Köp av min första cross - HJÄLP!

fonzie1

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
göteborg
Hoj
2002 ktm 125 sx
Hejsan,

Det är dags att köpa min första cross, är 185 lång och väger 95 kilo.

Vad jag kan hitta på blocket i dagsläget och som faller inom min budget är dessa två:

http://www.blocket.se/vi/55715512.htm

och

http://www.blocket.se/vi/55916416.htm

Jag behöver lite hjälp från er som vet mer om tvåhjulingar.
Tänkte nappa på KTM:en men sedan sa en kompis att en 125cc är för lite för mig jag borde söka mig in i 250 kategorin. Då hittade jag plötsligt yamahan men den är 12 år gammal så har hamnat lite i kläm och vet inte riktigt vilken jag skall köra på. Nu vet jag naturligtvis att man måste provköra o känna efter men jag kan inte riktigt köra än. Vilken hade ni rekommenderat? Tacksam för svar.
 
Hur räknade du när du kom fram till hur gamla hojarna var?
Yamahan skulle jag hävda var 21 år gammal och kotten 12 år.
Men sedan var jag inte bäst på matte när jag gick i skolan heller.
 
Köp en gammal yamaha dom e skottsäkra o det finns delar i överflöd byt kolv bara oavsett vilken du köper.
 
funkar nog alla i annonserna, ska du åka skog så kanske enduron är lämpligast, har förmodligen ett tyngre svänghjul för att inte vara så rapp på gasen, samt annan utväxling som är anpassad för skogskörning. Men för vanligt motionsåka passar nog alla bra, sukkan såg inte så skött vad man kan se på bilden. Men va fan vet jag:)
 
skulle jag köra i skogen, åkrar eller lite grusgrop så skulle jag köpa en 4takt, lägre driftkostnad på dom.
o är du nybörjare och inte ska tävla så är nog inte skillnaden på 2 takt o 4 takt så stor.
 
Jag är nybörjare på cross. Kör en KTM 150 och är 180cm/95kg (utan utrustning). Känner inte att den är klen på något sätt. Har kört en hel del bana men cross är något helt annat. Räcker för mig.
 
Lägre drifts kostnad på en 4T mot en 2T?? Motivera gärna detta då jag har haft ett rätt stort antal cross/enduro hojar o har hittills konsraterat att det absolut billigaste man kan äga är en 2T 250 av något fabrikat.

Då innebär detta naturligtvis att jag följer handboken o dess cervice tider med kolvbyte ventiler osv osv.

sedan är en 2T mycket lungnare o följsammare i skogen o på crossbana än en 4T.



skulle jag köra i skogen, åkrar eller lite grusgrop så skulle jag köpa en 4takt, lägre driftkostnad på dom.
o är du nybörjare och inte ska tävla så är nog inte skillnaden på 2 takt o 4 takt så stor.
 
funkar nog alla i annonserna, ska du åka skog så kanske enduron är lämpligast, har förmodligen ett tyngre svänghjul för att inte vara så rapp på gasen, samt annan utväxling som är anpassad för skogskörning. Men för vanligt motionsåka passar nog alla bra, sukkan såg inte så skött vad man kan se på bilden. Men va fan vet jag:)


blir ju köra på "landet" så grusvägar lite skog åkrar lite asfalt, men framförallt lära mig åka bakhjul :P
 
4takt blir det, men tycker väl att 12000 för en 450 4takt inte är så farligt. därför jag länka några 450. ena hondand har jag fått ner till 10tusen redan
 
4takt blir det, men tycker väl att 12000 för en 450 4takt inte är så farligt. därför jag länka några 450. ena hondand har jag fått ner till 10tusen redan
kör på den då, själv hade jag nog valt en 250 om jag bara ska ha den på landet å lattja me.
 
Googla lite vanliga fel på Honda CRF. De har tydligen haft en del problem med ventilerna i de årsmodellerna. Tex. http://forum.soe.se/archive/index.php/t-25895.html

En kompis har dock en -05 han är nöjd med.

Angående driftskostnader så är nog 2t billigare än 4t när det gäller delar. Men nyare 4t drar bra mycket mindre soppa än motsvarande 2t.Kör man mycket så blir det en del pengar. Jag har nyss bytt från KTM 300 till 350 och åker säkert 3 ggr längre på samma mängd soppa. Dessutom behöver jag inte köpa 2tolja. :tummenupp
 
ni får gärna länka lite bra crossar för runt 10tusen kronors klassen. längesen jag hade cross mkt har ändrats
 
Googla lite vanliga fel på Honda CRF. De har tydligen haft en del problem med ventilerna i de årsmodellerna. Tex. http://forum.soe.se/archive/index.php/t-25895.html

En kompis har dock en -05 han är nöjd med.

Angående driftskostnader så är nog 2t billigare än 4t när det gäller delar. Men nyare 4t drar bra mycket mindre soppa än motsvarande 2t.Kör man mycket så blir det en del pengar. Jag har nyss bytt från KTM 300 till 350 och åker säkert 3 ggr längre på samma mängd soppa. Dessutom behöver jag inte köpa 2tolja. :tummenupp
schysst:tummenupp
 
I den prisklassen hade jag också kollat efter en 2t i första hand då en gammal 4t lätt kan bli ett bottenlöst hål att ösa pengar i om den varit ägd och "skött" av en klåpare innan.Skillnad i bränslekostnad mellan olika motortyper är försumbar i jämförelse vad allt annat runtomkring kostar.Var även observant på att det ofta ljugs rätt friskt om årsmodeller på gammalt skit.Här tex en 80-talare som på något konstigt vis blivit ca 7 år nyare....
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_yz_250___en_massa_reservdelar_55029784.htm?ca=5&w=1
 
Köpte en Kawasaki KX 250 2 taktare för ett par veckor sedan. Testade på bana i onsdags och jöstanes vad skoj de va :D

Gav 14.000:- för en 04:a gått 70 timmar.

Det jag tittade efter var allmänt slitage och lyssnade på motorn ordentligt vid kallstart.
Jag väger 95 kg och är 1,91 och bakfjädern är utbytt till en styvare. Vet inte hur det ska kännas men tyckte den studsade på bra i hoppen :)

Min tidigare erfarenhet var en KDX 250 2 taktare alltså enduroversionen. Köpte en 91:a och blåögd och oerfaren man var vid detta köp så visade det sig att jag gjort ett stort misstag. Allt och då enar jag verkligen ALLT var slitet på denna hoj så fick bara reparera och reparera. Var kräsen! Undersök med att ringa tidigare ägare om den är förreggad! Pruta! Detta är slitagemaskiner och jag skulle tro att det alltid är att köpa grisen i säcken. En nyare kan vara tävlingskörd och helt slut och en äldre kan vara väldigt lite använd.

Lycka till!
 
Jag är nybörjare på cross. Kör en KTM 150 och är 180cm/95kg (utan utrustning). Känner inte att den är klen på något sätt. Har kört en hel del bana men cross är något helt annat. Räcker för mig.

Jag brukar säga detsamma, jag körde 125cc länge. Många verkar inte förstå att man slår på gas ståendes, en stark maskin övervinner lätt magmusklerna och ger apgashäng som kan vara ganska läskigt.

Not: kör man hårdbana är en stark maskin ok att hantera men ska du köra i tungt material hade jag rekommenderat 125cc 2t eller 250 4t alla dagar i veckan. De rymmer inte ifrån dig.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top