Köp en TomTom och hjälp polisen lokalisera var de ska sätta upp kontroller

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Provocerande rubrik, men det har skett i bl a Holland. Nu ber TomTom sina kunder om ursäkt. TomTom lär ju knappast vara den enda GPS leverantören som har liknande insamling av information.

En stilla undran är om man inte måste vara anknuten till trafikinformationen för att insamlingen ska fungera eller samlar den in information från alla TomTom GPS oavsett vilka tjänster som ingår i mjukvaran?

http://www.dailymail.co.uk/sciencet...omer-satnav-data-used-police-speed-traps.html

En ännu bättre sak vore ju att kolla snitthastigheten på sträckor vs olyckor, och om hastigheten är högre än den satta, och inga olyckor så höj lagliga gränsen till snittet?

Man kan undra sig varför det aldrig sitter fartkameror vid skolor eller i tätbebyggda områden... för dålig grund till att håva in pengar till statskassan tro?...

Mycket relevant poäng. De första kamerorna sattes upp på 30-sträckor minns jag, sen verkar 70-vägar helt plötsligt vara prio ett istället för skolor med stressade föräldrar...

Jag blev stoppad på E4 förra året, och frågade varför dom stod på en halvt öde 4-filig motorväg, med strålande sol å 23 grader i skuggan, och inte utanför en skola eller i centrum nånstans. Svaret va att flest dör på motorväg, de va allt som räknades.

Jag blev stoppad på E4 förra året, och frågade varför dom stod på en halvt öde 4-filig motorväg, med strålande sol å 23 grader i skuggan, och inte utanför en skola eller i centrum nånstans. Svaret va att flest dör på motorväg, de va allt som räknades.

Då borde ju uppföljningsfrågan ha varit "Under vilka omständigheter?"... :)

Det är väl lite utav frågan, som någon skrev innan, att det körs "för fort" (efter siffran på en skylt...) innebär ju nödvändigtvis inte att något hemskt håller på eller kommer ske.

(den där jävla skylten med siffrorna på gäller ju även när Tant Agda på 83 år sladdar fram i -12 grader och snö och slask med sin rostiga gamla Nissan Micra från -82 som när Harmon Rabb glider fram med sin Porsche en solig +20 grader sommardag...)

Så frågan är vad polisen går/tror på? procentuellt ANTAL bilister som kör för fort? procentuellt HUR MYCKET för fort bilister kör? VART mest skada/olyckor kan ske till följt av för hög hastighet?

Och som någon skrev, det är ju knappast troligt att det sker en hastighetshöjning även om statistiken visar att 130-140 km/h skulle funka fint.

Nej fan, jag är själv emot att det sker olyckor och dödsfall osv.
men i min värld handlar det inte om att sådant undviks genom att vara en hjärndöd paragrafryttare och lita på en skylt med siffror på, det handlar om att samarbeta och underlätta för varandra i trafiken, vare sig det innebär att man ökar hastigheten, sänker hastigheten eller ens drar över en heldragen linje - är man vaken och folk samarbetar istället för att jävlas och irritera sig på varandra så är mer "mjuka" regler och handlingar inga problem.

(men det är ju jävligt mycket simplare att peka på en siffra och anse att den är problemet, och politiker älskar ju att kunna visa handlingskraft och göra det snabbt och simpelt....)

Helt underbart passande video med Linus på linjen. Appropå poliskontroller.

[YOUTUBE-ID]wuBADSiyqWk[/YOUTUBE-ID]

Fast än så länge är det bara TomTom som har sålt datan till polisen.

Det är väl mest en fråga om att polisen inte köpt datan av någon av de andra? De säljer den ju i varje fall redan till andra intressenter...

Varken Apple eller Androidtelefonerna säljer datan (Androiddtelefonerna sparar den inte ens länge nog), någon GSM operatör har väl inte heller sålt sådana uppgifter däremot har dom lämmnat ut vilka telefoner som har funnits inom ett visst område vid särskilda brott, bland annat vid Hagamannens sista överfall.

Så nej, det är inte mest en fråga om vart polisen valde att handla, det är en fråga om att bara TomTom har sålt datan...

Fast än så länge är det bara TomTom som har sålt datan till polisen.

Vad man vet......

Varken Apple eller Androidtelefonerna säljer datan (Androiddtelefonerna sparar den inte ens länge nog), någon GSM operatör har väl inte heller sålt sådana uppgifter däremot har dom lämmnat ut vilka telefoner som har funnits inom ett visst område vid särskilda brott, bland annat vid Hagamannens sista överfall.

Så nej, det är inte mest en fråga om vart polisen valde att handla, det är en fråga om att bara TomTom har sålt datan...

Nu är du väl ändå rätt blåögd ?

Inget är gratis, hur tror du gratis appar finansieras ? Vad gör appar mer än vad du ser och har betalat för ?

Hela conceptet med appar vare sig det är i telefoner eller datorer går ju ut på at samla information som sedan kan användas eller säljas.

Det TomTom gjorde var bara otroligt klantigt.

Det här är framtiden och vi pröjsar och hurrar :huvet

Last edited:

Vad gäller android kan det mycket väl ligga serverside, vilket känns mycket mer logiskt än att ha det på mobilen om man vill bygga upp en databank vilket google vill. ;) Och nej, google har antagligen inte sålt det till någon direkt. De använder det för riktad reklam.

Inte för att jag bryr mig speciellt mycket oavsett ärligt talat.

Nu är du väl ändå rätt blåögd ?

Inget är gratis, hur tror du gratis appar finansieras ? Vad gör appar mer än vad du ser och har betalat för ?

Hela conceptet med appar vare sig det är i telefoner eller datorer går ju ut på at samla information som sedan kan användas eller säljas.

Det TomTom gjorde var bara otroligt klantigt.

Det här är framtiden och vi pröjsar och hurrar :huvet

Nu är du otroligt paranoid, ut i garagat och vik dig en foliehatt utav 3mm alu...

Nej, min Androidtelefon mäter inte min snitthastighet åt polisen.

Den lagrar ett förtiotal positionsdata och kopplar det till annonser så att jag om jag är i närheten av McD får reklam från just dom.

Varför Apple valt att spara positionsdatan för hela telefonens livslängd får dom svara för, jag tror bara det är klumpighet, men det skulle kunna vara så att dom kartlägger rörelsemönster i större utsträckning, så att dom om dom vet att du åker till ett speciellt ställe varje torsdag kan börja redan på onsdagskväll med reklam om det stället...

Polisen i dom flesta länder är bakbunden av ganska hårda regler när det gäller sånt här, och det finns många med god insyn som skulle läcka om så var fallet, det bevisas ju inte minst av att det här har läckt ut.

Nu är du otroligt paranoid, ut i garagat och vik dig en foliehatt utav 3mm alu...

Nej, min Androidtelefon mäter inte min snitthastighet åt polisen.

Den lagrar ett förtiotal positionsdata och kopplar det till annonser så att jag om jag är i närheten av McD får reklam från just dom.

Varför Apple valt att spara positionsdatan för hela telefonens livslängd får dom svara för, jag tror bara det är klumpighet, men det skulle kunna vara så att dom kartlägger rörelsemönster i större utsträckning, så att dom om dom vet att du åker till ett speciellt ställe varje torsdag kan börja redan på onsdagskväll med reklam om det stället...

Polisen i dom flesta länder är bakbunden av ganska hårda regler när det gäller sånt här, och det finns många med god insyn som skulle läcka om så var fallet, det bevisas ju inte minst av att det här har läckt ut.

Do not shoot the messenger ! Inse fakta och och om det är ok för dig så skiter jag i det.

Psst: Antagligen ansågs dom som varnade för Stasi i Östtyskland vara paranoida och dom jobbade ändå mest med papper.

Android = google och google har ju inga databaser så det är lugnt.:rolleyes:

Last edited:
Do not shoot the messenger ! Inse fakta och och om det är ok för dig så skiter jag i det.

Psst: Antagligen ansågs dom som varnade för Stasi i Östtyskland vara paranoida och dom jobbade ändå mest med papper.

Android = google och google har ju inga databaser så det är lugnt.:rolleyes:

Jorå, jag inser fakta, du kommer med rövarhistorier.

Kan du komma med några belägg för dina paranoida fantasier så ska jag sluta skjuta på brevbärarn...

Du inte bara jämför utan tycker att google är värre än stasi :tummenupp :foliehatt

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna