Köpa båge nu eller efter vintern?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Köp nu, men ha i åtanke att det är en helt annan sak att köra sporthoj än att köra körskolehoj. På alla sätt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
nu när säsongen snart är slut sjunker priserna bara mer och mer så vill man göra en bra affär ska man göra den under vinterhalvåret:tummenupp och angående försäkringar och dylikt att köpa och betala redan nu, kan du inte bara köpa hojen och ställa av den?:) då får du ju tillbaka skatten som är kvar och du slipper försäkra den...;)
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
nu när säsongen snart är slut sjunker priserna bara mer och mer så vill man göra en bra affär ska man göra den under vinterhalvåret:tummenupp och angående försäkringar och dylikt att köpa och betala redan nu, kan du inte bara köpa hojen och ställa av den?:) då får du ju tillbaka skatten som är kvar och du slipper försäkra den...;)

enda problemet med att inte ha försäkring är att man då är utan försäkring :D

dvs ingen kommer att ersätta stöld eller annat trevligt som en stackars avställd och oförsäkrad hoj kan råka ut för i höstmörkret..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
enda problemet med att inte ha försäkring är att man då är utan försäkring :D

dvs ingen kommer att ersätta stöld eller annat trevligt som en stackars avställd och oförsäkrad hoj kan råka ut för i höstmörkret..

förvisso sant... beror ju lite på om man bor nånstans med hög stöldrisk och sådär... men det är ju upp till var och en. jag själv har aldrig haft stöldförsäkring på något fordon...:) :lantis
 

Danne O

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
enda problemet med att inte ha försäkring är att man då är utan försäkring :D

dvs ingen kommer att ersätta stöld eller annat trevligt som en stackars avställd och oförsäkrad hoj kan råka ut för i höstmörkret..

Exakt det jag tänkte på så det kan bli ett problem. Men jag antar att jag kan fixa ett relativt säkert ställe att förvara den på. Sen kan den ju såklart bli snodd ändå. men borde det inte finnas en billig garage försäkring i sådana fall.

Sen trodde jag att man var tvungen att ha en trafikförsäkring så fort man ägde en båge. Eller gäller det bara om den är påställd? har jag fattat detta fel.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Försäkringen är ju inget problem - köp hojen och be säljaren ställa av den innan ägarbytet. Då behöver du inte teckna någon försäkring förrän i vår när du ställer på den.

nej! be inte säljaren ställa av den! köp hojen och teckna en billig försäkring först (bara fram till du hinner bli ägare, säg upp den sen) och ställ av hojen så fort du blivit ägare! annars är det ju förra ägaren som får tillbaka på skatten...:gnissla
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Exakt det jag tänkte på så det kan bli ett problem. Men jag antar att jag kan fixa ett relativt säkert ställe att förvara den på. Sen kan den ju såklart bli snodd ändå. men borde det inte finnas en billig garage försäkring i sådana fall.

Sen trodde jag att man var tvungen att ha en trafikförsäkring så fort man ägde en båge. Eller gäller det bara om den är påställd? har jag fattat detta fel.

trafikförsäkring måste du ha om hojen är påställd.. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Exakt det jag tänkte på så det kan bli ett problem. Men jag antar att jag kan fixa ett relativt säkert ställe att förvara den på. Sen kan den ju såklart bli snodd ändå. men borde det inte finnas en billig garage försäkring i sådana fall.

Sen trodde jag att man var tvungen att ha en trafikförsäkring så fort man ägde en båge. Eller gäller det bara om den är påställd? har jag fattat detta fel.

gäller bara så länge den är påställd:tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
nej! be inte säljaren ställa av den! köp hojen och teckna en billig försäkring först (bara fram till du hinner bli ägare, säg upp den sen) och ställ av hojen så fort du blivit ägare! annars är det ju förra ägaren som får tillbaka på skatten...:gnissla

Tror du i din vildaste fantasi att det man får tillbaka på fordonsskatten är mer än vad en försäkring kostar över vintern? Dessutom är det ju faktiskt den förre ägaren som har betalat skatten så då är det ju rimligtvis även han som ska få tillbaka den.

Nu när det är knepigt att teckna fördelaktiga försäkringar utan bindningstid eller där premien går ner vid avställning är det helt klart ett alternativ att överväga att just köpa hojen avställd för att slippa försäkra innan våren.
 
Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Tack för tipsen.
Men vad kostar det att ha en båge som man inte använder, om man inte ens har kort? det kan ju inte kosta mycket att bara ha den stående.

Ingenting. Köp den o ställ den i nån polares garage eller dra upp den i lägenheten. Risken att nån skulle bryta sig in i garage/lägenhet för en beg sporthoj i 30-50 loppors klassen tror jag är rätt minimal.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Köp en nu och se till att den blir avställd, sen fixar du bara en billig garage-försäkring så slipper du oroa dig för att den blir snodd!

Kul att ha något att gå och beundra under den mörka vintern!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tror du i din vildaste fantasi att det man får tillbaka på fordonsskatten är mer än vad en försäkring kostar över vintern? Dessutom är det ju faktiskt den förre ägaren som har betalat skatten så då är det ju rimligtvis även han som ska få tillbaka den.

Nu när det är knepigt att teckna fördelaktiga försäkringar utan bindningstid eller där premien går ner vid avställning är det helt klart ett alternativ att överväga att just köpa hojen avställd för att slippa försäkra innan våren.

jag sa inte över vintern, jag sa tills han blivit ägare så att han kan ställa av den:fakta och nej, när ett fordon ställs av går återstående skatt till ägaren. själv fick jag tvåtusen rakt i fickan när jag ställde av min bil... tvåtusen som jag själv absolut inte betalt in på den:)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
jag sa inte över vintern, jag sa tills han blivit ägare så att han kan ställa av den:fakta och nej, när ett fordon ställs av går återstående skatt till ägaren. själv fick jag tvåtusen rakt i fickan när jag ställde av min bil... tvåtusen som jag själv absolut inte betalt in på den:)

Tja, fordonsskatten för hoj är 180:-/år, så det handlar väl då om en hundring i bästa fall som du kammar hem på den affären. Men visst, du kan ju registrera avställning och ägarbyte på samma papper.:rolleyes:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tja, fordonsskatten för hoj är 180:-/år, så det handlar väl då om en hundring i bästa fall som du kammar hem på den affären. Men visst, du kan ju registrera avställning och ägarbyte på samma papper.:rolleyes:

aufan, är det så?:va hade för mig att det berodde på vad det är för hoj... men ok, isåfall så kvittar det ju:) inte för att det spelar nån roll nu som sagt, men jag vet inte hur det funkar om man gör det vid salutillfället... då kanske skatten går till dåvarande ägaren...:va jaja, saksamma som sagt:) jag vilar min väska.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sommarsaker blir billiga på hösten!

Jag satte ut min husvagn på blocket, satte ett rimligt pris och många kom och ville titta på den.
Den blev dock inte såld då jag inte var intresserad av att byta mot Ford Mondeos, Traktorskopor, Farmartankar eller Minkburar.

Jag har till skillnad från alla som tittade på den inga kostnader för vinterförvaring, så jag struntar i att sänka priset utan lägger ut en ny annons till våren, då kommer jag att börja med ett 5000:- högre pris och får troligtvis det.

Jag har inte kunnat hyra ut en förvaringsplats för 5000:- i vinter, så för mig är det en bra affär.
 

Danne O

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Köper jag den nu kommer jag ju vilja ha en försäkring och jag kollade upp en R1 2001:a, på kul, med trygg hansa och de erbjuder bara hel års försäkring precis som om jag ska köra runt med bågen!

Finns det något försäkringbolag som är villiga att bara stöld försäkra bågen över vintern? Om jag har kort eller inte borde ju inte spela någon roll då. Men måste inte bågen vara påställd för att man ska kunna stöld försäkra den? Trygg hansa ville ha 2600 i månaden så även om något annat bolag har en bra deal så vet jag inte om det kan vara värt det.

Ingenting. Köp den o ställ den i nån polares garage eller dra upp den i lägenheten. Risken att nån skulle bryta sig in i garage/lägenhet för en beg sporthoj i 30-50 loppors klassen tror jag är rätt minimal.

Ja jag vet ej om jag får in den i hissen hemma... Annars kan jag fixa garage plats i ett öppet garange. Kanske hos en polare men OM den blir snodd kommer jag att brinna upp. Jag har annars möjlighet att ställa den ute hos föräldrarna ute på en ö. Där borde den va rätt säker bara jag kan låsa fast den som en galning så. Bra tips!
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Köper jag den nu kommer jag ju vilja ha en försäkring och jag kollade upp en R1 2001:a, på kul, med trygg hansa och de erbjuder bara hel års försäkring precis som om jag ska köra runt med bågen!

Finns det något försäkringbolag som är villiga att bara stöld försäkra bågen över vintern? Om jag har kort eller inte borde ju inte spela någon roll då. Men måste inte bågen vara påställd för att man ska kunna stöld försäkra den? Trygg hansa ville ha 2600 i månaden så även om något annat bolag har en bra deal så vet jag inte om det kan vara värt det.

En del bolag har garageförsäkring, dvs stöld/brand/skadegörelse, som gäller när hojen är avställd över vintern. Ring runt till alla bolag du kan komma på och fråga vilka alternativ som finns. Tänk dock på att det kan vara en bindningstid på minst ett år, alternativt en lång uppsägningstid, så premien när du ställer på igen måste du ju känna att du kan betala även om garagepremien är låg.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top