Köp av mindre bil, tips?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Sålde precis iväg min Saab 9000 A50 -98 och är nu på jakt efter något mindre och nyare.

Vill ha en bil som är skapligt liten och den bör vara ganska billig i drift. Har dock dålig koll på vilka bilar som är bra/mindre bra..
Större delen av mina turer blir kortare turer inom staden. Drar dock iväg på turer uppåt 30mil några gånger om året. Bilen får gärna ha drag, men det är absolut inget krav. Kommer max köra något flyttlass eller en släpkärra med hojen på några gånger om året. Högsta prio är egentligen att den ska vara billig i drift.
Har tänkt mig att lägga max 40k men om det finns en bra anledning till att utöka det så går det.

Så vad finns det för bilar man bör kolla lite extra på eller undvika som pesten?

Är ingen expert men Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 (det är samma bil) har jag bara hört gott om.
Toyota prius är också bra bilar.

Toyota yaris är riktigt snål men den är kanske för liten

Är ingen expert men Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 (det är samma bil) har jag bara hört gott om.
Toyota prius är också bra bilar.

Jo jag har funderat lite över de bilarna men jag har tyvärr aldrig provat en. Min fundering är om de kanske är för små/plastiga, eller vad tycker ni som provat dem eller äger en? Vad exakt har du hört om dem?

Yaris är perfekt i storleken för mig. Dock lite väl dyr. Kanske bör tillägga att jag oftast åker själv eller med 1 till person. Så det är inget måste med 4dörrars.

Last edited:
Passa dig för franska bilar! Fransmän ska i princip begränsa sig till att tillverka rödvin och grodlår, allt annat övergår deras kapacitet. Frun har en Peugeot, har aldrig varit med om märkligare bil att gå sönder. Fått lägga ner över 25 tusingar senaste året på att hålla skiten rullande :huvet :huvet :huvet på en 03'a....

Funderar på att försöka sälja den men det känns nästan som ett bedrägligt beteende....

Last edited:
Passa dig för franska bilar! Fransmän ska i princip begränsa sig till att tillverka rödvin och grodlår, allt annat övergår deras kapacitet. Frun har en Peugot, har aldrig varit med om märkligare bil att gå sönder. Fått lägga ner över 25 tusingar senaste året på att hålla skiten rullande :huvet :huvet :huvet på en 03'a....

Funderar på att försöka sälja den men det känns nästan som ett bedrägligt beteende....
Haha, passande nog så satt jag precis och kollade på 206/207 :glömdet men då fortsätter jag leta :rofl

App app app. Frun har en 206'a. Jag kan scanna in rep.fakturorna så får du garva lite....

Vad sägs om en ny bakaxel för 15 tusen ? Ett vanligt fel på den modellen enl verkstaden (inte fan fick man rabatt trots det)

:brynad

App app app. Frun har en 206'a. Jag kan scanna in rep.fakturorna så får du garva lite....

Vad sägs om en ny bakaxel för 15 tusen ? Ett vanligt fel på den modellen enl verkstaden (inte fan fick man rabatt trots det)

:brynad
Det förklarar ju att de är så billiga då :gnissla

haha då täcker inte ens pengarna jag fick för min gamla bil en ny bakaxel :glömdet

Yaris, Aygo, Honda Jazz är rätt skottsäkra bilar. Personligen gillar jag inte "automatlådorna" som ofta förekommer i småbilar vilken är i stora drag är en manuell låda som styrs elektroniskt = skuttigt. Visst om man vänjer sig vid dem så anpassar man förmodligen högerfoten så att det inte blir "så" ryckigt men eftersom de är genuint slöa så kan det ta emot att köra dem på ett sätt vilket gör att de är ännu slöare.. typ :)

Honda Jazz har någon form av steglös automat, inget raket trots det men går ryckfritt iaf. Går att skifta till "7 speed" vilket känns otroligt viktigt förståss...

7speed.jpg

Ligger väl långt utanför din pricerange men angående Yaris så har vi såna från 2011 på jobbet och dom tycker jag är kvicka trots liten motor och med bra automatlåda. Gäller ju dock nyare så vet inte hur dom äldre är.

Redan gått över 5000 mil och såvitt jag vet inte ett problem med den.

Det förklarar ju att de är så billiga då :gnissla

haha då täcker inte ens pengarna jag fick för min gamla bil en ny bakaxel :glömdet

Dom är inte alls billiga, det är som ett tivoli, man betalar en hyggligt billig entrebiljett men ska du verkligen åka så kostar det extra.

En av dom lyckligaste dagarna i mitt liv var när jag sålde min 206GTI (-03) efter två problemfyllda år. Efter det köpte jag en gammal golf från 95 som bara går och går och som trots antik 8v motor är betydligt snålare.

TS: Ska den vara äldre eller om du ska ha den längre tid så skulle jag köpa en japs, typ Toyota eller möjligtvis mazda. Nyare bil som du inte ska ha tills den blir lastgammal så funkar dom flesta märken (personligen undviker jag franska, italienska och opel men det finns delade meningar om det där)

Jag är lite småförtjust i våran Astra GTC 1.6 -05 - går skitbilligt (snittar 0,62 blandad körning, med obromsat släp med mc på medräknat lite då och då), och är småkul med, och inte helt obekväm heller.

Om du har en smartphone, ladda ned appen bilpriser.se, eller titta på nätet, så ser du bilpriserna. Kan ju vara en hjälp på vägen.

En 10 år gammal golf får du lätt inom din budget, och dom bara går och går. Dock osäker på bensinförbrukningen.
Annars är väl Skoda byggd på samma bottenplatta som Golf (?) och är väl av rätt okej kvalité.

Min första bil var en 205a Peugeot La Coste, vilken va helt okej och vi hade många kul mil tillsammans. När jag några år senare var och kollade på deras (då) nya cab (306?), som jag blivit kär i när jag sett bilder i tidningar och på nätet, men när jag provkörde den tyckte jag att den var mest plast å skit... Sorry, men aldrig mer franskt....
Nu kör jag tyskt :)

Annars är väl Skoda byggd på samma bottenplatta som Golf (?) och är väl av rätt okej kvalité.

Skoda är ett bilmärke, Golf är en av VWs modeller. Dom flesta Skoda (alla efter Felicia?) bygger på någon av VWs bottenplattor och den Skoda som motsvarar Golf heter Octavia. Lite plastigare inredning men lägre inköpspris.

Last edited:
Skoda är ett bilmärke, Golf är en av VWs modeller. Dom flesta Skoda (alla efter Felicia?) bygger på någon av VWs bottenplattor och den Skoda som motsvarar Golf heter Octavia. Lite plastigare inredning men lägre inköpspris.

Tack för ditt förtydligande, men du hängde ju med vad jag menade iaf ;) Får skylla på febern som håller mig nedbäddad för tillfället.

2002-2005 VW Polo 1,4 16V (ej FSI) 75hk. Väl fungerande teknik, billiga slitdelar, snål.
Typ http://www.blocket.se/orebro/Polo_42253316.htm?ca=20&w=3
Visst att det kanske är en bra bil. Men det känns som att den är på tok för dyr. Speciellt när man får en -08a Aygo eller likvärdig för samma pengar, som dessutom har gått hälften så långt..

Hur är Skoda Fabia?
Jag tittar på modellen som kom 08 eller nyare. Gillar utseendet och det verkar vara en skapligt ekonomisk bil. Hur är kvalite idag på skoda? Tidigare skulle man ju undvika skoda men hur är det idag?

Last edited:
pegga 107 här o ja alla e likdana på insida.
små trötta plastiga bullriga men vilken småbil är inte det.. isf kolla på nå äldre typ golf.
vill du ta dig från a till b billigt samt ha nåt driftsäkert så slå gärna till på en sån här..
enkel konstruktion, verkar odödliga, har inte bytt en enda sak på 10000mil nu förutom olja o filter.

Har kört mycket franskt,( citroen )aldrig haft bilbekymmer tills jag börja köra Volvo eller Vw.
Tjejen kör en golf från 00. Tycker det alltid är något galet med den. Men som sagt beror ju på vad man har för referenser. Kommmer man från en 9000 så är ju en golf från 00 och nyare rena rama lyxen.
Brorsan in kör pegga. Aldrig något konstigt strul, dom bara går och går dom där kärrorna.

Har kört mycket franskt,( citroen )aldrig haft bilbekymmer tills jag börja köra Volvo eller Vw.
Tjejen kör en golf från 00. Tycker det alltid är något galet med den. Men som sagt beror ju på vad man har för referenser. Kommmer man från en 9000 så är ju en golf från 00 och nyare rena rama lyxen.
Brorsan in kör pegga. Aldrig något konstigt strul, dom bara går och går dom där kärrorna.

Finns ju en och annan med en peugeot ur 600-serien som inte skulle hålla med om det.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla