Köp hjälp

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
Hej...

sitter här i mörkret och funderar på vad man ska skaffa sig för mc till sommaren. eftersom man gick utan en förra.

Saken är till denna...
Har sen länge tid velat ha en motard, men sinnet sviker mig och tittar på Sv 650.
Så jag skulle vilja veta lite utav er som har erfarenhet av motarder och Sv, vad ni tycker om dom.
så som jag har i huvudet är: Motard = leka, som är väldigt roligt.
och SV = lite blandat... som man delvis kan ha frugan bakpå.

ang motarder så är det husaberg som gäller.
och sv tror jag är 00-01 eftersom dom ligger i bra prisklass... men visst 03-04 ser ju mycket snyggare ut.. är det billiga försäkringar på dessa?

tackar för svar.
MvH / Robin

Robban Nr1 skrev:
2665815 Hej...

sitter här i mörkret och funderar på vad man ska skaffa sig för mc till sommaren. eftersom man gick utan en förra.

Saken är till denna...
Har sen länge tid velat ha en motard, men sinnet sviker mig och tittar på Sv 650.
Så jag skulle vilja veta lite utav er som har erfarenhet av motarder och Sv, vad ni tycker om dom.

och sv tror jag är 00-01 eftersom dom ligger i bra prisklass... men visst 03-04 ser ju mycket snyggare ut.. är det billiga försäkringar på dessa?

tackar för svar.
MvH / Robin

Ingen som har något att säga? :confused:

Robban Nr1 skrev:
2666154 Ingen som har något att säga? :confused:

jag har haft en sv -02, min fruga tyckte den var mkt bättre att åka på än firebladen jag har nu. själv tyckte jag svn var jävligt trevlig att köra på lite krokigare vägar. har aldrig kört eller ägt en motard och kommer förmodligen aldrig att göra heller.

Ring Poolia, kolla sär skrivning ;)

Ärligt så är det ju helt olika hojar vi pratar om. Den ena är hard-core bus med korta service intervaller. Den andra en "praktisk" hoj som klarar av någon tur till bana också. Provkör eller fundera på hur du ska använda hojarna så finner du svaret där.

Last edited:
FireSalle skrev:
2666163 Ring Poolia, kolla sär skrivning ;)

Ärligt så är det ju helt olika hojar vi pratar om. Den ena är hard-core bus med korta service intervaller. Den andra en "pratisk" hoj som klarar av någon tur till bana också. Provkör eller fundera på hur du ska använda hojarna så finner du svaret där.

Hm, and may the force be with you masta. :Bugar

Robban Nr1 skrev:
2666168 Hm, and may the force be with you masta. :Bugar
jo, ok. Men ärligt, det är två väldigt olika hojar. Går inte direkt att jämföra dem tycker jag. Antingen så är du ute efter det ena eller det andra... eller så tar du en civiliserad motard som en KTM LC4 kanske?

b_randen skrev:
2666183 Självklart ska du ha en SV... och ja råkar veta precis vilken :rolleyes:
http://www.blocket.se/vi/9855721.htm?ca=8_s

:yoparty

aah! snygg!
men någon av dessa har jag spanat in.
hoj1. http://www.blocket.se/vi/10360054.htm?ca=14_s
hoj2. http://www.blocket.se/vi/10013489.htm?ca=14_s

på hoj 1 så har jag fått nojja att den ha gått "långt" men det har den ju inte. ca 2000mil

och hoj 2 är perfekt... bara att den står lite högt upp i sverige,

FireSalle skrev:
2666184 jo, ok. Men ärligt, det är två väldigt olika hojar. Går inte direkt att jämföra dem tycker jag. Antingen så är du ute efter det ena eller det andra... eller så tar du en civiliserad motard som en KTM LC4 kanske?

njaa... lc4 an är för hög. är så kort i bena... så husan är precis att jag når ner på.

Last edited:
mmh...
husan e ju bara hårdrock o lek.
sv,n är lite nöje samt praktiskt...
vad söker du? :D

kanske köpa en tl1000 istället o sätta på crosstyre så har du lite av varje i den :yoparty

Robban Nr1 skrev:
njaa... lc4 an är för hög. är så kort i bena... så husan är precis att jag når ner på.
Är den så mycket högre än en Husabergare? Har provat LC4 men bara suttit på en Husabergare, kan inte minnas att jag upplevde KTMen som högre. En motard kanske går att sänka?

Hur som helst så är det som att välja mellan en slagborrmaskin och en skruvdragare....

Robban Nr1 skrev:
2665815 Hej...

Saken är till denna...

tackar för svar.
MvH / Robin

Jag har en ´00 och är väldigt nöjd med min. Den är väldigt lätt, sätter du sen på helsystem, advance och kn filter så hamnar du nånstans mellan 70-75 häster på bakhjulet vilket gör den riktigt rolig! Att skjutsa funkar men ska du skjutsa längre sträckor så är det nog bättre med lite mer kubik.

Det är som är dåligt den äldre generationen är fjädringen fram men det kan enkelt fixas med att man köper öhlinare. Jag har såna på min hoj och då funkar det fin fint.

Jag betalar typ 5000 (hel/hel), skulle jag istället välja en 03 så skulle det gå på typ 1500 mer per år så det är marginellt!

Robban Nr1 skrev:
2666200 aah! snygg!
men någon av dessa har jag spanat in.
hoj1. http://www.blocket.se/vi/10360054.htm?ca=14_s
hoj2. http://www.blocket.se/vi/10013489.htm?ca=14_s

på hoj 1 så har jag fått nojja att den ha gått "långt" men det har den ju inte. ca 2000mil

och hoj 2 är perfekt... bara att den står lite högt upp i sverige,

Hoj nummer 2 har legat ute läänge så det är säkert kanonpris på den..

Jag köpte min i mitten av säsongen av andra ägaren för ´37, hojen var i närmaste nyskick..

Last edited:
enchanter skrev:
2666418 Jag har en ´00 och är väldigt nöjd med min. Den är väldigt lätt, sätter du sen på helsystem, advance och kn filter så hamnar du nånstans mellan 70-75 häster på bakhjulet vilket gör den riktigt rolig! Att skjutsa funkar men ska du skjutsa längre sträckor så är det nog bättre med lite mer kubik.

Det är som är dåligt den äldre generationen är fjädringen fram men det kan enkelt fixas med att man köper öhlinare. Jag har såna på min hoj och då funkar det fin fint.

Jag betalar typ 5000 (hel/hel), skulle jag istället välja en 03 så skulle det gå på typ 1500 mer per år så det är marginellt!

Hoj nummer 2 har legat ute läänge så det är säkert kanonpris på den..

Jag köpte min i mitten av säsongen av andra ägaren för ´37, hojen var i närmaste nyskick..

Och vipps har du laggt ut lika mycket pengar som en halvny RSV mille kostar som sedan är en underbar skjuts-och-lek järn som dessutom inte ser ut som som en dussinhoj , men det är nog bara jag som tänker så hehe
:D

Last edited:
Jag är 171cm o når ner fint på en ktm 640 , hur kort e du ???

Jag tror inte att du kommer bli så mycket klokare oavsett vad folk säger. Vänta till våren, provkör båda hojarna och bestäm dig då. Utbudet av begagnade hojar kommer även vara större då.

(Ang. framdämpare så blev den justerbar på -02 modellen. Hur mycket skillnad det gjorde får du fråga någon som inte kör som en kärring.)

/Skerfe

skerfe skrev:
2666448 Jag tror inte att du kommer bli så mycket klokare oavsett vad folk säger. Vänta till våren, provkör båda hojarna och bestäm dig då. Utbudet av begagnade hojar kommer även vara större då.

(Ang. framdämpare så blev den justerbar på -02 modellen. Hur mycket skillnad det gjorde får du fråga någon som inte kör som en kärring.)

/Skerfe

Exakt! Bättre att vänta och ev betala lite mer i vår än att köpa nu för att sen kanske ångra sitt köp när våren kommer ..

Robban Nr1 skrev:
2666154 Ingen som har något att säga? :confused:

Köp en motard, det är manligt + att det går att åka året runt om man vill det. Billigt i försäkring oxå.

Tycker att SV'n är lite :tuttar

Men smaken är som :arsele

skerfe skrev:
2666448

/Skerfe

fortfarande mjuk även i hårdaste läget.

FireSalle skrev:

Ärligt så är det ju helt olika hojar vi pratar om. Den ena är hard-core bus med korta service intervaller. Den andra en "praktisk" hoj som klarar av någon tur till bana också. Provkör eller fundera på hur du ska använda hojarna så finner du svaret där.

Just det! Det heter serviceintervaller.:tungan

FireSalle skrev:

Även om jag har druckit alldeles för mycket ikväll, så tycker jag även att det där med hard-core ser bra mycket konstigare ut än hardcore, men det kanske bara är jag som inte är så bra!?

Hej

var inne på exakt samma tankar som dig när det gällde inköp av hoj. Har haft min sv i sommaren som var nu och är väldigt nöjd, det blev många roliga småvägar, samt att det går att åka lite längre med den. visst HUSA motard är säkert "lek" roligare men jag skulle också ha att åka till jobbet med så. OCh då får man ju serva varje söndag om man åker 20-30 mil i veckan.

Sedan fick jag sjukt bra pris på min så man kunde inte avstå. :tummenupp

Lycka till

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back