Köp en trisslott! (Avåkning med happy-ending)

Förstår inte hur ni resonerar. TS sade ju att det var pga gropen föraren kunde ha kollat hårt med motgående bilar.

Det är väl skit samma om det är en sopa på hojen eller bara någon som inte var van vid att skjutsa men ett samtal/mail till vv är det väl värt ändå?

Vad det du som körde av lr...:krama

Så ja, jag tycker han är en sopa :gnissla

Jepp det är ju klantigt gjort. Nej det var inte jag som körde av :D men visst har väl även jag kommit för nära kanten någon gång utan att det gått särskilt fort. Jag har dock haft marginalerna på min sida. Men du vet hur det är när man ligger och kör med moms och kanske svarar på ett sms och lyssnar på mp3 samt har ett halvt öga på gps:en samtidigt. Då är det lätt hänt :tungan

Frågan är hur man svänger med en hoj när man inte håller i styret. :rolleyes:

Genom viktförskjutning i sidled. Fast det blir varken precision i instyrningen eller går speciellt fort att styra in (luta hojen) men det går! :D

Mvh!
// Niklas

Gör man det verkligen? Lr skiljer sig motard o sporthoj?
Tror inte jag motstyr lr styr överhuvudtaget i den hastigheten:va
Men jag kan ha fel o gör det omedvetet....

Tror du motstyr precis som alla vi andra så länge du medvetet vill luta hojen/ändra färdriktning för principen är lika på alla 2-hjuliga fordon med fjädring och försprång där hjulen sitter efter varandra och med rundad profil på däcken!

Man gör det även om man inte är medveten vilket man sällan är när man lär sig cykla på 2-hjulg cykel men lik förbannat gör man så!

Vill man luta hojen snabbare/på kortare sträcka gör man således motstyrningen snabbare (OBS! Inte längre!)

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Förstår inte hur ni resonerar. TS sade ju att det var pga gropen föraren kunde ha kollat hårt med motgående bilar.

Det är väl skit samma om det är en sopa på hojen eller bara någon som inte var van vid att skjutsa men ett samtal/mail till vv är det väl värt ändå?

sa väl snarare (menade iaf) att de var kombinationen av farten, placeringen OCH gropen som gjorde de...

Även utan gropen hade de nog blivit smäll med ev. mötande bil...

Lite OT till:
Vet inte var i USA du har lyckats hitta dessa "världens bästa vägar". :va

Den erfarenhet jag har av deras vägar är i alla fall inte densamma vare sig det gäller highways eller någon gata inne i byn.
Stora betongplattor som saggar (böjer sig neråt i mitten).
Åker man bil i måttligt tempo (håller hastighetsbegränsningen) hoppar man upp vid varje skarv och är glad att man inte slår i huvudet i taket.
Sprickor, breda nog att hysa ett mc-framhjul, är inte heller helt ovanligt.

Asfaltsvägarna har ofta väldigt dåligt underarbete och är gropiga. Det ser ibland ut som om dom bara kört med asfaltsläggaren rätt över en nyplöjd åker.

USA är inte bara ett u-land när det gäller kollektivtrafik/tåg, de är det även i att konstruera vägar, IMO

Alla vägar over there är naturligtvis inte så dåliga men de flesta mil jag åkt där är definitivt inte bra.

/R

Jag bodde i Silicon Valley (Kallafånien) en period under 90-talet. Åkte några vändor längs Highway 1 (Kustvägen mellan San Francicso och LA :) Har lovat mig själv att köra där med hoj innan jag checkar ut. ) och in i Nevada.

När man åkt från San Diego till Los Angeles längs Highway 5 (High 5) så inser man att det går inte riktigt att jämföra USA:s vägnät med Sveriges. High 5=4-fylig spikrak motorväg genom öken i 50-60 mil ... De lider inte så svårt av tjälskott där int´. :) De lägger bara ut asfalten på ökensanden och kör ... (Jag låg på 160 km/h genom öken och det kändes inte som om man rörde på sig ens! )

När jag lämnade LA en gång kände jag mig bara tvingad att ta följande kort. Fyra våningar med vägar ser man inte så ofta i Svea... :) USA=världsmästare i vägkonstruktion in my book.

Bifogat

• American highway.jpg
    American highway.jpg
    19.7 KB · Visningar: 45
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back