Köpa äventyrshoj, men vilken?

Fattar inte varför man måste ha en äventyrshoj bara för att det blir dålig väg ett tag?

Jag kom till en väg i inlandet innan Sundsvall där man hade brutit bort asfalten så det var inte ens grusväg i ca 5km med en gsxr1000 vilket knappast var optimalt men inte heller omöjligt.

Nu säger jag inte att ts ska köpa en sporthoj men att köpa äventyrshoj för någon procent av totala resan är grus känns vansinnigt.

Men asså.... Dålig väg "ett tag" klarar väl alla hojar, men att ligga och trycka grusväg uppe i Norrland skulle jag verkligen inte vilja göra på nåt annat än en offroadare. Lägg till 20 kilo packning på det. Det skulle bara bli skit med alla andra hojar om man inte krypkörde.

Men visst fan tar man sig förbi ett större vägarbete med vilken hoj som helst. Tror TS har större ambitioner än så.
 
Men visst fan tar man sig förbi ett större vägarbete med vilken hoj som helst. Tror TS har större ambitioner än så.

Ja, vad tycker TS?

Vad är dina ambitioner mer än att slippa köra omvägar långt nere i Europa?

Ska du använda motorcykeln till mer än för att undvika omvägar långt nere i Europa?

Kan du köra avslappnat på grus?

Består packningen av tandborste och kreditkort eller har du med allt som behövs för att också äta och sova?

Har du vält med en tung semesterpackad motorcykel?

Kommer du att köra ensam?


Som ny här på SportHoj så har du kanske märkt att det finns mängder med åsikter och synpunkter.
Ibland som nästan gränsar till vad du kanske vill ha svar på! :D
 
Men asså.... Dålig väg "ett tag" klarar väl alla hojar, men att ligga och trycka grusväg uppe i Norrland skulle jag verkligen inte vilja göra på nåt annat än en offroadare. Lägg till 20 kilo packning på det. Det skulle bara bli skit med alla andra hojar om man inte krypkörde.

Men visst fan tar man sig förbi ett större vägarbete med vilken hoj som helst. Tror TS har större ambitioner än så.
Det är väl just hans ambitioner som vi tolkat lite olika.

Jag förstod det som att han inte ville vända pga ett vägarbete eller dylikt vilket är en väsentlig skillnad mot att lägga upp en rutt med långa sträckor grusväg. Det första talar för en asfaltstourer och det andra för äventyrshoj.
Dock har jag under flera år sett grupper med äventyrshojar på väg norrut(bor vid E45) med plattslitna crossoverdäck som inte sett mer grus än mina banhojar.
 
Det finns faktiskt människor som tycker att Äventyrshoj är det ballaste som finns. Varför ska man då hålla på och "Lorta runt" på en sportigare typ av hoj.
Jag "kom ut" för ett par år sedan som Äventyrshojnörd, efter att envist åkt landsvägshoj och tyckt att det varit det bästa som finns.
NU är motorcykelåkning roligt på riktigt. Alpresa, Norge, grusvägar i hemkommunen, till jobbet osv. Inga problem. Tyvärr kostade KTM 1190 Adventure för mycket för mig, så det blev ett andrahandsval som jag i slutändan inte ångrar ett ögonblick. Tiger XCX800.
Enda negativa jag kan komma på med hojen är att Antispinn går i lite hårt om den är på. Annars fungerar allting perfekt, för mina ändamål.

Visst hade 30hk till varit kul, hade den varit 30 kg lättare skulle också vara trevligt. MEN jag vet inte om det blivit en bättre hoj....
 
TS åkte för att provköra en BMW hos en handlare. De hade t.o.m. Touratechs nya pakethållare för lastpallar. Men av någon anledning åkte han hem med en gammal CBX. "Fränt med sex cylindrar!" Så kan det gå.

Kanske inte helt sant men vi har sett det i liknande trådar. :)
Var är TS?
 
Varför inte prova en Triumph Tiger 1050 ? Rapp och tillräckligt med kraft, äger själv en Tiger sport och är supernöjd gott om packmöjligheter i original väskor och toppbox

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 
Jag ska nog köpa mig en KTM 1190 adventure i veckan men vad är det som skiljer den och R-modellen mer än hjulstorlek?

Min DR ligger ute på blocket med en tår i ögat men jag har spenderat nog med pengar på den. :gråta

Tog bort den, får nog lov att fixa så att de slanglösa hjulen inte läcker luft innan och kanske besiktiga hojen.
 
Last edited:
Min DR ligger ute på blocket med en tår i ögat men jag har spenderat nog med pengar på den. :gråta

Det är rätt! Kill your darlings bara - pang pang pang!
1580100-8-1351799201646.jpg



Jag ska nog köpa mig en KTM 1190 adventure i veckan men vad är det som skiljer den och R-modellen mer än hjulstorlek?

Här har du vad som gällde för några år sedan:

http://www.visordown.com/features/differences-ktm-1190-adventure-vs-adventure-r
 
Att köpa äventyrshoj är mer vad för däck man har på hojen... Själv är jag sugen å köpa en 1290 Adventure R... Varför... Super duken är tok ful i mina ögon... RC 8 triggar igång för mycke racing för mig... Den ska köras på bana för mig då...
Å jag vill ha Ktm så en R modell för den har ekerhjul som är snyggat som jag gillar... Den kommer gå 99% asfalt å de närmaste grus den kommer är gruset som ligger kvar på vägen efter vintern... Me andra ord sport däck på hojen, inga nabbar. ..
Har olika hojar för olika ändamål...
 
Grus har man åkt med vanliga hojar och släta däck ända in på 1970-talet; det fanns ju inget annat...

Så länge vi inte pratar decimetertjockt lager med lösgrus nyss dumpat från lastbil (vilket var jobbigt i fyra mil med landsvägshoj och full packning) är det som att köra på vilken väg som helst, bara att tänka att det är lite halt, inte hålla hårt i styret och knipa fast sig lite mer med benen.
 
Det är rätt! Kill your darlings bara - pang pang pang!
1580100-8-1351799201646.jpg





Här har du vad som gällde för några år sedan:

http://www.visordown.com/features/differences-ktm-1190-adventure-vs-adventure-r
Är det problem med oljan på 1190? Pratade med en kille vars topplock hade rasat för att oljefilterna imploderade av den del vegetabilisk olja som finns i våra nordiska oljor. Är detta ett känt problem? Biltema-olja får man inte hälla i då förstår jag...
 
Är det problem med oljan på 1190? Pratade med en kille vars topplock hade rasat för att oljefilterna imploderade av den del vegetabilisk olja som finns i våra nordiska oljor. Är detta ett känt problem? Biltema-olja får man inte hälla i då förstår jag...

Jag tror att din kompis blandar ihop begreppen,:va
KTM hade oljefilter som kunde ompolera, de sögs ihop. Speciellt om filterna var smutsiga . oljetrycket blev dåligt och smörjningen sämre. Det var tydligen några batchar vid tillverkningen som blev fel.:dummer
Det finns alternativa tillverkare och även tvättbara alternativ.

Varför skulle vegitabilisk olja eller Biltema vara sämre än något annat?
Du tänker inte på diesel och bio-diesel, när du nämner vegetabiliskt?
Det låter som alternativ fakta eller fake-news a´la Trump :crash
 
Last edited:
Vi är långt från trådens ämne nu, men...

...våra motoroljor är samma som alla andras.
Mineraloljor fullt ut - om man inte kör Castrol R.

Inte svensk, inte speciellt ny ^^ men helt vegetabilisk.


Men okay - förklaringen som sådan låter precis som något KTM skulle kunna försöka komma undan med.
 
optimal touringhoj?
Sjaak-live-Sahara.jpgSjaak-live-Africa.jpg
r1_mud1A.jpgR1.-MCN-UK-2006.jpg
Det är inte bågen som sätter gränser... det är föraren
 
Last edited:
ja så måste det vara Photo8GregBikeStuckinSand.jpg
det ska tydligen vara en HD under allt- med fel däck...
 
Kan bara hålla med. Om man inte insett det genom han som körde en R1a genom Afrika / Amerika, se inlägg #54.
Kom för några år sedan till Ljusdal och fortsatte norrut till Västerstråsjön 2 mil.
Man hade sedan förra sommaren rivit upp asfalten, ja noga räknat höll man på att riva upp asfalten, det var som du skriver inte en gång grusväg.
Inte vände jag på Suzuki SV650S och vanliga landsvägsdäck.
Nått år senare kommer jag från Östersund och beslutar gina 305 från Stöde ner till Hassela på natten. Av dom ca 45 km är de första 5 asfalt sedan "grus / sand" nästan 40 km och de sista 2 till Hassela asfalt. Det regnar och när jag nästa dag ska tvätta hojen så är den täckt med ca 2-3 mm sand. Fälgar gaffel kylare ja överallt har vatten och fin sand bildat ett hårt lager som måste nästan skrapas bort.
ok, allt går. So what?

Men är det bra...är det kul... - och framför allt är det DET killen vill?
Om han nu vill ha en äventyrshoj, låt oss inte förstöra hans dröm. Tillräckligt många har snackat om att det finns alternativ. :hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top