Köp eller hyresrätt?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Skall man hyra lägenhet eller köpa? Bor i Malmö och skall fortfarande bo i Malmö... Jag har tänkt mig en tvåa rätt centralt, och undrar nu om någon insatt här kan sätta fördelar mot nackdelar när det gäller köpelägenhet. Det fördelaktiga med hyres är:

1. Man får hjälp och behöver inte pröjsa om något pajjar i lägenheten som kyl osv. Pettitess som egentligen inte alls överväger hyresrätt anser jag.

2. Man behöver inte skuldsätta sig.

3. Man kan flytta när man vill. Dock flyttar jag inte in, för att fort kunna flytta ut... Så där försvann den anledningen.

När det gäller köpelya så är väl den enda anledningen att inte köpa egentligen att det skall upp ett stort lån (om man inte köper cash dvs, men det är det väl ingen som gör.), och man får fixa det man vill ha vad det gäller köksprylar, toastolar osv. Bagateller.

Alltså; om jag har en hyreslägenhet som kostar mig 4000:- per månad, och jag har en köpelägenhet som kostar 2000:- per månad, som jag sedan amorterar 2000:- per månad av lånet på också, så är vi uppe i 4000:- i månaden där också, men när jag sedan säljer lägenheten, och vi säger att jag får igen alla pengar, plus minus noll; så har jag alltså totalt sett betalat hälften i hyra... Även om jag inte får igen allt, så blir det ju fortfarande totalt sett billigare än hyreslägenheten.

Alltså, om jag nu är berädd att låna 600 000:- för en lägenhet; har jag något att förlora på att satsa på köp istället för hyr?
Någon insatt som kan hjälpa mig med valet? Ännusålänge lutar det lätt åt köp, då jag utgår från mina egna punkter ovan. Har jag glömt något?

Om du köper en lägenhet så betalar du ju lite till dig själv. Dessutom är det fritt fram att göra om i lägenheten. Bostadsrätter brukar väl i regel ligga i lite finare områden. Har du lån så får du ju tillbaka på deklarationen också för ränteavdrag (vet dock inte hur mycket).

Räkna inte med att räntan kommer att förbli på dagens nivåer för alltid. Går räntan upp kommer priserna på bostadsrätter att gå ner. Det kan resultera i att du står kvar med en restskuld med hög ränta om det vill sig illa. Detta i ett scenario där banken tvingar dig att sälja lägenheten för att du inte har råd med en ränteuppgång. I dagsläget kan det vara svårt att föreställa sig efter år av prisuppgång och låga räntor. Tänker man tillbaka på tidigt 90-tal var det just det som hände. Nu kanske man inte bör jämföra dagsläget med vad som hände då. Dock bör man vara medveten om att det finns risker inblandade vid alla typer av affärer.

Dessutom bör man kolla upp bostadsrättsföreningens ekonomi så att den inte är skuldsatt över öronen.

Lycka till med vilket beslut du än må ta.

Ett lite annorlunda men ändå relevant inlägg.

Skit i centrala Malmö, titta på ett litet radhus i utkanten av Malmö istället, låna en till 1,2 mille och kom undan med ca: 5 000 kr / mån för boendet. Då får du ca 100 kvm att bo på, en liten trädgård till grillen och hammocken samt ett garage till hojen.

Gällande din fråga, tror man skall passa sig lite just nu för att köpa lägenheter. Priset är trissat i topp eftersom räntan är så låg.

Harmon Rabb skrev:
Räkna inte med att räntan kommer att förbli på dagens nivåer för alltid. Går räntan upp kommer priserna på bostadsrätter att gå ner. Det kan resultera i att du står kvar med en restskuld med hög ränta om det vill sig illa. Detta i ett scenario där banken tvingar dig att sälja lägenheten för att du inte har råd med en ränteuppgång. I dagsläget kan det vara svårt att föreställa sig efter år av prisuppgång och låga räntor. Tänker man tillbaka på tidigt 90-tal var det just det som hände. Nu kanske man inte bör jämföra dagsläget med vad som hände då. Dock bör man vara medveten om att det finns risker inblandade vid alla typer av affärer.

Dessutom bör man kolla upp bostadsrättsföreningens ekonomi så att den inte är skuldsatt över öronen.

Lycka till med vilket beslut du än må ta.

Yes, lägenhet skulle man helst köpt 5 år sedan eller ännu längre tillbaka i tiden. Jag tror att priserna just nu ligger på den högsta nivån, kanske ökar dom något år till men sedan lär det vara stopp. Även om räntan
ligger kvar lågt alltså, går den upp så rasar lägenhetspriserna.
Men ska man köpa lägenhet i dagsläget är är ju malmö ett av dom
smartaste ställena att göra det på. I malmö ligger priserna inte hysteriskt högt ännu men kommer nog att öka en del pga den tillväxtfas som malmöregionen befinner sig i.

Kay skrev:
Skall man hyra lägenhet eller köpa? Bor i Malmö och skall fortfarande bo i Malmö... Jag har tänkt mig en tvåa rätt centralt, och undrar nu om någon insatt här kan sätta fördelar mot nackdelar när det gäller köpelägenhet. Det fördelaktiga med hyres är:

1. Man får hjälp och behöver inte pröjsa om något pajjar i lägenheten som kyl osv. Pettitess som egentligen inte alls överväger hyresrätt anser jag.

2. Man behöver inte skuldsätta sig.

3. Man kan flytta när man vill. Dock flyttar jag inte in, för att fort kunna flytta ut... Så där försvann den anledningen.

När det gäller köpelya så är väl den enda anledningen att inte köpa egentligen att det skall upp ett stort lån (om man inte köper cash dvs, men det är det väl ingen som gör.), och man får fixa det man vill ha vad det gäller köksprylar, toastolar osv. Bagateller.

Alltså; om jag har en hyreslägenhet som kostar mig 4000:- per månad, och jag har en köpelägenhet som kostar 2000:- per månad, som jag sedan amorterar 2000:- per månad av lånet på också, så är vi uppe i 4000:- i månaden där också, men när jag sedan säljer lägenheten, och vi säger att jag får igen alla pengar, plus minus noll; så har jag alltså totalt sett betalat hälften i hyra... Även om jag inte får igen allt, så blir det ju fortfarande totalt sett billigare än hyreslägenheten.

Alltså, om jag nu är berädd att låna 600 000:- för en lägenhet; har jag något att förlora på att satsa på köp istället för hyr?
Någon insatt som kan hjälpa mig med valet? Ännusålänge lutar det lätt åt köp, då jag utgår från mina egna punkter ovan. Har jag glömt något?

Ja skulle räntorna stiga något så kan månadskostnaden stiga ganska kraftigt för dig, om du inte binder räntan i tid.
Ligger i exakt samma tankar som dig, bor själv just nu i en hyresrätt i centrala Malmö, skulle mycket väl kunna ta ett stort lån idag och flytta in i bostadsrätt (vilket jag ser som ett mål) men anser att bostadspriserna ligger på sin topp just nu med tanke på räntenivåerna!
Har du planer på att tjäna på en bostadsaffär så ska du INTE ge dig in på ett köp,
men om du däremot ser affären som främst ett boende och ett sparande för lång tid framåt så kan du göra ett köp även i dagsläget, MEN gradera dig för en ränteökning även om den inte blir jättestor de kommande åren. (personligen avråder jag dig i dagsläget)

precis Trango_B tidiagre skrev så finns det fortfarande marginaler för en liten prisökning till i Malmöregionen, trots att den ligger på en jämn i nivå idag!

Oavsett hur så kommer utbudet i Malmöregionen definitivt att öka i framtiden då bostadsbyggandet kommer att öka, och skulle då räntorna då samtidigt
stiga, så kommer priserna att sjunka ganska mycket.

Är det verkligen 100% skillnad på hyrorna mellan hyres o bostadsr. i Malmö?

Ska du betala av 2000kr i månaden på 600.000kr får du väl betala i 25år? Du skulle väl bo kvar längre tid?
Det kan inte vara spännande att betala ett lån i resten av sitt liv. Hyran lär höjas under den tiden med...
Var ska du ha hojen om du ska bo mitt i stan?

Mavve skrev:
Är det verkligen 100% skillnad på hyrorna mellan hyres o bostadsr. i Malmö?

Ska du betala av 2000kr i månaden på 600.000kr får du väl betala i 25år? Du skulle väl bo kvar längre tid?
Det kan inte vara spännande att betala ett lån i resten av sitt liv. Hyran lär höjas under den tiden med...
Var ska du ha hojen om du ska bo mitt i stan?

Föreningens ekonomi ligger till grund för uträkning av en månadsavgift,
generellt sätt brukar man kunna säga att ju äldre en fastighet är desto lägre brukar avgiften ligga, då äldre föreningar oftast har em bra ekonomi.
Och ja avgiften mellan en bostadsrätt och en hyresrätt kan säkert skilja upp till flera hundra procent.

Maldiani skrev:
Föreningens ekonomi ligger till grund för uträkning av en månadsavgift,
generellt sätt brukar man kunna säga att ju äldre en fastighet är desto lägre brukar avgiften ligga, då äldre föreningar oftast har em bra ekonomi.
Och ja avgiften mellan en bostadsrätt och en hyresrätt kan säkert skilja upp till flera hundra procent.

Okej, jag jämförde med Helsingborg. Här är det inte så att det är dubbelt så dyrt med hyresrätt.

Nu vill jag oxå blanda mig in i diskussionen.
Jag är och kommer alltid vara för att äga sina grejer. Som påpekats tidigare så betalar du till dig själv, något som jag själv känner är det klart bästa.
Som så många tidigare sagt så visst är räntan låg nu, men känner du att du klarar av en räntehöjning från dagens 3 % till säg 5 % så är det inget att tveka på.
Att sen priserna i centrala malmö skulle sjunka är jag ganska säker på att ni ej kommer få vara med om. Alla danskar höjer priserna ytterligare och lgh i centrala delarna kommer alltid vara attraktiva. Priserna på lgh kommer alltid stiga, men kanske inte i samma takt hela tiden. Naturligtvis skulle man ha köpt lgh för 5 år sen, men det var mycket man skulle köpt för 5 år sen. Hade man vetat vad man vet idag så skulle jag inhandlat både det ena och det andra. Varför ska man vänta? Trots allt så är det idag det gäller och det enda man ska vara rädd för är om man inte har råd med en räntehöjning. Sen att amortera 2000 i månaden är mer än vad många andra gör i dagens läge, många amorterar inte mer än hälften. Finns ingen anledning att amortera mer om man verkligen inte behöver. Självklart så ska man amortera så mycket man känner att man har råd till och vill man då amortera 3000 i månaden så kan man göra det. Att hålla på och dra in hur många år det tar att betala tillbaks ett lån känns väldigt dumt eftersom det är en investering för framtiden, säg att du håller på och betalar av lånet på 500 000 i 5 år sen vill du köpa en kåk. Du pröjsa 500 000 för lgh o säljer den sen för 800 000. Då tar du dessa pengar o lägger på kåken o slipper ta lika höga lån. På 5 år har du även betalat tillbaks 120 000 så du har kvar lån på 380 000 för nåt som är värt mer än det dubbla. Det är ditt val, men för mig finns det ingen anledning att betala mer för nåt likadant eller till och med sämre.
När du köper hus så kolla först o främst på ekonomin hos brf o sen på hur hög avgiften är. Jag rekommenderar helt klart lite äldre hus som har låga lån istället för nya lyxiga boenden med en insats på miljonen och höga avgifter.
Lycka till.

Hus är inte bättre än lägenhet enligt mig.
Bor i hus nu och här är fan nollgradigt på morgonen i källaren där duschen befinner sig.

Mavve skrev:
Hus är inte bättre än lägenhet enligt mig.
Bor i hus nu och här är fan nollgradigt på morgonen i källaren där duschen befinner sig.
Kan köpa hus utan källare, eller sätta in ordentlig värme i källaren?

*

Tja! Kay.
Köp en lya i Trelleborg,de är bra mycket billigare än i Malmö.
Nackdelarna är att man får pendla men men inte tar det så lång tid.
Kolla lite på www.hemnet.se om du är innne på köp av lägenhet/hus så kan du säkert hitta något där i hela Sverige.

sportarn skrev:
Nu vill jag oxå blanda mig in i diskussionen.
Jag är och kommer alltid vara för att äga sina grejer. Som påpekats tidigare så betalar du till dig själv, något som jag själv känner är det klart bästa.
Som så många tidigare sagt så visst är räntan låg nu, men känner du att du klarar av en räntehöjning från dagens 3 % till säg 5 % så är det inget att tveka på.
Att sen priserna i centrala malmö skulle sjunka är jag ganska säker på att ni ej kommer få vara med om. Alla danskar höjer priserna ytterligare och lgh i centrala delarna kommer alltid vara attraktiva. Priserna på lgh kommer alltid stiga, men kanske inte i samma takt hela tiden. Naturligtvis skulle man ha köpt lgh för 5 år sen, men det var mycket man skulle köpt för 5 år sen. Hade man vetat vad man vet idag så skulle jag inhandlat både det ena och det andra. Varför ska man vänta? Trots allt så är det idag det gäller och det enda man ska vara rädd för är om man inte har råd med en räntehöjning. Sen att amortera 2000 i månaden är mer än vad många andra gör i dagens läge, många amorterar inte mer än hälften. Finns ingen anledning att amortera mer om man verkligen inte behöver. Självklart så ska man amortera så mycket man känner att man har råd till och vill man då amortera 3000 i månaden så kan man göra det. Att hålla på och dra in hur många år det tar att betala tillbaks ett lån känns väldigt dumt eftersom det är en investering för framtiden, säg att du håller på och betalar av lånet på 500 000 i 5 år sen vill du köpa en kåk. Du pröjsa 500 000 för lgh o säljer den sen för 800 000. Då tar du dessa pengar o lägger på kåken o slipper ta lika höga lån. På 5 år har du även betalat tillbaks 120 000 så du har kvar lån på 380 000 för nåt som är värt mer än det dubbla. Det är ditt val, men för mig finns det ingen anledning att betala mer för nåt likadant eller till och med sämre.
När du köper hus så kolla först o främst på ekonomin hos brf o sen på hur hög avgiften är. Jag rekommenderar helt klart lite äldre hus som har låga lån istället för nya lyxiga boenden med en insats på miljonen och höga avgifter.
Lycka till.

Håller absolut med om mycket av det du skriver, MEN att bara att ge sig på en bostadsaffär med tanken att på att kunna göra en bra affär vid en försäljning är absolut inget säkert drag. Räntan i dagsläget är absolut inte hållbara och kommer definitivt att stiga frågan är bara NÄR det sker..
Kan nämna sporthojar till exempel, vad hände när försäkrings premierna snabbt steg?

självklart kommer priserna i de centrala delarna av Malmö vara de mest stabila och precis som du säger är en äldre bostad med låg månadsavgift att rekomendera, speciellt då äldre charm alltid är efterfrågad..

Maldiani skrev:
Håller absolut med om mycket av det du skriver, MEN att bara att ge sig på en bostadsaffär med tanken att på att kunna göra en bra affär vid en försäljning är absolut inget säkert drag. Räntan i dagsläget är absolut inte hållbara och kommer definitivt att stiga frågan är bara NÄR det sker..
Nej, naturligtvis ska man akta sig för att spekulera i lgh, men vad jag menar är att chansen att lgh skulle bli billigare är minimal. Den räntehöjning som är på gång och kommer att ligga på nånstans runt 5 %. På 100 000 kr från 3-5% höjning så går räntan upp från 3000-5000 om året, på 500 000 alltså från 15-25 000 eller från ca 1200 i månaden till 2000 i månaden.

Maldiani skrev:
Blev det inte varmare när Kemira hade sitt lilla utsläpp? :fyllisar
eller vad vet jag!

Bodde faktiskt där dagen det hände o jag låg o sov. Vaknade av larmet men räknade sekunderna och det var inget flyglarm så jag somnade om för jag kom inte på vad det kunde vara för larm en fredag. De har ju aldrig övning en fredag hähä....

Flyttade samma dag hit(½ mil därifrån) - så jävla skönt o slippa mögområdet.

Temperaturen påverkades nog inte här :(

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...