Köp av min första cross - HJÄLP!

ska kika, den enda jag vet har blivit skött bra är 250 kawan, det är en polares, dock har den typ stått i 3 år, han har kört den nån gång bara. tyckte att hondan i stockholm såg ut att vara i fint skick, sen sa ägaren att han bytt en jävla massa saker så att den inprincip äår som ny. men ni 'är proffsen, dock så låter ju 2t så djävulskt mycket, opch jag kommer brassa runt på vanliga vägar, vet att det kanske är super populärt, men vad har man annars ett landställe till för :P
 
Lägre drifts kostnad på en 4T mot en 2T?? Motivera gärna detta då jag har haft ett rätt stort antal cross/enduro hojar o har hittills konsraterat att det absolut billigaste man kan äga är en 2T 250 av något fabrikat.

Då innebär detta naturligtvis att jag följer handboken o dess cervice tider med kolvbyte ventiler osv osv.

sedan är en 2T mycket lungnare o följsammare i skogen o på crossbana än en 4T.


har ingen större insikt men jag tänkte mest på kolvbytet på 2takten, dom går väl mellan 10-30 timmar beroende på vem man frågar? och 4takten rekommenderas byte vid 100 timmar, men som ja fattat det så kör folk 2-300 timmar på en kolv(enduro)

vad jag menade var varför köra en maskin som kräver högre varv och därmed högre slitage än vad 4takten har?
visst 4takten måste kolla/justera ventilspel lika ofta som 2takten ska byta kolv, men det gör man ju själv på en timma om man är någorlunda händig. samt byta olja mellan 5-10 timmar.
 
En 250 2T varvar ca 8500 en 250/450 4T varvar 10-12000 så 4T varvar my mera än en 2T

personligen gjorde jag ett test på en yamaha yz 250wr efter 1000 mil på asfalt togs 2T motorn isär. 1/100 slitage på cylinder och 0,25mm slitage på vevbrickorna. Så att en 2T behöver kolvbyte ofta är bullchit.
Tävlings åka så räcker det gott var 100-150 tim med kolvbyte, Åker man tränings åka så räcker det garanterat att byta kolv eftet 200tim.

mvh




har ingen större insikt men jag tänkte mest på kolvbytet på 2takten, dom går väl mellan 10-30 timmar beroende på vem man frågar? och 4takten rekommenderas byte vid 100 timmar, men som ja fattat det så kör folk 2-300 timmar på en kolv(enduro)

vad jag menade var varför köra en maskin som kräver högre varv och därmed högre slitage än vad 4takten har?
visst 4takten måste kolla/justera ventilspel lika ofta som 2takten ska byta kolv, men det gör man ju själv på en timma om man är någorlunda händig. samt byta olja mellan 5-10 timmar.
 
En 250 2T varvar ca 8500 en 250/450 4T varvar 10-12000 så 4T varvar my mera än en 2T

personligen gjorde jag ett test på en yamaha yz 250wr efter 1000 mil på asfalt togs 2T motorn isär. 1/100 slitage på cylinder och 0,25mm slitage på vevbrickorna. Så att en 2T behöver kolvbyte ofta är bullchit.
Tävlings åka så räcker det gott var 100-150 tim med kolvbyte, Åker man tränings åka så räcker det garanterat att byta kolv eftet 200tim.

mvh

Byter man inte tvåtaktskolvar för att man är rädd för materialutmattning?
Flera i klubben har haft tvåtaktsras med spruckna kolvar iaf.
Jag har alltid utgått från att det var det eftersom man "aldrig" byter enbart ringarna.
 
[

Det är exakt samma anledning att det är så korta intervaller på 4T också. Men idag så sjunker varvtalet på 2T motorer så smått pga att avgaspipan jobbar som en enkel turbo/kompressor.
Då behöver man inte varvtalet för att få bra fyllnadsgrad. På en 4T därimot höjer man varvtalet för samma sak.

så på en 65cc 85cc o 125cc så kan det finnas fog för lite tätare kolvbyten men inte på 250 o uppåt.



QUOTE=MartinB;6076709]Byter man inte tvåtaktskolvar för att man är rädd för materialutmattning?
Flera i klubben har haft tvåtaktsras med spruckna kolvar iaf.
Jag har alltid utgått från att det var det eftersom man "aldrig" byter enbart ringarna.[/QUOTE]
 
det ända jag kan jämföra med är min gammla yamaha 80cc ifrån typ 91 med min ktm 530 ifrån 08.
på 80ccn som var 2t så var man tvungen att ligga på riktigt höga varv för att effekten ens skulle märkas av, och på ktmen är sjukt stark på lägre varv. visst 80 vs 510 cc men effekten bör väl ligga runt samma varv på samma typ av motorer oavsett storlek lr? och maxvarv kanske är lägre på nyare 2t minns när ja kollade på 125-250 crossar en gång i tiden att maxvarvet låg på 11k+

har 2t tekniken verkligen kommit så långt att man ligger på lägre varv än 4t? isåfall så ser ja inte anledningen att bygga fler 4t längre :S
 
Förstår inte varför så många fått för sig att tvåtaktarna är så högvarviga jämfört med 4t när det är precis tvärtom?
 
det ända jag kan jämföra med är min gammla yamaha 80cc ifrån typ 91 med min ktm 530 ifrån 08.
på 80ccn som var 2t så var man tvungen att ligga på riktigt höga varv för att effekten ens skulle märkas av, och på ktmen är sjukt stark på lägre varv. visst 80 vs 510 cc men effekten bör väl ligga runt samma varv på samma typ av motorer oavsett storlek lr? och maxvarv kanske är lägre på nyare 2t minns när ja kollade på 125-250 crossar en gång i tiden att maxvarvet låg på 11k+

har 2t tekniken verkligen kommit så långt att man ligger på lägre varv än 4t? isåfall så ser ja inte anledningen att bygga fler 4t längre :S

Att jämföra en 80cc 2T med en 530cc 4T blir ju lite som att jämföra en F1 bil med en Diesel och sen klaga påatt man måste varva bensinaren så mkt...

Anledningen att 4T byggs fortfarande är dels miljökrav i amerikat, var väl i kalifornien man förbjöd 2T förrut iaf? Elelr är det bara en myt? Sen har ju 450 med sin kubik fördel oftast en fördel på crossbanor. dock tror jag fler och fler enduroåkare går över emot stora 2T. (300cc t.ex.) Mest p.g.a mysig effektkurva å hanterbarhet som jag förstått det.
 
Förstår inte varför så många fått för sig att tvåtaktarna är så högvarviga jämfört med 4t när det är precis tvärtom?

På grund av ljudet tror jag. Iom 2T tänder varje motorvarv så låter det som dubbla varvtalet jämfört med en 4T.
 
Last edited:
Att jämföra en 80cc 2T med en 530cc 4T blir ju lite som att jämföra en F1 bil med en Diesel och sen klaga påatt man måste varva bensinaren så mkt...

Anledningen att 4T byggs fortfarande är dels miljökrav i amerikat, var väl i kalifornien man förbjöd 2T förrut iaf? Elelr är det bara en myt?
Tvåtakt har aldrig blivit förbjudna inom crossen.Däremot är fyrtaktarna fullständigt överlägsna som reglementet nu är utformat och så länge det inte ändras lär fokuseringen på 4T fortsätta.
 
Att jämföra en 80cc 2T med en 530cc 4T blir ju lite som att jämföra en F1 bil med en Diesel och sen klaga påatt man måste varva bensinaren så mkt...

Anledningen att 4T byggs fortfarande är dels miljökrav i amerikat, var väl i kalifornien man förbjöd 2T förrut iaf? Elelr är det bara en myt? Sen har ju 450 med sin kubik fördel oftast en fördel på crossbanor. dock tror jag fler och fler enduroåkare går över emot stora 2T. (300cc t.ex.) Mest p.g.a mysig effektkurva å hanterbarhet som jag förstått det.

Nja, man har väl inte förbjudit 2t utan man har satt miljökraven högt och dessa går inte att uppfylla med en 2t om jag inte minns fel.
 
125cc 2takt på bana och 250 2takt i skog och väg om man inte vill ha dyra ras.

duger gott att byta kolvring istället för hela kolven... bytesintervaller om 25-30h. är för elitförare som håller lite mera varv än funktionären... dock SKA man byta nållagret/kolvbultslagret ofta...

oringspackningar i toppen kan återanvändas liksom cyl.fotspackningen som kan limmas i värsta fall...

SKRUVA ALLTID KALL MOTOR FÖR ANNARS SLÅR SIG ORINGARNA OCH I VÄRSTA FALL TOPPEN!!!!!

Med vänlig hälsning
 
Men då va det ju inte det som hände med 2taktare då....... Nämen kolla in smiley gubben nästa gång!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top