Felleverans av däck, behålla eller skicka tillbaks?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Beställde nya däck till min zxr750 -92 från däckonline, enligt dimensionerna i regbeviset;

Continental ContiMotion M 180/55 ZR17 TL (73W)
Continental ContiMotion Z 120/70 ZR17 TL (58W)

Så kom det en leverans, men i emballaget låg istället dessa:

Continental ContiRoadAttack 2 190/55 ZR17 TL (75W)
Continental ContiRoadAttack 2 120/70 ZR17 TL (58W)

Nu är förvisso dessa däck några några hundra dyrare än de jag beställde, så där är det ju inget att klaga på, men det oroar mig lite med det bredare backdäcket. Har hört en del om negativ påverkan på kurvtagning etc med bredare däck än specifiserat av tillverkaren? Samtidigt kanske det vägs upp av att det är ett lite bättre däck?

Den egentliga frågan är, hur stor negativ inverkan har ett 190 vs 180 däck bak på en zxr750 ? Mellan tummen och pekfingret? Tillräckligt för att bemöda sig med att göra en retur?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett bredare däck gör ju hojen lite mindre benägen att svänga och det kan bidra till att den vill räta upp sig lite mer. Men jag misstänker att den skillnaden är så liten mellan däcken i ditt exempel att det troligen inte är något som du ens kommer att reflektera över. dock gäller det ju att däcken får plats. Ett bredare däck blir också lite högre (Eftersom höjden är 55 procent av bredden för ett 55 profil däck)
så det gäller ju att du har lite marginaler mot att det tar i i nuläget om det skall gå att klämma på ett lite bredare däck.

Ett 190 däck är ju 10 millimeter bredare än ett 180 däck men pga att man ibland mäter på lite olika sätt (verkar det som) så kan det skilja betydligt mer än så mellan två olika däck som ska ha bredden 180.

Så jag tror att det bara är att köra på dom däck du fått.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett 190 däck är ju 10 millimeter bredare än ett 180 däck men pga att man ibland mäter på lite olika sätt (verkar det som) så kan det skilja betydligt mer än så mellan två olika däck som ska ha bredden 180.
Jag fick det förklarat av en kille från Michelin, det finns en viss tolerans runt måtten, jag minns inte exakta siffror i huvudet, så ta inte det är för en sanning, men däcken kunde ha +/- några mm för respektive storlek, så i praktiken kunde ett stort 180 vara lika brett som ett smalt 190.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
ett 190 däck på en 5.5" fälg gör hojen INTE mer trögstyrd, snarare tvärt om. Kolla continentals hemsida vilka fälgstorlekar de rekomenderar till 190 däcket, och kolla upp vilken fälgbredd du har (gissningsvid 5.5" om 180 e orginal)

Nej du får inte trassel på besikningen, som om nån aldrig besiktigat en bil med 225 sulor när dte står 205 i regbeviset.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Enda skillnaden ja har märkt mellan 180 och 190 däck är när man svänger på bakhjulet, tycker dom känns i stort sett lika med båda hjulen i marken så de är bara att köra på.

Sen om du gillar breda bakdäck så kan det ju se tuffare ut med en fet 190 sula i bak :tuttar
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top