Köpa äventyrshoj, men vilken?

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Känns som många är väldigt mycket domedagsprofeter i denna tråd. Och många dömmer ut BMW och KTM till förmån för nån äldre japs för att det förekommit några haverier bland tusentals hojar. Jag har kört KTM i 7år och aldrig blivit ståendes på varken kort eller långresa. Visst har det förekommit recalls på förra 1190´n som jag köpte precis när den kom ut på marknaden, men alla "fel" (recalls) har blivit väl åtgärdade och inte inneburit något stillestånd.

Att sitta och döma ut något märke när man inte ägt hojen tycker jag man skall vara försiktig med då man inte har all fakta. Ska man hårdra det så blev jag stillastående med min gamla japs Africa twin då soppapumpen pajade, ett känt fel som var lätt att åtgärda men som inte åtgärdades hos Honda trots kännedom om felen, detta hände trots att hojen var känd som skottsäker och tillförlitlig, hade även vibrationer och vobbel i den som berodde på tillverkningsfel i bromsskivorna.

Så låt dig inte skrämmas alltför mkt av allt skrivandes här utan välj med hjärta, och vad du vill ha nu. Har själv aldrig bara valt en gammal hoj för att man kanske inte vet om man vill köra just den hojen/modellen i all framtid, låt plånboken avgöra och som sagt viljan. Vill du ha en vettig touring-/långfärdshoj, som är kul på grus, som du sitter bekvämt på, som skottar på bra på asfalt så är dina förslag utmärkta. Vill du köpa nytt så är det perfekt, du har garantier, du har en fin hoj och de kommer troligen ligga högt på begmarknaden.
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Kört BMW airhead för länge sedan verkligt problemfria, köpte vid ett återfall K1100RS i 3år bytte till K1200S -06
men ledsnade på servicekostnaderna, läckande slutväxel, trassel med motorstyrningen mm. Avvecklade BMWn för en GSXR1100 -92 som jag kört Östersjön runt och en vända ner till Verona, en verkligt problemfri och DIY hoj.
Behållit GSXR1100- den kostar inget att äga ;-)- och kör en Hayabusa 2014 sedan maj 2016, under en vecka följde vi ELBE och körde i Tjeckien förra året.
1 Jag är färdig med BMW, 2. Det behövs inte 70cm markfrigång och aluminiumboxar för touring
DSC00388.jpg
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag bidrar med lite mer BMW bash kolla 5 min in i videon. Lägger ner hojen med krasch bågar.

Det var stenens fel kanske.

Även fast äventrys hojar inte går att köra i riktig offroad finns det stora skillnader.

1.JPG

 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Videon är väldigt förklarande på vad skillnaden är mellan offroad och äventyrshoj.


KTM 1190 Adventure R & 450SX-F vs. Honda Africa Twin & CRF450R

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men nu var det touringhoj med möjlighet till grusväg va?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Behöver man en endurohoj för det? Då kommer man ju aldrig längre än några mil hemifrån...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På ADVrider.com finns en underbar tråd med foton på någons pappa som i sin ungdom körde HD 750 överallt - och då menas överallt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Behöver man en endurohoj för det? Då kommer man ju aldrig längre än några mil hemifrån...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej där,
.....
Har suttit och tittat på filmer på Youtube där folk på sport- och renodlade landsvägsjojar fått köra omvägar eller hoppa över rutter då vägen varit avstängd och det enda alternativa dit är "offroad". Inte roligt om man gjort en rutt och lagt in saker och platser man vill se och så kan man inte köra dit för att man kör "fel" typ av hoj.
......
Tack på förhand.

Mvh
ADM77

Därför har många av oss föreslagit en mindre billigare hoj och först lära sig köra på grus... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl bara att börja köra på grus med den hoj man har? Lite försiktigt i början, mer säkert när vanan stiger. Så slipper man vända...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Visst, men det är ju den som du sedan semestrar med... :)

Nu skall man väl ändå inte åka med ställ, utan "slippa vända" ifall en vägbit inte är asfalterad.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Då hjälper ju inte en äventyrshoj så värst mycket ändå. :hihi

Nej, just vad några av oss sagt, över 200 kg är ingen bra nybörjarhoj...

Visst, men det är ju den som du sedan semestrar med... :)

Nu skall man väl ändå inte åka med ställ, utan "slippa vända" ifall en vägbit inte är asfalterad.

Men om TS lärt sig köra grus med en mindre, och mer lättkörd hoj så kan man sedan köpa en större.
Det är inte bra för självförtroendet att köra omkull på en avstängd väg långt nere i Europa med en hoj som väger över 200 kg.

Men det bestämmer TS själv. :tummenupp
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Skulle jag köpa mig en hoj som kan ta mig överallt, på vilken väg som helst, så hade jag köpt 690 Enduro/Husqvarna 701 eller kanske tom Ducati Scrambler Desert Sled (mest för att den är överjävligt snygg :tuttar).
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fattar inte varför man måste ha en äventyrshoj bara för att det blir dålig väg ett tag?

Jag kom till en väg i inlandet innan Sundsvall där man hade brutit bort asfalten så det var inte ens grusväg i ca 5km med en gsxr1000 vilket knappast var optimalt men inte heller omöjligt.

Nu säger jag inte att ts ska köpa en sporthoj men att köpa äventyrshoj för någon procent av totala resan är grus känns vansinnigt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Äventyrshoj betyder väl att det blir äventyr när man är ute och åker.
+250 kg, brinnande slutväxlar, kraschade kåpor, tappade väskor mm

- det är skönt om man kommer hem ...

Körde enduro i går, -varför gör inte fler det ?
Enormt bra om man vill lära sig köra. Dessutom håller hojarna när man vurpar :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Körde enduro i går, -varför gör inte fler det ?
Enormt bra om man vill lära sig köra. Dessutom håller hojarna när man vurpar :tummenupp

Jag får hålla med om att hojarna håller när man vurpar. :D Det som gick sönder på min var bakskärmen, kylarvinge och ett krökt styre. :hihi
Jag höll sämre. :gnissla

Men, att köra europatouring på en enduro är nog lite småjobbigt.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
På ADVrider.com finns en underbar tråd med foton på någons pappa som i sin ungdom körde HD 750 överallt - och då menas överallt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
En vägHyvel från HåDe är ju optimalt när färden genom ingenmansland ska planeras. Låg tyngdpungt och ev avbrott görs regelbundet, reparationer, trasiga delar/bränsle hittas i närmsta soptunna/mack. vridmoment är en fördel när grustag/lerhål ska forceras tillika normal vägstandard.
Annars är hondas VinkelFyraR den bästa hoj som nånsin tillvärkats.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fattar inte varför man måste ha en äventyrshoj bara för att det blir dålig väg ett tag?

Jag kom till en väg i inlandet innan Sundsvall där man hade brutit bort asfalten så det var inte ens grusväg i ca 5km med en gsxr1000 vilket knappast var optimalt men inte heller omöjligt.

Nu säger jag inte att ts ska köpa en sporthoj men att köpa äventyrshoj för någon procent av totala resan är grus känns vansinnigt.


Kan bara hålla med. Om man inte insett det genom han som körde en R1a genom Afrika / Amerika, se inlägg #54.
Kom för några år sedan till Ljusdal och fortsatte norrut till Västerstråsjön 2 mil.
Man hade sedan förra sommaren rivit upp asfalten, ja noga räknat höll man på att riva upp asfalten, det var som du skriver inte en gång grusväg.
Inte vände jag på Suzuki SV650S och vanliga landsvägsdäck.
Nått år senare kommer jag från Östersund och beslutar gina 305 från Stöde ner till Hassela på natten. Av dom ca 45 km är de första 5 asfalt sedan "grus / sand" nästan 40 km och de sista 2 till Hassela asfalt. Det regnar och när jag nästa dag ska tvätta hojen så är den täckt med ca 2-3 mm sand. Fälgar gaffel kylare ja överallt har vatten och fin sand bildat ett hårt lager som måste nästan skrapas bort.
 

Bifogat

  • VidKornhallsFärja-20120104.JPG
    VidKornhallsFärja-20120104.JPG
    124.2 KB · Visningar: 55
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top