Köpa äventyrshoj, men vilken?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bilder kanske säger mer än ord?

248271178_cb1da74683.jpg

Den bilden säger mig att någon shimsat pinjongen för tajt mot kronhjulet.
:v armtsomattan

Tillverkningsfel eller nått puck som mekat? Det förtäljer icke bilden. :glömdet
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om du vill ut och resa på hojen kan det vara skönt med 20 liter eller mer i tanken.

Samt möjligheten att "packa" på vettigt sätt. Gärna låsta väskor så du kan lämna hojen obevakad utan att vara nojjig för den saken.

Jag slår ett slag för Honda. Inte de vackraste och inte de billigaste men dom går som tåget.

De fyra stora japanska tillverkarna ligger i top med driftsäkerhet. Långt före de europeiska tillverkarna.
http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Alla hojar går att köra Europa runt med. Ju äldre och mer karaktär desto mer äventyr. Om du har tänkt köpa flång ny så spelar väl märke och modell ingen roll, de lär knappast skära ihop första vändan.

Lev lite, ta en chansning, gå på magkänslan.

:tummenupp
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Speciellt BMWs slutväxel är gjord i en speciellt hård legering av... ...marsipan, eller något - och dom verkar inte få ordning på det över tid heller. Genom åren är just slutväxelhaveri enskilt största anledningen att man tvingas bryta långdistansrallyn.
Du vet - riktigt hårda prov av människa och maskin...:hej

Statliga NHTSA öppnade en undersökning för typ 5 år sedan efter minst 150 anmälningar över en 10-årsperiod som gällde krascher och haverier i USA, kopplade till kardan/slutväxel på Paraleverhojar.

https://forums.bmwmoa.org/showthrea...s-Investigation-into-BMW-Final-Drive-Failures

Tyvärr gick den inte vidare. BMWs enskilt största problem är fortfarande slutväxlarna, och oavsett om man sköter enligt boken eller ej så kan man drabbas av haveri utan egentlig förvarning mellan två tankningar.

Triumph - som hårdklonat sin 1200 mot GS verkar ha kopierat även svagheterna.

Yamahas XTZ1200 verkar hålla ihop bättre, men ur tillförlitighetssynpunkt är kedja vida överlägsen moderna kardaner.

...men, som TS säger: främsta anledningen att väja undan från vissa märken är deras arroganta och slappa reklamtionshantering.
Får man inte support eller ens en korrekt behandling så skall dom fan inte ha ens pengar.


Edit:

Mer att läsa:
http://www.ironbutt.com/ibmagazine/20132014winterbmwfinaldrive.pdf

Enligt artikeln så var 88% av de anmälda fallen för årsmodellerna 1999-2002 och dessa gällde nästan bara K1200LT, 76% gällde LT.

Förutom dessa så var det alltså inte mer än ca 17 fall av slutväxelhaverier under en 10 årsperiod. Det tycker jag inte är särskilt anmärkningsvärt.

Så om jag skulle köpa en BMW så skulle jag vara försiktig med BMW K1200LT av årsmodellerna 1999-2002, för övrigt så känns det inte som någon större risk.

Mvh,
Ingvar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu hamnar vi ännu lite mer i utkanten av ämnet. Men eftersom det delvis kommit att handla om vissa tyska äventyrshojars kvalitet så...

Kompis 1, 1150 GS: Läckande packningar i sving/slutväxel. Liten skitsak egentligen, bara packningar ju. Men kostar stora pengar för att fixa.

Kompis 2, 1150 GS: Se ovan, samma sak.

Kompis 3, 1200 GS: Läckande packningar, se ovan. 1000 mil hade den gått när den började svettas olja genom packningarna!

Kompis 4, 1200 GS: Upprepade elfel. Fick bärgas från platsen två gånger. Sålde hojen till slut, han kunde aldrig känna sig säker på om han skulle komma hem eller inte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej där,

Jag tog mitt körkort förra året vid 39 års ålder men det blev ingen hoj eftersom det var så sent på säsongen. Har därför under vintern suttit och läst så många olika recensioner som möjligt på så många olika hojar och hojtyper som möjligt för att försöka komma fram till vilken typ jag ska köpa och jag tror mig ha kommit fram till ett svar, en äventyrshoj.

Att det nog blir en sådan är inte för att jag direkt vill köra offroad utan för att jag vill kunna göra långturer på sommaren runt om i Europa utan att vara "låst" till asfalterade vägar. Har suttit och tittat på filmer på Youtube där folk på sport- och renodlade landsvägsjojar fått köra omvägar eller hoppa över rutter då vägen varit avstängd och det enda alternativa dit är "offroad". Inte roligt om man gjort en rutt och lagt in saker och platser man vill se och så kan man inte köra dit för att man kör "fel" typ av hoj.

Så min fråga till er som själva kör denna typ av hoj, vilka ni skulle rekommendera och varför? Att det är jag själv som ska bestämma viken hoj det blir och att man ska provköra är jag fullt medvetan om men när man bara kan provköra två av tre blir det problem (mer om det nedan). Därför som jag söker lite input från er.

Min längd och vikt kan kanske vara intressant? Jag är 190 cm lång och väger 95 kg. Kommer inte ha passagerare utan åker på mina framtida resor själv.

Tack på förhand.

Mvh
ADM77

Välkommen till SportHoj! :)

Nu lägger jag mina mil med en SportHoj och inte en äventyrSHoj, men jag känner mig ändå inte begränsad till asfalt för det. Som många redan skrivit så kan man köra det mesta med det mesta, det handlar mer om hur duktig du är.

Och att då med nytt körkort köra på avstängda vägar långt hemifrån skulle jag inte rekommendera, särskilt inte med hojar som väger över 200 kg.

Kör du på värre vägar en dessa kan jag hålla med om att du kanske ha något mer praktiskt än en SportHoj... :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=74QNUlKI5AU

Är man nybörjare eller lite feg går det långsammare...

https://www.youtube.com/watch?v=ANdKK0CO6gg

Jag skulle rekommendera en mindre nakenhoj som du lär dig köra grus med. När du lärt dig köra med sladd, helst tvåhjulssladd, kan du köpa något som väger över 200 kg.

Och det är långt ner till avstängda vägar i nere i Europa så börja med grusvägar hemma och sedan kan du fortsätta med en Norgeresa. Norge ligger betydligt närmare och där finns det också vägar som det krävs lite erfarenhet att köra på. :tummenupp

Naturligtvis kan du börja med en tyngre hoj. Det gjorde jag också, 250 kg vägde den. :dummer
I börja av 80-talet övertygade några kamrater mig att följa med ner till Småland och köra en nattorientering. När vi kommit en bit såg vägen ut som ett vattenfyllt dike. Vi tvekade några sekunder tills en Blyvinge passerade och gjorde svallvågor! Det värsta vid körde på var enligt kartan tre prickar med mellanrum. När vi kom hem kollade vi att det betydde "stig, svårframkomlig" :hihi
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Fortsätter på samma spår...

Man kan köra grus med det mesta, men det betyder inte att det nödvändigtvis varken är särskilt smart, eller ens särskilt kul att göra det. Är man då även oerfaren på grus kan det t om upplevas mer som en plåga än något annat.

Cred till de som får det att funka bra, men för mig var det något av en aha-upplevelse att skippa sport/touringhojarna från 80/90-talen och köra äventyrshojar istället just gällande grusåkat.

Gällande topic så tycker jag TS helt kan gå på magkänslan. Alla de föreslagna hojarna lär fixa ändamålen galant. Med det sagt kan jag även föreslå BMW F800GS (i om att Tigern är ett alternativ), men även Kawasaki Versys 1000 samt Suzuki V-strom 1000 om du vill ha något mer asfaltsanpassat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu hamnar vi ännu lite mer i utkanten av ämnet. Men eftersom det delvis kommit att handla om vissa tyska äventyrshojars kvalitet så...

Kompis 1, 1150 GS: Läckande packningar i sving/slutväxel. Liten skitsak egentligen, bara packningar ju. Men kostar stora pengar för att fixa.

Kompis 2, 1150 GS: Se ovan, samma sak.

Kompis 3, 1200 GS: Läckande packningar, se ovan. 1000 mil hade den gått när den började svettas olja genom packningarna!

Kompis 4, 1200 GS: Upprepade elfel. Fick bärgas från platsen två gånger. Sålde hojen till slut, han kunde aldrig känna sig säker på om han skulle komma hem eller inte.

Nja, varför skulle det göra det? :va

Namnlös73.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns många BMW där man fått byta lagret i kardanen, men delvis beror det också på att

1. Det har sålts så fantastiskt många R1200 GS de senaste decennierna, Europas mest sålda hoj varje år vill jag minnas, och

2. Det är ju ofta rätt långa körsträckor och tunga lass också, delvis på dåligt underlag.

Jag har sett bilder på svingarmar som gått av, men när man sedan ser en bild på hela cykeln och den omgivande miljön så hajar man ju sammanhanget...

Oavsett detta finns det ju ingen anledning att välja bort en hoj pga dylikt, i så fall bleve listan väldigt kort och bestående av Honda Gold Wing, vilket sannolikt är den hoj som gått flest mil utan problem. Japanerna ÄR bättre än allt annat om vi pratar kvalitet, men ibland är det egenskaperna man vill åt.

Jag menar, folk köper ju KTM och italienskt smäck liksom, något måste det väl bero på utöver pur dumhet? För ditt ändamål är det svårt att komma runt BMW helt enkelt, inte utan anledning vinner de touringtesterna år efter år och säljer multum, trots att de inte är lika felfria som en åttiotalsjaps.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, varför skulle det göra det? :va

View attachment 435868

Förmodligen för att Dyra Fina BMW-verkstaden vill ha tusen spänn i timmen för att byta packningen... och det är lite jobb.

Ofta (inte alltid) är läckande packboxar och packningar en effekt av att inte oljan bytts med föreskrivet intervall; de mjukgörare som finns i ny olja har som uppgift att hålla tätningsgummi mjukt och smidigt och därmed tätt. Gammal olja bidrar till att tätningar torkar och vips har man läckage. Ytterligare en anledning att byta oljor årligen, oavsett körsträcka.

Jag tycker personligen att kardan är en självklarhet, närmast en icke-fråga, när det kommer till att åka länge särskilt i sämre väder.

(De där Iron Butt-körarna har lite annat synsätt och där verkar det snarast vara regel än undantag att den skabbiga hojen sitter ihop nödtorftigt med ståltråd och gaffatejp redan från början, eftersom de lägger alla sina pengar på bränsle, skoteroveraller och mat under sina månatliga rekordkörningar... Jag menar, har tex farbror notnightrider ens PROVSUTTIT en BMW som gått mindre än 15.000 mil? :hej)

Med det sagt: Ut och kolla på ALLA hojar och välj en som har tillräckligt stark motor och bra komfort i längden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fortsätter på samma spår...

Man kan köra grus med det mesta, men det betyder inte att det nödvändigtvis varken är särskilt smart, eller ens särskilt kul att göra det. Är man då även oerfaren på grus kan det t om upplevas mer som en plåga än något annat.

Cred till de som får det att funka bra, men för mig var det något av en aha-upplevelse att skippa sport/touringhojarna från 80/90-talen och köra äventyrshojar istället just gällande grusåkat.

Gällande topic så tycker jag TS helt kan gå på magkänslan. Alla de föreslagna hojarna lär fixa ändamålen galant. Med det sagt kan jag även föreslå BMW F800GS (i om att Tigern är ett alternativ), men även Kawasaki Versys 1000 samt Suzuki V-strom 1000 om du vill ha något mer asfaltsanpassat.

Jo, jag föredrar helt klart en riktig endurohoj på grusväg framför i princip allt annat. Speciellt när det börjar bli kostigar istället för faktiska vägar, men om skälet att välja en äventyrshoj är att man måste vända när man råkar komma till en grusväg på långtouring så är det fel skäl.
Kör man mer grusväg än när de råkar dyka upp så kanske, men med allroad-däck på en valfri hoj så klarar den av grusväg ungefär lika bra som en äventyrare. Sedan beror det ju på vilken äventyrshoj man har i åtanke, CCMen kan nog vara ganska stor skillnad på gentemot de stora touringloken, som multistradan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo, jag föredrar helt klart en riktig endurohoj på grusväg framför i princip allt annat. Speciellt när det börjar bli kostigar istället för faktiska vägar, men om skälet att välja en äventyrshoj är att man måste vända när man råkar komma till en grusväg på långtouring så är det fel skäl.
Kör man mer grusväg än när de råkar dyka upp så kanske, men med allroad-däck på en valfri hoj så klarar den av grusväg ungefär lika bra som en äventyrare. Sedan beror det ju på vilken äventyrshoj man har i åtanke, CCMen kan nog vara ganska stor skillnad på gentemot de stora touringloken, som multistradan.

Njae, funkar ok på metzeler m5'or också. Både grus, gräs, och lättare lera.

Men absolut så ser jag nöjet i att ha en hoj som är ROLIGARE att köra när det blir kletigt, grövre däck, inga kåpor att skada, och lite bredare styre bäddar helt klart för mer nöjje av asfalten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Oavsett detta finns det ju ingen anledning att välja bort en hoj pga dylikt, i så fall bleve listan väldigt kort och bestående av Honda Gold Wing, vilket sannolikt är den hoj som gått flest mil utan problem. Japanerna ÄR bättre än allt annat om vi pratar kvalitet, men ibland är det egenskaperna man vill åt.

Janne Leek skrev om Hondas problem med de första modellerna. Det var inga småproblem men Honda lät kunderna få en ny hoj mot att de höll tyst! Lyckades ganska bra eftersom är få som känner till det!

Kostade kanske lite kortsiktigt men långsiktigt måste man säga att det var en vinst. Ett rykte som flera tillverkare, och för den delen en hel del hojfirmor, kan lära av. :tummenupp

http://www.motorcycle-usa.com/2014/09/article/honda-issues-recall-on-126000-gold-wings/

https://mechanicadvisor.com/problems/honda/2007/gl1800-gold-wing

De klagomål jag hört, om vi nu ska återgå till ämnet, från kamrater med Blyvinge är att kombobromsarna inte är trevliga på grusväg. Men jag tror inte TS överväger att ens provköra på asfalt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Meh, i min värld tre öl och en fredagskväll, men jag är väl inte bmw's målgrupp. :crash
BMWs kundgrupp verkar vara herrar som föredrar kostym före arbetskläder :fakta Jag är nybliven ägare till en K1300S, och vän av ordning som jag är har jag letat verkstadshandböcker, elscheman mm, men icke, BMW-ägare verkar vara rädda för att få smuts under naglarna så INGEN skruvar själv, i synnerhet inte med K-hojarna.

FJR1300 verkar dock ha en helt annan kundgrupp, där kryllar det av forum och siter med tips och råd till allt från renovering/service till att bygga om och till hojarna. Visst, K1300S är lite mer sofistikerad, lite sportigare och lite dyrare, men det är ju trots allt i princip samma segment :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
BMWs kundgrupp verkar vara herrar som föredrar kostym före arbetskläder :fakta Jag är nybliven ägare till en K1300S, och vän av ordning som jag är har jag letat verkstadshandböcker, elscheman mm, men icke, BMW-ägare verkar vara rädda för att få smuts under naglarna så INGEN skruvar själv, i synnerhet inte med K-hojarna.

FJR1300 verkar dock ha en helt annan kundgrupp, där kryllar det av forum och siter med tips och råd till allt från renovering/service till att bygga om och till hojarna. Visst, K1300S är lite mer sofistikerad, lite sportigare och lite dyrare, men det är ju trots allt i princip samma segment :va

Konstigt, FJR har ju onekligen en gubbe-i-stickad-tröja vibb. :/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMWs kundgrupp verkar vara herrar som föredrar kostym före arbetskläder :fakta Jag är nybliven ägare till en K1300S, och vän av ordning som jag är har jag letat verkstadshandböcker, elscheman mm, men icke, BMW-ägare verkar vara rädda för att få smuts under naglarna så INGEN skruvar själv, i synnerhet inte med K-hojarna.

FJR1300 verkar dock ha en helt annan kundgrupp, där kryllar det av forum och siter med tips och råd till allt från renovering/service till att bygga om och till hojarna. Visst, K1300S är lite mer sofistikerad, lite sportigare och lite dyrare, men det är ju trots allt i princip samma segment :va

Det finns nog alla sorter även på BMW-fronten, men visst är det irriterande med den där inställningen att man skall lämna in hojen till märkesverkstaden för att kolla lufttrycket i däcken...

FJR1300 och K1300S riktar sig nog till ganska olika kundgrupper tror jag. Olika prisnivå och olika profilering.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
BMWs kundgrupp verkar vara herrar som föredrar kostym före arbetskläder :fakta Jag är nybliven ägare till en K1300S, och vän av ordning som jag är har jag letat verkstadshandböcker, elscheman mm, men icke, BMW-ägare verkar vara rädda för att få smuts under naglarna så INGEN skruvar själv, i synnerhet inte med K-hojarna.

FJR1300 verkar dock ha en helt annan kundgrupp, där kryllar det av forum och siter med tips och råd till allt från renovering/service till att bygga om och till hojarna. Visst, K1300S är lite mer sofistikerad, lite sportigare och lite dyrare, men det är ju trots allt i princip samma segment :va

Konstigt, FJR har ju onekligen en gubbe-i-stickad-tröja vibb. :/

K1300S, FJR1300? :va
Då borde en GSX-R även passa TS...

https://www.youtube.com/watch?v=o92qPyCBoB8

Hojen dyker upp i blåbärsskogen vid 1.30. Men jag skulle inte rekommendera att köra mot varvstoppet med kall motor. Det förkortar, som alla vet, hojens livslängd! :tungan

Snygga bilder vid 1.47och 2.45 om man gillar att gasa! :tummenupp

Motorbågar skyddar plasten också...

:)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ett tips till trådskaparen, gå in och läs på advrider.com. I det forumet finns det mkt tips om hojarna du nämner och som andra här skriver om istället för det här käbblet. Alla är rätt märkestrogna och höjer sitt eget märke till skyarna så bästa rådet har nog vart att provköra och läs diverse Forum efter märkesrelaterade problem.
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top