Köpa Alfa romeo 147?

Du skämtar väl? Skulle inte ta en Renault Clio med tång ens. Det är väl den som man måste lämna in på verkstad för att byta glödlampa fram på? :3freak

Edit: eller är det megane? :va

Det är nog Megane, har en Clio får -00 som är rena drömmen att byta lampor i jmf Alfa 156:an. Fast det går på den också utan att riva ut batteriet (för v. sida) när man väl kommit underfund med hur pryttlarna sitter ihop, för man kan glömma att se nåt samtidigt dom man kört ner handen.

/Anders

Är Alfa inte bara en maskerad Fiat?

Jo, fast med egen topp på motorn och egna hjulupphänhgningar så det är inte bara badge engineering.

/Anders

Last edited:
Obotligt smittad av Alfaviruset sedan 15 år och klubbmedlem lika länge är jag nog inte helt objektiv, men jag har svårt att se mig köra nåt annat än Alfa.

Har en 156 2.0 JTS -02 som köptes ny och nu gått 16kmil. Delar mycket teknik med 147:an även om toppen och insprutning är annorlunda på min. Har inte haft några egentliga problem, några elgremlins (glapp i ett lambdakablage samt kuddekablage), bytt bussningar bak och bör nog snart göra det fram men det känns ok med tanke på milen. Drar lite olja (känt på den motorn) så det gäller att hålla koll på nivån och pytsa i efterhand.

Kamremmen är känslig och skall bytas, inkl löphjul, enligt intervall om man inte vill käka ventilsallad med strimlad rem. Misstänker att slarv med det är grund för många skjutna motorer, taskigt oljetryck pga glömt kolla oljan är ett annat skäl.

Motorerna är härliga och håller länge om man pysslar om dem som man skall. Om man tror det går att strunta i service som på en gammal vovlo så ger sig det (kvinnliga) italienska temperamentet till känna och de hämnas gruvligt.

/Anders

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...