kostet78 skrev:

Jo den var ju antagligen supersport trimmad.
Och en trimmad hoj är alltid mer sliten.

Kan vi inte komma överens om att allting handlar om hur bra grejorna sköts? En oservad eller vårdslöst behandlad hoj är alltid ett dåligt köp. Sen är det skit samma var hojen har gått. Klart att den slits hårdare när den går på höga varv och under hård press, men den har som regel gått färre mil. Kolla skicket på slitdelar lyssna på motorn testa växellådan osv. , sen har du kanske en uppfattning om det är ett bra köp. Men personligen skulle jag absolut våga köpa en RR-hoj.

McB skrev:
Vilken relevans har detta i diskussionen?

:kocko Jo den att.... köper man en fd SS600 hoj så måste man vara beredd på att sådant kan hända...alltså är det riskablare att köpa en trimmad banhoj än en std som gått gata!!

Köper man en däremot en banhoj som inte är trimmad (motor) så är det en helt annan sak. Visst den har fått jobba lite hårdare...men är inte i närheten så sliten som en våldsvässad motor kan vara!!

Jag personligen försöker få tag i en banhoj som är std i motor, fast gärna med annat godis på...

Last edited:
bemari skrev:
Har själv ägt en -98:as ZX6R som Magnus Wärnelius tävlat med -98:a.
Fick den till ett bra pris -01
Har kört tre år med den och jag har inte haft det minsta problem maskinellt med hojen (98 hk. på bakhjulet)

hArkel.. host host :hihi

Det bästa tror jag är att titta på det enskillda exemplaret, jag vet folk som blivit lurade av glänsande kåpor på risiga skithojar.
blänkande plastdelar innebär inte fin hoj.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8