Köpa båge nu eller efter vintern?

Danne O

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har gjort allt jag kan i år för att ta båge kort och jag ska börja övningsköra så fort skolorna öppnar till våren. Och jag har nästan bestämt mig för att köpa in en Yahama R6:a 99-01 nånting. Frågan är om jag ska köpa in den nu eller vänta till våren. Finns det några fördelar med att köpa den nu? Kanske går att få en billigare menar jag. har sett en del R6:eek:r i lite olika annonser från 35 upp till 65 lax. Inte så dyrt tycker jag.

Köper jag en nu måste antar jag att jag måste skaffa en försäkring redan nu, i alla fall mot stöld samt fixa garage plats över vintern. Spontant är jag grymt sugen på att köpa en båge nu men blir det kanske billigast att vänta?

Någon som har några erfarenheter?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
jag köpte min på vintern och hade den på vinterförvaring vilket ju kostar en slant. men jag föll för den direkt när jag kollade på blocket och då hade jag säkert gått igenom ett 30-tal hojjar innan. det var inte ett måste för mig att ha hoj, men jag var sugen och då gick det som det gick...

hittar du någon sådan är det bara att slå till. annars kan ju någon annan hinna före.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
priserna går oftast ner en bra bit under listpriser till och med nu på hösten och kanske även under vintern men till våren kommer priserna gå upp en del igen eftersom efterfrågan ökar drastiskt.
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Om du köper nu har du ju något att pyssla med i vinter.... Sen om det räknas som en fördel eller nackdel är ju en annan sak...

Köper du nu får du betala försäkring redan nu, sen vad det blir för kostnad får du själv räkna på. Skulle något hända med mcn så är det du som får betala självrisker osv, visst troligen händer inte så mycket över en vinter, men köper du i vår slipper du ta risken.

Köper du i vår så kan du ju dessutom provköra innan du köper, vilket kan vara en fördel. Vem vet, det kanske inte alls är en mc som passar dig, det kan vara svårt att veta hur den är att köra innan man har provkört.

Skillnaderna i pris på mc på samma mc på hösten och våren skiljer ju lite, men jag tvivlar på att samma hoj blir så pass mycket dyrare om du väntar till våren mot att köpa nu. (om man räknar det mot tillkommande kostnader för garageplats, försäkringar mm...)

Så mitt råd är, köp i vår, efter du har klarat kortet så du dessutom får en möjlighet att provköra det du köper. För jag antar att du inte planerar att övningsköra på den? Har du handledare o så fixat så är det väl trevligt att börja övningsköra lite redan den här säsongen och då kan det ju vara idé att köpa nu istället för i vår...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Motorcyklar är dyrare på våren.

( trodde aldrig jag skulle få skriva det faktiskt )
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
köp nu o var otålig i vinter :), vinterpyssel är alltid kul.
Sen dyker det jämt upp nya grejer man behöver så det är lite trist när det blir för mycket utgifter på en gång, bättre o sprida sina förluster.
Köper du nu är det dessutom ingen stress, bara testa, fundera och fundera lite till innan du handlar så du inte förköper dig på nåt skruttobjekt.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
kom bara ihåg att utbudet varierar höst/vår, de som inte vill sälja billigare (läs för "höstpris") väntar tills nästa vår med att sälja.. :confused:

så det där med att göra klipp bara på hösten kan vara felaktigt..
 

Danne O

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tack för tipsen.

Det kommer ju att bli väldigt hårt att inte få köra bågen förrän våren om jag köper en nu, jag kommer ju inte veta något om hur den känns och så. Sen måste jag väl fixa nån som ska köra hem den också, det kan jag nog få en polare att göra tror jag.

Men vad kostar det att ha en båge som man inte använder, om man inte ens har kort? det kan ju inte kosta mycket att bara ha den stående.
 

micke501

40 års kris? Från winge till gixxer.
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki gsx-r 1100w
Pruta

Köp nu.
Du kan hitta riktiga fynd vad gäller pris nu under hösten. Räkna med en rejäl prutnivå på alla objekt som är tillsalu nu.


Ring på många och åk och titta. Var inte rädd för att pruta rejält och kom ihåg att det finns hur mycket cyklar som helst där ute. Tar dom inte ditt bud så åk någon annastans. Många påstår sig kunna sälja till våren mycket dyrare än nu. Ställ dig då frågan:

-Varför annonserar man då ut cykeln på hösten då alla vet att man får mindre betalt.

Alla alternativ till svar på den frågan kan bara leda till ett lägre pris.
Ådu gå inte på snacket om vassare kammar, trimmande hit och dit, tillbehör mm som motivation för ett högt pris. Såvida det inte är ett extrem bygge så sänker sådana ingrepp enligt mitt sätt att se det cykelns värde mera än höjer det. Varför kan du nog räkna ut själv.

Lycka till med hojletandet.
 

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
en MC
Nån nämde det viktigaste - provkörningen! Lite svårt att göra det i -15 och snöblask!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Köp nu.
Du kan hitta riktiga fynd vad gäller pris nu under hösten. Räkna med en rejäl prutnivå på alla objekt som är tillsalu nu.


Ring på många och åk och titta. Var inte rädd för att pruta rejält och kom ihåg att det finns hur mycket cyklar som helst där ute. Tar dom inte ditt bud så åk någon annastans. Många påstår sig kunna sälja till våren mycket dyrare än nu. Ställ dig då frågan:

-Varför annonserar man då ut cykeln på hösten då alla vet att man får mindre betalt.
Alla alternativ till svar på den frågan kan bara leda till ett lägre pris.
Ådu gå inte på snacket om vassare kammar, trimmande hit och dit, tillbehör mm som motivation för ett högt pris. Såvida det inte är ett extrem bygge så sänker sådana ingrepp enligt mitt sätt att se det cykelns värde mera än höjer det. Varför kan du nog räkna ut själv.

Lycka till med hojletandet.

Många säljer billigare för att själva kunna köpa billigare, tror jag..
 
Last edited:

Danne O

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Köp min nu!
Det är en 06:a och du får den 60k under nypriset :yoparty

Låter grymt men den kommer bli för dyr för mig att försäkra tyvärr. Annars skulle jag vilja ha en nyare GSX-R 750, älskar 2008:an.

Många bra argument här! Mycket svårt beslut men jag tror på att glida runt och kolla på ett par bågar ifall jag ser något jag vill ha. Men efteesom jag itne ens har ett kort så lär de ju inte låta mig provköra. Det vill jag själv inte ens riskera ifall jag knäcker den. Jag har bara provat en polares båge ett par gånger. Jag ska nog försöka få med honom om jag ska dra och kolla på något.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sänkt 60k till och jag ska fundera på det :D

Ärligt, jag antar att du menar 60k under nypris för hoj och tillbehör, men tillbehör har en tendens till att falla betydligt snabbare än resten av hojen...

Har faktiskt skruvat av alla tillbehören förutom Öhlinarna (15k nypris ca), men visst, jag kan skruva av dom också om det nu är nån som inte vill betala extra för dom.

Finns bara 4-5liknande hojar tillsalu ute nu, men ändå verkar det vara svårt att få iväg den. Tycker priset är rätt humant faktiskt med tanke på vad man får. Min är billigast av de som ligger ute verkar det som..

Men men, det är hårda tider och vi matas dagligen med dystra prognoser från ekonomivetarna, så jag förstår om folk vill avvakta till våren.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Försäkringen är ju inget problem - köp hojen och be säljaren ställa av den innan ägarbytet. Då behöver du inte teckna någon försäkring förrän i vår när du ställer på den.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låter grymt men den kommer bli för dyr för mig att försäkra tyvärr. Annars skulle jag vilja ha en nyare GSX-R 750, älskar 2008:an.

Öööh. Jag tror du får svårt att hel/helförsäkra en hoj billigare än en BMW-hoj. Jag betalar under 4000/år, centralt i Sthlm.

Skulle väl vara nån veteranförsäkring då eller nåt.........
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Min standardrekommendation är att köpa nu under hösten. Det skiljer en hel del mellan vad du fick betala för tex en gixxer 1000 05/06 i början av maj mot vad du kan få loss en för nu.

Tror knappast våren 2009 kommer att bryta den trenden. Sen vad som är klipp eller inte är ju upp till var och en att bedöma.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top