Köpa Alpinestars Skinnställ tips!?

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Eftersom min mc utrustning blivit stulen så får jag nu snällt köpa en ny! :mad:

Hojbyte till en svart zx10r är på G och vill därför ha svart ställ som matchar.
Alpinestars har ju typ alla sina ställ i bla. svart så jag tänkte köra på det och beställa från fc-moto.de lutar det åt.

Men vilket fan ska man ta!? Det finns ju så många modeller. Därför ville jag se om nån kunde tipsa mig. Helst ska det inte kosta för mycket. Runt 7500-8000kr.

Det skall vara helställ. Sp-1:an testade jag i en butik i går. Satt fint med en strl mindre än jag brukar ha. 48 borde väl troligtvis vara lika stort på alla modeller av strl 48 om man håller sig till alpinestars helställ?
48 i delat var dock för litet när jag testade.

Intressanta ställ:

1. SP-1 7912kr

2. GP-Plus (rea på fc.moto) 5054kr

3. Octane 6593kr

4. Charger 8461kr

5. Gp-Pro 8351kr

6. Rc-1 8791kr

Samtliga ställ ser ju ganska lika ut, och alla finns på fcmoto...vad gör man?:va

Sen finns det ett rätt snyggt Arlen Ness T-Cup 5908 för 6593kr men så ska man ju hitta en handlare som har arlen ställ så man kan testa lämplig storlek, och jag veta fan om det finns nån sån i närheten..

Last edited:
Okej, en pinne för rc1 då =)
Varför var laguna seca skit då? Polaren är lite inne på det stället..
Ja innerstället går sönder efter 1a gången du använder det, antingen hänger det i delar eller så sliter man ur skiten, dragkedjan släppte i sömmarna. Höll dock för asfalt från 170kmh till noll utan något plötsligt stopp.

Ps. vet 3som haft det och innerstället blev alla galna på.

Ja innerstället går sönder efter 1a gången du använder det, antingen hänger det i delar eller så sliter man ur skiten, dragkedjan släppte i sömmarna. Höll dock för asfalt från 170kmh till noll utan något plötsligt stopp.

Ps. vet 3som haft det och innerstället blev alla galna på.
Okej, det där med fodret har jag för mig att jag läst att astars va dåligt med också. Men det kanske är olika från modell till modell. Att dragkedjan släpper i sömmar låter ju lite tråkigare. Ska iallfall framföra denna info till han :tummenupp

Jag har haft ett Octane i 2 säsonger nu utan problem :tummenupp
Väl använt på bana men har än så länge inte testat hållbarheten mot asfalt (och vill inte göra det heller :tungan )
Det enda som kan vara lite jobbigt är att knäskydden viker sig fel när man tar på det. Men det är nog mer en fråga om teknik.

lägg gärna ut länkar för respektive ställ, så kan man lättare ge ett omdöme. Fast det kanske iofs bara ä rjag som inte vet hur de ser ut bara på namnet.

Jag har haft ett Octane i 2 säsonger nu utan problem :tummenupp
Väl använt på bana men har än så länge inte testat hållbarheten mot asfalt (och vill inte göra det heller :tungan )
Det enda som kan vara lite jobbigt är att knäskydden viker sig fel när man tar på det. Men det är nog mer en fråga om teknik.
Ok, låter ju bra!

lägg gärna ut länkar för respektive ställ, så kan man lättare ge ett omdöme. Fast det kanske iofs bara ä rjag som inte vet hur de ser ut bara på namnet.
Tänkte också om jag skulle länka. Men eftersom jag ville mest ville höra från folk som haft ställen och om dom tyckte att det var bra så tänkte jag att det borde räcka med att skriva att dom finns på fc-moto.de. Så kan man kolla själv om man är nyfiken.

Men glo lite här:

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...-Leather-Suits/Alpinestars-Herren-Lederkombis

alla ställ finns där så kan du ju berätta vilket som är snyggast.
Mvh

SP1 utan tvekan!:yoparty Får man fråga hur du blev av med all utrustning?? Låter ju som en väldigt otrevlig upplevelse:confused:

SP1 utan tvekan!:yoparty Får man fråga hur du blev av med all utrustning?? Låter ju som en väldigt otrevlig upplevelse:confused:

har du spettan lr? Det är ju enda stället jag har haft möjlighet att prova. Och jag gillade det. Har du klotat nått i det?

Jag hade min utrustning liggandes i en av mina bilar som stod i ett centralgarage som man dels behöver kort och kod för att komma in i. Sen är det kamerabevakat där nere. Sen är det rejäla gallerburar. Det var bara det att just vi min gallerbur som har tre garageplateser så är det en större glipa mellan taket och gallerburens vägg. Där var den någon som klämde sig emellan och sökte igenom garaget och plockade det han ville ha. 21 cm var det mellan väggen och taget. Någon smal jävel. Hjälmen fick jag behålla då den var för stor för att langa igenom glipan.

har du spettan lr? Det är ju enda stället jag har haft möjlighet att prova. Och jag gillade det. Har du klotat nått i det?

Jag hade min utrustning liggandes i en av mina bilar som stod i ett centralgarage som man dels behöver kort och kod för att komma in i. Sen är det kamerabevakat där nere. Sen är det rejäla gallerburar. Det var bara det att just vi min gallerbur som har tre garageplateser så är det en större glipa mellan taket och gallerburens vägg. Där var den någon som klämde sig emellan och sökte igenom garaget och plockade det han ville ha. 21 cm var det mellan väggen och taget. Någon smal jävel. Hjälmen fick jag behålla då den var för stor för att langa igenom glipan.

Jajamen jag har ett sådant tycker att det är värt pengarna utan tvekan! har ju iof inte klotat i det.. hade A-star innan oxå och det klota jag i kan bara säga att ska jag göra om den vurpan så vill jag ha A-star:brinnerup :)

Fan att man inte kan få ha sina saker ifred.. Säkert någon som knappt vet vad ett ställ är till för ens som snodde det... Gött iaf att dom inte fick med sej hjälmen:)

För ett tag sedan var det någon som gav en länk till en dansk(?) snubbe som sydde egna ställ...
kanonsnygga ställ till ok priser... någon som har länken i rockärmen? =)

HA! Lite coolt att det är typ PRECIS samma tråd jag velat starta!

Kikade på Chargern jag o polarn, blir nog varsitt Chargerställ i think! Kör på det!

finns ju ett fett nakano ställ på fc-moto......blir ju feträtt på kawan
Men det finns ju inte i svart. Å inte vet jag om jag vill ha ett grått, blått eller rött till en kolsvart hoj :arsele

HA! Lite coolt att det är typ PRECIS samma tråd jag velat starta!

Kikade på Chargern jag o polarn, blir nog varsitt Chargerställ i think! Kör på det!

Ok, chargern..vad var det som fick er att fastna för den? Läst nått bra om den, eller enbart för utsendet? Den har ju rätt snygga färgkombinationer. Men det hjälper ju inte mig eftersom det är svart som gäller.

Slitstyrka,passform,kvalite och utssende är det jag prioriterar. Och på bilderna är alla ställ väldigt lika till utssendet. Några ha puckel på ryggen, några inte. En del är dyrare än andra. Alla verkar ha 1,2 - 1,4 mm tjockt skinn. Så dom borde väl vara ganska så lika i säkerhet. Men jag undrar om det skiljer mycket i passform.
Någon som testat flera olika astars ställ? Mycket skillnad?

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Ska beställa ett rc1 nu till våren, har inte testat skönare ställ!
[/FONT]

ok, har du haft nått annat alpinestars ställ...tänkte om du hade nått att jämnföra mot?

QUOTE]

A-star mx-1 fint också.

Mjo, det e fint. Men blir lite dyrt. Över 10 000 även från tyskland. Har inte råd då jag ska handla mer saker, stövlar och sånt också.
Är det några fickor i ditt ställ?

Tyvärr fanns det inga stora bilder när skinnställen är svarta.
Men kolla man på disignen så är nog Charger , Rc1 och sp-1 dom snyggaste. Varför skall det finns så många för..blir ju knäpp.

Last edited:
QUOTE]

Mjo, det e fint. Men blir lite dyrt. Över 10 000 även från tyskland. Har inte råd då jag ska handla mer saker, stövlar och sånt också.
Är det några fickor i ditt ställ?

Tyvärr fanns det inga stora bilder när skinnställen är svarta.
Men kolla man på disignen så är nog Charger , Rc1 och sp-1 dom snyggaste. Varför skall det finns så många för..blir ju knäpp.

Olika design, passform, detaljfinish skulle jag tippa på. RC1 tycker jag är snyggast i svart, mx1 blir jävligt snyggt med sina detaljer.

Har innerfickor i mitt, men vill inte ha massa nycklar och skit i bröstet när jag åker ut och råkar krama ett träd.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka