Man vet redan vilka som kommer att elda upp sig i den här tråden. Alfaägarna är lite som citroenägarna. Deras bilar är de bästa i världen. Möjligtvis har de hört talas om någon som har haft problem med nån enstaka grej, men i övrigt är de perfetto!
Alfa, fiat, ford, opel, peugeot, citroen, simca, renault, u name it, är bilar för de som antingen är ointresserade av sitt bilägande, eller så sjukt intresserade av det att de måste skaffa sig dem som kvällshobby.
Om inget annat hjälper kan man alltid köra frågan "varför är de så billiga?" och det börjar klarna.
Nja, det är definitivt inte den bästa bilen i världen. Långt ifrån.
Men det som gör att man genast intar försvarsläge är de som direkt kommer och säger att det är rent skit, förmodligen baserat på 70-80 tals Alforna (när de fortfarande var Alfa Romeo och inte Fiat).
Det blir som lite tröttsamt att det ryktet håller i sig än idag för att "man hört det" om Alfa Romeo sen länge tillbaka, och inte kanske kikar upp tester osv. på en modern Alfa istället.
Visst, den nya TS motorn är inte fullt lika bra som den lite äldre. Verkar vara ganska känsliga med oljebyten, men sköter man det (vilket man ska göra på alla bilar om du frågar mig) så håller de alldeles utmärkt.
Min 164a har gått lite över 33.300 mil nu och går klanderfritt i maskin, det är väl karossen som börjar bli redo för ett annat liv.
Man ska fråga sig själv vad man är ute efter och välja utifrån det.
Ska du åka till och från ICA Maxi för att köpa tacos och kolla på dansbandskampen på fredagen, köp en japansk eller eventuellt en tysk bil som bara går och går.
Tycker du att det är kul att köra en bil som inspirerar till lite mer aktiv körning (det finns det säkert tyskar/japanare som gör också) men som kanske kräver lite mer av ägaren ska du köpa en Alfa tycker jag.
Mvh J
Har haft lite olika alfor och kör i nuläget en 156 -00 med 2,0motorn, den har rullat ca 26.000mil utan större problem.
De senaste 10.000milen har jag bytt ECUn till airbagen, luftmassemätarn, bromsar samt en styrled utöver normal service.
Delarna är inte dyra bara man vet var man ska handla, ex Alfastumper i DK, försök dock aldrig att handla från generalagenten om du inte vill bli rånad (precis som med de flesta bilmärken).
Motorn påstås vara känslig på vevlagrena så därför har jag bytt olja med max 1000-milsintervall när den rullat pendlingsmil och lite tätare vid blandad körning, du behöver inte kosta på någon superduperolja när du kör täta byten utan ta nåt från BT, det är bättre med färsk billig olja än gammal highgrade.
Alfa-ägare finns 2 sorter av,
1: den som köper Alfa för att det är en frän moderiktig bil men egentligen är ganska ointresserad av motorer o teknik, bilen får således inte den omvårdnad den bör få.
2: den äkta alfastin, medlem i klubben, vet allt om Alfas motorer och skulle ta med bilen in i sovrummet om det gick.
Gissa vilka ex du skall titta efter.
Bra tecken i annonsen brukar vara "medlem i Alfa-klubben" eller säljes på grund av ny Alfa.
Haha, jag skrev mitt inlägg utan att ha sett ditt innan.
Medhåll.