Köp tips och råd nya däck ZX-6R !?

EroX

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
98 Honda Hornet 600
Hej är ny här på forumet och har i år skaffat mig en Kawazaki zx6r men tänkte att jag skulle byta ut däcken då dem börjar bli slitna (ca 2mm kvar bak kanske 4mm fram).

Och då är frågan vad jag bör ha för däck sam dimension på däcken?

Orginal så ska den enligt manual ha
Fram: 120/60 ZR17
Bak: 170/60 ZR17

Och dem däck som sitter på nur är....
Fram 120/70 ZR17
Bak 180/55 ZR17

Jag hade tänkt att slänga på ett par däck från däckonline men lite fundersam vad ja bör ha för däckdimensioner samt märke och fabrikat tips. (bästa är väl att fråga dem som själva kört sporthoj, kommer åka mest trafik/landsväg osv men kan även bli banköning men behöver inte vara banrace däck utan bra om dom håller ett tag samt har grepp även på vått väglag.)

Funderar på att köra på
Fram 120/60 ZR17
Bak 180/55 ZR17 (Kan ju va nice me lite bredare däck bak än orginal)

Alla tips är välkomna.

Tack på förhand för hjälpen!

Mvh // Mike

Last edited:
Tänk på att 120/70 fram fungerar bara med runda däck såsom SuperCorsa. Spetsigare däck kan ta i skärmen. Tänk också på att höga farter gör att däcket sträcker sig så minst 10-12 mm utrymme bör finnas.

Jag var nöjd iallafall att beggade supercorsa däckuppsättningar 120/70-180/55 passade bra på hojjen då de brukar finnas att köpa till vettig peng. Enda gången jag blir påmind av fel däckstorlek är när hojjen står på stödet och lutar ovanligt mycket samt när jag åker på grus och hör hur stenarna skrapar och kilar under framskärmen kraftigare än normalt.

/a

Last edited:
Kan STARKT rekomendera

Dunlop Sportmax Qualifier

120/70 17"
180/55 17"

Skickar en bild på min gamla hoj:tummenupp

Bifogat

• SportmaxQualifier fram.jpg
    SportmaxQualifier fram.jpg
    7.2 KB · Visningar: 261
  • SportmaxQualifier bak.jpg
    SportmaxQualifier bak.jpg
    6.2 KB · Visningar: 265
  • däck.JPG
    däck.JPG
    169.5 KB · Visningar: 102
  • däck 1.JPG
    däck 1.JPG
    173.9 KB · Visningar: 114
Tänk också på att höga farter gör att däcket sträcker sig så minst 10-12 mm utrymme bör finnas.

/a

Ett modernt radialdäck sträcker dig inga 10-12 mm och jag tror inte trådskaparen går i köptankar på ett par härliga diagonaldäck.

Jag tycker du ska köpa däck av oginaldimension både fram och bak. Det finns inget att vinna av att välja andra dimentioner för den typen av körning du ska använda cykeln till.
En personlig åsikt är Michelin Pilot Road 2CT men det finns många sportdäck med samma användningsområde som oxå kommer att funka.

Ett modernt radialdäck sträcker dig inga 10-12 mm och jag tror inte trådskaparen går i köptankar på ett par härliga diagonaldäck.

Wow, ditt inlägg är verkligen helt poänglöst. Varsågod att ha din stänkskärm 1 mm ifrån däcket och åk i 250 km/h då om det nu är så lugnt som du påstår. Lycka till att hålla den stänkskärmen hel! :arsele

EroX, antingen pröjsar du 3000-4000kr på en ny uppsättning gatdäck i originalstorlek eller 1000-1200kr för beggade bandäck som jag (endast slitna på sidorna, alltså perfekt för gata). Eftersom jag använder hojen som nöjesfordon och inte pendlarfordon så är bandäck att föredra då de svänger lättare och ger bättre grepp vid nöjesåkning. Att tänka på dock är att de slits ut lite fortare, dock inte så fort som många säger. En 600cc har inte så mycket vrid att käka lika mycket gummi.

/a

Last edited:
Rekommenderar dig att antingen köpa beggade kvaldäck! Metzler racetek är en av mina nya favoriter. Tack alex! :tummenupp

Annars som gatdäck för en normalåkare skulle jag satsa på Michelin pilot power 2 ct. mjukare på sidan o hårdare mitt i.

Jag hoppas problemet är löst sedan länge sedan.
Tråd lyft, så att säga....

Mats

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP