Köp av mindre bil, tips?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Har kört mycket franskt,( citroen )aldrig haft bilbekymmer tills jag börja köra Volvo eller Vw.
Tjejen kör en golf från 00. Tycker det alltid är något galet med den. Men som sagt beror ju på vad man har för referenser. Kommmer man från en 9000 så är ju en golf från 00 och nyare rena rama lyxen.
Brorsan in kör pegga. Aldrig något konstigt strul, dom bara går och går dom där kärrorna.
Har du kört en 9000 A50?
På vilket sätt skulle en Golf från 00 uppfattas som rena rama lyxen mot min gamla bil?
Det enda jag kan tänka mig är bättre med golfen är väl kanske en lägre bränsleförbrukning.

Finns ju en och annan med en peugeot ur 600-serien som inte skulle hålla med om det.

Klart det gör. Fast far min hade en 605a årgång 90 som tjänstebil ett tag. Den jäkeln bara gick och gick 24k mil hade han den utan andra fel än dom som uppstod första månaden. Låsen gick inte i minusgrader, alla byttes, grenröret sprack.

Har du kört en 9000 A50?
På vilket sätt skulle en Golf från 00 uppfattas som rena rama lyxen mot min gamla bil?
Det enda jag kan tänka mig är bättre med golfen är väl kanske en lägre bränsleförbrukning.

Kört ett antal 9000, om jag just prickat in en A50 vet jag ej, då jag inte kan alla motorkoder.
Men en bil som utvecklades under sent 70 under 80 talet, är idag en gammal bil.
Tyvärr så var gammal teknik Saabs fall även in till the bitter end.
Personligen tycker jag att dom 80tals 900 var fina bra bilar, lika så var 95 en bra bil när den var ny.

Kört ett antal 9000, om jag just prickat in en A50 vet jag ej, då jag inte kan alla motorkoder.
Men en bil som utvecklades under sent 70 under 80 talet, är idag en gammal bil.
Tyvärr så var gammal teknik Saabs fall även in till the bitter end.
Personligen tycker jag att dom 80tals 900 var fina bra bilar, lika så var 95 en bra bil när den var ny.
Men du svarade aldrig på vad en golf från 00 skulle vara bättre på.

A50 har skinnklädsel, farthållare, acc, färddator... Anledningen till att jag sålde den var att den var onödigt stor samt drog för mycket bensin vid stadskörning, vilket är det jag kör till 90%.

A50 har skinnklädsel, farthållare, acc, färddator... Anledningen till att jag sålde den var att den var onödigt stor samt drog för mycket bensin vid stadskörning, vilket är det jag kör till 90%.

Det utrustningen finns även i en golf. Väljer man en välutrustad så har den även P sensorer.
Skottsäkra och snåla motorer, bra väghållning. Golf fyran (som vi pratar om) var en ganska komplett bil för sin tid.
Relativt tysta i kupén med skaplig komfort. Komfort å andra sidan har du i Saaben också.
Men i jämförelsen är det helt olika bilar. Den ena äldre som stor familjebil och den andra en mindre "alldaglig" mellanklassbil.

Det utrustningen finns även i en golf. Väljer man en välutrustad så har den även P sensorer.
Skottsäkra och snåla motorer, bra väghållning. Golf fyran (som vi pratar om) var en ganska komplett bil för sin tid.
Relativt tysta i kupén med skaplig komfort. Komfort å andra sidan har du i Saaben också.
Men i jämförelsen är det helt olika bilar. Den ena äldre som stor familjebil och den andra en mindre "alldaglig" mellanklassbil.
Okej det visste jag inte att golfarna hade.
Jag har kollat på några golfar men de har knappt haft AC, ännu mindre P-sensorer.

Vi är skitnöjda med våran Impreza! Vet inte vad en beg turbodiesel kostar idag. Men den fyller dina krav!
- Billig i drift.
- Liten, ivf mindre än din 9000. Smidig att parkera m.m.
- Bra dragbil, 4wd gör att jag drar boggi-hästsläp med min (E-kort).
- Pigg, definitivt inte någon 'trött' diesel. Kul att köra när du ska iväg 30 mil eller mer.
:tummenupp

Last edited:
Vi är skitnöjda med våran Impreza! Vet inte vad en beg turbodiesel kostar idag. Men den fyller dina krav!
- Billig i drift.
- Liten, ivf mindre än din 9000. Smidig att parkera m.m.
- Bra dragbil, 4wd gör att jag drar boggi-hästsläp med min (E-kort).
- Pigg, definitivt inte någon 'trött' diesel. Kul att köra när du ska iväg 30 mil eller mer.
:tummenupp
Det verkar som att den billigaste diesel imprezan ligger på 140k så det är ju "aningens" över min budget

bara så du vet så alla "trilling" bilarna har toyotas motor. står på lite av varje i bilen.
tror de fransmännen stog för va inredningen.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla