Köp en trisslott! (Avåkning med happy-ending)

Off topic.

1, USA har troligen världens bästa vägar men det är ju inte så konstigt. Större delen av landet drabbas aldrig av frost så de har nada tjälskador. Bygger man en fyrfilig motorväg där så behöver den inte underhållas på några decennier. Sen så är USA konstruerat för bil. USA är ett u-land när det gäller kollektivtrafik/tåg. Alla pengar har gått till vägar.

Back to topic.

Lite OT till:
Vet inte var i USA du har lyckats hitta dessa "världens bästa vägar". :va

Den erfarenhet jag har av deras vägar är i alla fall inte densamma vare sig det gäller highways eller någon gata inne i byn.
Stora betongplattor som saggar (böjer sig neråt i mitten).
Åker man bil i måttligt tempo (håller hastighetsbegränsningen) hoppar man upp vid varje skarv och är glad att man inte slår i huvudet i taket.
Sprickor, breda nog att hysa ett mc-framhjul, är inte heller helt ovanligt.

Asfaltsvägarna har ofta väldigt dåligt underarbete och är gropiga. Det ser ibland ut som om dom bara kört med asfaltsläggaren rätt över en nyplöjd åker.

USA är inte bara ett u-land när det gäller kollektivtrafik/tåg, de är det även i att konstruera vägar, IMO

Alla vägar over there är naturligtvis inte så dåliga men de flesta mil jag åkt där är definitivt inte bra.

/R

OT var på en liten roadtrip i Kalifornien, Arizona och Nevada nyligen (ca 4000 km), tyckte vägarna var bra. Men inte världsbäst överallt. Överlag något bättre än Sverige men vissa vägar var under all kritik. Ungefär som Mr.R beskrev.

Problemet kallas budgetår! Ska det byggas en ny väg så är just det här årets budget det enda viktiga, dvs snålar man så det skvätter om det när det gäller underarbetet, fyllning mm, tjälskotten kommer ju på nästa års budget, eller ännu hellre, på nästa mandatperiod. Blir det nästa mandatperiod, och nån annan vinner valet så är det ju rena triumfen om vägen blir dålig då istället, dvs, man gör så dåligt det bara går. Skulle man komma under budget i slutändan så får man lite högre lön istället, pengarna måste ju användas. :huvet

En tanke ploppar upp i mitt huvud, eller två förresten

1. USA som sägs ha så fina vägar, vad betalar dom för att få det så fint?

2. Även fast alla andra vägar i din närhet ser ut sådär så kanske det iaf är värt att sätta upp en hemmagjord skylt för dina mckompanjoner så slipper du se på när brandkåren plockar likdelar utanför din tomt i det strålande sommarsolskenet.
Jag tror det skulle vara väldigt uppskattat.

Jag kan då i alla fall vittna till att vägarna i USA inte är speciellt bra alls.
Inte kring Bostons förorter i alla fall. Motorvägarna håller inte bättre standard än våra, vilket iförsig är usel std. i många fall.
Det kan ju vara så att de platser som inte får riktig vinter klarar sig?

Är det rätt eller fel att sätta upp skyltar som varnar för generell Svensk halvtaskig vägstandard för att man inte skall göra bort sig om man kör i trehundrasjuttontusen blås genom bebyggelse?
Kanske borde det skyltas men i mitt tycke bör man kanske som MC förare fatta varför det sitter just 50, inte 190, skyltar på sträckan.
Den hemmagjorda skylten, -är det någon som kommer se den eller bry sig av de som kör fort där? Tvekar till att uppmärksamheten ligger på skyltar när det skall gå undan. -Om jag nu förstått det hela rätt och att det var dubbelt 50 plus ordentligt saltat ungefär som en del hållar där??

Så. Då har man fått leka moralkärring också:banana

Lite OT till:
Vet inte var i USA du har lyckats hitta dessa "världens bästa vägar". :va

Den erfarenhet jag har av deras vägar är i alla fall inte densamma vare sig det gäller highways eller någon gata inne i byn.
Stora betongplattor som saggar (böjer sig neråt i mitten).
Åker man bil i måttligt tempo (håller hastighetsbegränsningen) hoppar man upp vid varje skarv och är glad att man inte slår i huvudet i taket.
Sprickor, breda nog att hysa ett mc-framhjul, är inte heller helt ovanligt.

Asfaltsvägarna har ofta väldigt dåligt underarbete och är gropiga. Det ser ibland ut som om dom bara kört med asfaltsläggaren rätt över en nyplöjd åker.

USA är inte bara ett u-land när det gäller kollektivtrafik/tåg, de är det även i att konstruera vägar, IMO

Alla vägar over there är naturligtvis inte så dåliga men de flesta mil jag åkt där är definitivt inte bra.

/R

En kollega såg ett under av Amerikanskt vägtläggningsarbete.
Ett hål i gatan skulle lagas. Tre-Fyra Mexi-Amerikaner fyller på med spadar av grus och asfalt varpå en av dem hoppar omkring ovanpå med stora plyfaskivor med spännremmar fastsatta på fötterna.
Det tyckte jag i alla fall var lite humor:D

Last edited:
Far säger dock att "jag såg en hjälm susa förbi därborta" och att han alltså klarade sig, jag synade, och sen far de förbi några bilar som inte stannade så han hade väl rätt då.

Tycker det där låter väldigt tråkigt.

Hade det nu varit att din pappa set fel och bilarna inte såg honom så kunde han legat kvar där?
För du orka inte kolla upp det fören du skulle hem?

Tycker det låter lite som sos när gubbarna sitter och drar sträck för båtar som går på grund. Bara att här är det mc med mycket mer att förlora.

Så ta tummen ur arselet och gör en skylt nu om inte vägverket vill sätta upp nån.

Kan ju fortsätta att va liite offtopic men sen får det räcka :P Hela USA är enligt min erfarenhet världens rikaste U-Land... Dom vägarna jag åkt på va betydligt sämre än dom i vårat kära norrland! (Förutom vägen mellan moskosel och jokkmokk förra sommaren) men annars tycker jag vägarna där uppe är helt ok lika pissiga som dom här nere i småland....

Men förr sjutton :confused:man måste väl anpassa farten efter vägen( har kört själv där) och inte skylla på vägverket, lite motstyrning istället för att bromsa hårt så hade det gått bra:D

Alla vägarna ser ut så här i norrland alla pengarna går ju till vägarna i södra sverige :huvet + mitt vajer.

Skulle tro att "halveringstiden" på en norrländsk väg är 2-3ggr högre än dom söder om Gävle plus att 2/3 av befolkningen bor där!
Dom gjorde nyligen om en lång sträcka av E10 (går från norrlandskusten till norge) och den var bra sliten efter bara ett år!

Att man sen prioriterar vägar där det åker 100ggr fler bilar är väl inte jättekonstigt?

Om man som TS vet att det är ett stort potthål som trafikanter har problem med så varför inte göra lite allmännytta och sätta upp en egen skylt?
Folk är så angelägna om att sätta upp skyltar som värnar om deras egna intressen/angelägenheter men att hjälpa okända trafikanter att undvika problem är lite för mkt begärt!

Ang. vägar i Usa så har jag hört på flera håll att dom inte är "världens bästa" och saknar man nattfrost så måste man vara riktigt oduglig för att misslyckas!

Gör man det verkligen? Lr skiljer sig motard o sporthoj?
Tror inte jag motstyr lr styr överhuvudtaget i den hastigheten:va
Men jag kan ha fel o gör det omedvetet....
Motstyr gör du i alla hastigheter utom krypkörning vare sig du vill eller inte och oavsett typ av hoj. Om du kör på ställ med motarden är det däremot en annan typ av motstyrning. ;)

Tycker det där låter väldigt tråkigt.

Hade det nu varit att din pappa set fel och bilarna inte såg honom så kunde han legat kvar där?
För du orka inte kolla upp det fören du skulle hem?

Tycker det låter lite som sos när gubbarna sitter och drar sträck för båtar som går på grund. Bara att här är det mc med mycket mer att förlora.

Så ta tummen ur arselet och gör en skylt nu om inte vägverket vill sätta upp nån.

finns inte så mycket för en mc med förare att gömma sig på där, så att alla tre bilar som kom direkt efter skulle ha missat en ev. dikesliggare ser jag som ytterst små. Sen var de folk i gårdarna runt om och de vart ingen reaktion från deras sida.
Men visst chansen fanns ju att han låg där men den tog jag som ytters liten....tar alltså inte åt mig av din "kritik"

angående att sätta upp en egen skylt som endel fler påpekat, så gör den nog föga nytta i en sån situation (som Torque va inne på) för är man inte uppmärksam nog på att de kommer en kurva med dålig sikt så ser man nog inte en skylt heller...

(sen är de väl tillåmed olagligt att sätta upp egna skyltar efter vägen :confused:, jaja jag vet jättehemsk att bryta mot lagen på så sätt va)

Vi snackar alltså inte nån överdrivet stor grop här (kan ni ens tyda ut den i bild #3?) i 50 är de som sagt inga som helst problem inte i 70-80 heller bara du placerar dig

Gör man det verkligen? Lr skiljer sig motard o sporthoj?
Tror inte jag motstyr lr styr överhuvudtaget i den hastigheten:va
Men jag kan ha fel o gör det omedvetet....

Du gör det omedvetet... Testa att åka helt rakt för att sedan dra styret mot dig med fingertopparna på enbart höger hand (alltså svänger höger med styret), så märker du vad som händer!

Kontakta vv så dom lägger i hålet? att inte kunna köra i 70 i sån där kurva är ju löjligt

Som sagt de gick minst 70..hur mycket mer är ju lite svårt att säga, men ska man köra fort så måste man ju placera sig också att slicka innersidan är ju inte så optimalt.
Även om jag skulle kontakta vv så skulle dom knappast göra nått åt de då de som sagt finns värre partier på samma väg.

Jag tycker inte guppet är så farligt med hojen...känns mer med bilen..

Själv är du förstås felfri? :rolleyes:

Vad det du som körde av lr...:krama

Nä, men allvarligt. Kör man av där pga ett litet gupp så kör man ju för fort...end of story!

Och TS skrev ju i första inlägget "Ganska klantigt av föraren tycker jag att först ligga väl fort på 50 vägskruva, och sedan så dum placering."

Så ja, jag tycker han är en sopa :gnissla

Kurvan ser ju på bilderna inte så skarp ut så rent spontant måste han haft rätt bra fart för att inte våga ta kurvan som sig bör kan jag tycka! Fast bilderna kanske inte ger en klar bild av hur omgivningen ser ut och kurvans radie!?

Mvh!
// Niklas

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back