Köp eller hyresrätt?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Jag skulle köpa, räkna dock inte med en vinst, men om man inte köper så lär man garanterat inte tjäna några pengar. På lång sikt lär dock priserna alltid stiga, det är bara att hoppas att man inte måste sälja när priset är som lägst. Räkna med en ränta på 5 %, hitta på ett "worst case" pris, slå ut förlusten över den tänkta tiden du ska bo i lägenheten, lägg till räntekostanden, och månadsavgiften. Där har du månadskostnaden. Amortering är ingen kostnad, det är en utgift. När du säljer har lånet minskat med det du amorterat, och det lägre priset har du redan räknat med, så de pengar du amorterat är sparande. Gör du på ovanstående sätt, och fortfarande har en lägre/likvärdig månadskostnad än i ett hyreshus, så finns det ingen som helst anledning att inte köpa. Skulle du efter denna kalkyl sälja till ett högre pris än ditt worst case scenario har du gått med vinst. Boende är egentligen ingen investering, det handlar mest om månadskostnad, jag har köpt lägenhet för ett år sen, och "förlorar" antagligen på affären, men har jämfört min månadskostnad med hyreskostnad (och framför allt boendekvalitet, var hittar man hyresboende i Sthlm ???), och då var valet lätt...

HansJ skrev:
Boende är egentligen ingen investering, det handlar mest om månadskostnad, jag har köpt lägenhet för ett år sen, och "förlorar" antagligen på affären, men har jämfört min månadskostnad med hyreskostnad (och framför allt boendekvalitet, var hittar man hyresboende i Sthlm ???), och då var valet lätt...
Varför är inte boendet en investering? Att köpa en lgh eller ett hus istället för att satsa pengar på börsen kan vara minst en lika bra investering. Framförallt så behåller man pengarna som man satsat, i alla fall större delen även om priserna sjunker. Att jämföra priset i stockholm med Malmö tycker jag inte går eftersom Stockholm har haft sån prisökning senaste 15 åren att de är uppe i topp, medans Malmö precis har börjat sin prisökning de senaste 5 åren.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN