Köpa Alfa romeo 147?

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
Hej alla glada.

Visst, skulle kunna posta denna tråd i ett Alfa romeo forum, men jag tror jag får ärligare svar här :tungan

Så, ni som ägt någon alfa, hur är bilarna?
Rostar de när medans man tittar på dem?
Driftsäkerhet?

Har hittat en 147a ano 2002 med 2.0 motorn samt lejongult skinn för 40 papp.. :D:D:D


Fyll på med ris och ros!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2000-tals bilarna rostar inte värre än annat men Alfa 156/147 med R4 twinspark har väl rasat en motor eller två pga vevlager eller kamremmen....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Av de kanske fem jag känner som haft 156 2,0ts alt tjemodellen vad-den-nu-hette så har alla utom en (1) skjutit motorn.
Jag skulle gärna ha en Alfa, som tjänstebil. OM den gick att få plats i vill säga. Alfa är vackra utanpå och lite själ i, inget mer. Tyvärr.
 

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
OK, har haft kompisar som kört 166an med 3.0 v6 motor samt 156an med 6an (2.5l?)
Ingen av dem har haft några speciella problem. Kanske är 6cyl att föredra? Eller kanske de bara haft tur :)

Har fått samma bild som ni beskriver ang kvaliten. Men jag vet ju samtidigt att 147an är en storsäljare i europa.

Man kan ju alltid mysa i lejonskinnet medans man letar reservdelar eller utbytesmotor :)

Svårt läge, vill ha men känns osäkert
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Man vet redan vilka som kommer att elda upp sig i den här tråden. Alfaägarna är lite som citroenägarna. Deras bilar är de bästa i världen. Möjligtvis har de hört talas om någon som har haft problem med nån enstaka grej, men i övrigt är de perfetto!

Alfa, fiat, ford, opel, peugeot, citroen, simca, renault, u name it, är bilar för de som antingen är ointresserade av sitt bilägande, eller så sjukt intresserade av det att de måste skaffa sig dem som kvällshobby.

Om inget annat hjälper kan man alltid köra frågan "varför är de så billiga?" och det börjar klarna.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Köp inte en sån om du inte gillar att skruva... Dyrt kan det bli också...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Rostar de när medans man tittar på dem?

Inte nog med det, dom rostar ännu mera när man inte tittar på dem.

Jag har alltid velat ha en, men alltid backat för (dom eventuella) problemen.

Jag är också intresserad av att höra vad folk som har ägt några har att säga.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Clarkson sammanfattar:

"Imagine, then, what it must be like for an Alfa Romeo salesman. He’s sitting there with his dead pot plant in a showroom with the heat turned off to save money, knowing that nobody will walk through the door. Ever.

If he wants to feed his children on anything more nutritious than butt ends and stuff from the waste disposal unit he must go out there into the world and spread the word, knowing full well that nobody will listen.

There’s a given with Alfas: they melt our hearts and our souls, but only the very foolish will actually spend £25,000 on a car that will go wrong every day and suffer from supersonic depreciation. They are like Russian hookers: insanely pretty and willing beyond the ken of man, but you’re going to get a rash.

However, I’m not an Alfa salesman, which is why I’m telling you here and now to stay out of the showroom. Do not climb inside one of these cars. Do not look at the engine. Put your hands in the air and stay away from the order form."

När jag testade en 147 en helg så tyckte jag att det som var sämst var motorn och det allt annat än spänstiga uppförandet på vägen. Jag förstod inte riktigt varför just de sakerna nämns som bilens starka sidor.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En gta hadde vart skojj, men annars känns det som en rätt vanlig bruksbil, och då finns det betydligt pålitligare bilar som nästan säkert blir billigare i längden, är jag rädd. :/
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
[YOUTUBE-ID]N0P54S8ESys[/YOUTUBE-ID]

Gillar deras sammanfattning :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har redan nämnt det i någon tråd tidigare. Ägde en Alfa Romeo GTV i 8 år och körde ca 12 000 mil med den. Hade inga problem alls med bilen. Såg till att sköta service och bytte slitage delar. Bytte bromsskivor, bromsklossar, länkarmar bak, termostat och lambasond. Bytte kamrem två gånger inkl sträckare. Sista gången var inför försäljningen. Det fanns inte en rostfläck på den bilen trots att jag använt den året runt flera år. Även lacken var i utmärkt skick den dagen jag lämnade ifrån mig nycklarna.

Skulle nog satsa på Alfas klassiska sexa. Det är en fantastisk motor. En av de bästa jag kört. Närmare Ferrari karaktär på motorljudet kommer man nog inte utan att köpa den stagrande hästen. Se till att sköta byten av kamrem inkl sträckare. Den är inte lika känslig som 2 liters twinspark, men man bör inte slarva på den punkten. En annan sak med twinspark motorn är att man aldrig ska köra till oljenivån är låg. Det gäller alla motorer, men är enormt viktigt på den motorn. Köper man en begagnad bil bör man kolla att tidigare ägare varit noga med detta.

Idag kör jag inte Alfa Romeo, men skulle inte ha några problem att köpa en igen. Tyvärr tillverkas inte den klassiska sexan längre. Man har ersatt den med en GM dito. Alfa 159, Brera etc är därmed totalt ointressant för min del. Man köpte motorn och fick bilen på köpet. Det argumentet håller inte längre.

Provkör en GTV 3.0 alt 3.2, Alfa GTA 3.2 (156 alt 147) eller GT 3.2. Då kommer ni förstå vad jag menar. Det är inga bilar som passar alla. De kräver lite mer omvårdnad och skötsel. Inget man ställer på gatan och tvättar två gånger per år, struntar i service etc. Då kommer man nog att straffas hårt förr eller senare.

Tyvärr lider Alfa av ett oförtjänt dåligt rykte än idag. Det var likadant när jag köpte min bil i slutet på 90 talet. Är man en trygghetsnarkoman kan man ju köpa en Volvo, japansk dito eller någon av VAG koncernens märken. Ingen kan dock övertyga mig om att dessa bilar är mer problemfria. De har alla sina svagheter.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Har haft lite olika alfor och kör i nuläget en 156 -00 med 2,0motorn, den har rullat ca 26.000mil utan större problem.
De senaste 10.000milen har jag bytt ECUn till airbagen, luftmassemätarn, bromsar samt en styrled utöver normal service.
Delarna är inte dyra bara man vet var man ska handla, ex Alfastumper i DK, försök dock aldrig att handla från generalagenten om du inte vill bli rånad (precis som med de flesta bilmärken).
Motorn påstås vara känslig på vevlagrena så därför har jag bytt olja med max 1000-milsintervall när den rullat pendlingsmil och lite tätare vid blandad körning, du behöver inte kosta på någon superduperolja när du kör täta byten utan ta nåt från BT, det är bättre med färsk billig olja än gammal highgrade.

Alfa-ägare finns 2 sorter av,

1: den som köper Alfa för att det är en frän moderiktig bil men egentligen är ganska ointresserad av motorer o teknik, bilen får således inte den omvårdnad den bör få.

2: den äkta alfastin, medlem i klubben, vet allt om Alfas motorer och skulle ta med bilen in i sovrummet om det gick.

Gissa vilka ex du skall titta efter.
Bra tecken i annonsen brukar vara "medlem i Alfa-klubben" eller säljes på grund av ny Alfa.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Man vet redan vilka som kommer att elda upp sig i den här tråden. Alfaägarna är lite som citroenägarna. Deras bilar är de bästa i världen. Möjligtvis har de hört talas om någon som har haft problem med nån enstaka grej, men i övrigt är de perfetto!

Alfa, fiat, ford, opel, peugeot, citroen, simca, renault, u name it, är bilar för de som antingen är ointresserade av sitt bilägande, eller så sjukt intresserade av det att de måste skaffa sig dem som kvällshobby.

Om inget annat hjälper kan man alltid köra frågan "varför är de så billiga?" och det börjar klarna.

Nja, det är definitivt inte den bästa bilen i världen. Långt ifrån.
Men det som gör att man genast intar försvarsläge är de som direkt kommer och säger att det är rent skit, förmodligen baserat på 70-80 tals Alforna (när de fortfarande var Alfa Romeo och inte Fiat).

Det blir som lite tröttsamt att det ryktet håller i sig än idag för att "man hört det" om Alfa Romeo sen länge tillbaka, och inte kanske kikar upp tester osv. på en modern Alfa istället.

Visst, den nya TS motorn är inte fullt lika bra som den lite äldre. Verkar vara ganska känsliga med oljebyten, men sköter man det (vilket man ska göra på alla bilar om du frågar mig) så håller de alldeles utmärkt.

Min 164a har gått lite över 33.300 mil nu och går klanderfritt i maskin, det är väl karossen som börjar bli redo för ett annat liv.

Man ska fråga sig själv vad man är ute efter och välja utifrån det.

Ska du åka till och från ICA Maxi för att köpa tacos och kolla på dansbandskampen på fredagen, köp en japansk eller eventuellt en tysk bil som bara går och går.

Tycker du att det är kul att köra en bil som inspirerar till lite mer aktiv körning (det finns det säkert tyskar/japanare som gör också) men som kanske kräver lite mer av ägaren ska du köpa en Alfa tycker jag.

Mvh J

Har haft lite olika alfor och kör i nuläget en 156 -00 med 2,0motorn, den har rullat ca 26.000mil utan större problem.
De senaste 10.000milen har jag bytt ECUn till airbagen, luftmassemätarn, bromsar samt en styrled utöver normal service.
Delarna är inte dyra bara man vet var man ska handla, ex Alfastumper i DK, försök dock aldrig att handla från generalagenten om du inte vill bli rånad (precis som med de flesta bilmärken).
Motorn påstås vara känslig på vevlagrena så därför har jag bytt olja med max 1000-milsintervall när den rullat pendlingsmil och lite tätare vid blandad körning, du behöver inte kosta på någon superduperolja när du kör täta byten utan ta nåt från BT, det är bättre med färsk billig olja än gammal highgrade.

Alfa-ägare finns 2 sorter av,

1: den som köper Alfa för att det är en frän moderiktig bil men egentligen är ganska ointresserad av motorer o teknik, bilen får således inte den omvårdnad den bör få.

2: den äkta alfastin, medlem i klubben, vet allt om Alfas motorer och skulle ta med bilen in i sovrummet om det gick.

Gissa vilka ex du skall titta efter.
Bra tecken i annonsen brukar vara "medlem i Alfa-klubben" eller säljes på grund av ny Alfa.

Haha, jag skrev mitt inlägg utan att ha sett ditt innan. :D

Medhåll.
 
Last edited:

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
Hänt mycket i tråden under kvällen :)
Har tidigare uteslutande varit bmw torsk.. 320i(e36), 330-2001a(e46) 325cim 2005a(e46)

Problemfria bilar med värdeminskningen är inte fullt lika rolig.

Fördelen med Alfan är ju att den inte kan sjunka så mycket mer mer med tanke på att den knappt kostar något.

Bor också mitt i stan så att lägga dyra pengar på en bil som jag nyttjar 1g i veckan känns inte motiverat. Vill också ha en liten bil så jag får plats med hoj och bil på garageplatsen.

Ska kolla på det lilla italienska trollet i helgen. Får se om jag fastnar och det blir en chansning eller om det blir en renault clio 2002 istället :)

Alfa eller renault ? samma pengar.. Undrar vad hjärtat säger.. hahaha
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ska kolla på det lilla italienska trollet i helgen. Får se om jag fastnar och det blir en chansning eller om det blir en renault clio 2002 istället :)

Alfa eller renault ? samma pengar.. Undrar vad hjärtat säger.. hahaha

Du skämtar väl? Skulle inte ta en Renault Clio med tång ens. Det är väl den som man måste lämna in på verkstad för att byta glödlampa fram på? :3freak


Edit: eller är det megane? :va
 

Pips

Guest
Ska du köpa Clio är det Clio Sport som gäller! Men då kan man kika på 206 RC också...
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top