Köp av Mikrometer & bladmått

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Var kan man köpa dessa två ting av god Kvalité och bra pris?
(Ska ventiljustera) :brynad

Jag köpte mikrometer på Jula för 139 kr. Ska ha en mätnogrannhet på 0.01 mm. Räcker för mina ventiljusteringar iallafall, finns annars hos din lokala järnhandlare för ett par tusen typ. Bladmått finns också där till bra pris hade dock redan ett gäng hemma sau...

Bladmått hittar du på närmaste välsorterade bensinmack, mikrometer är väl kanske tveksamt om de har men varför skulle inte biltema duga?

Bladmått finns på biltema för 15 spänn, svårt att tro att dom skulle vara sämre än nån annans

cRoC skrev:
Bladmått finns på biltema för 15 spänn, svårt att tro att dom skulle vara sämre än nån annans

Funkar kanonbra, men tyvärr lossnar skruven lätt (den som håller ihop alla bladen) - lösbladssystem så att säga. Mikrometermått finns också och ser ut att vara av tämligen hög kvalitet.

Edit: De där från Luna verkar vara ett vettigt inköp - bättre upplösning på skalan får man leta efter.

Last edited:
Biltemas lilla mikrometer är precis lika bra som vilken högprisad som helt. Anledningen att man säljer dem för dryga hundrlappen är att de har fått ytrost innuti (måste vara orsaken för det låga priset) av någon anledning. Påverkar funktionen inte alls.

Jag har naturligtvis demonterat den och undersökt hur den var designad. :D
Så... jag köpte en extra.

Den grån mikrometerlådan syns längst ned till vänster i bilden (så du vet vad du ska leta efter).

Bifogat

• tools.jpg
    tools.jpg
    46 KB · Visningar: 311
DuccePidde skrev:
Var kan man köpa dessa två ting av god Kvalité och bra pris?
(Ska ventiljustera) :brynad

Såg att du bor i kristianstad, åk till auto-experten och köp Kamasatools bladmått :tummenupp 150kr

Om du köper en billig mikrometer skulle jag rekomendera, om det du ska mäta är noggrant, att du letar upp en mekanisk verkstad och ber att få låna några passbitar. Sedan mäter du tex en passbit på 5mm och en på 10mm och kanske en 20mm, och kollar så att du verkligen får 5, 10 och 20mm.
Får du tex 4,98, 9,98 och 19,98 så kan du ju lägga till 0,02mm varje gång du mäter.
Får du däremot 5,00 10,02 20,05mm, så skulle jag slänga den och köpa bättre.

Det bör följa med en kontrollbit till mikrometern, men då vet bara att den mäter rätt på tex 15mm. Inte att den mäter rätt på 2,38 och 24,87mm

PS: Om du tar med en nybakad kaka så hjälper kanske någon snäll person, på företaget som du lånar passbitar av, att ställa in en eventuell avvikelse på mikrometern. :tungan

Alex.J skrev:
Såg att du bor i kristianstad, åk till auto-experten och köp Kamasatools bladmått :tummenupp 150kr

Tack för era tipps ! är duktigt Förvirrad nu :fyllisar De här från auto-experten
har de samma upplösning som Luna katalogen, förresten hade de Mikrometer på luna katalogen också. God natt :trött

andersbrink skrev:
Biltemas lilla mikrometer är precis lika bra som vilken högprisad som helt. Anledningen att man säljer dem för dryga hundrlappen är att de har fått ytrost innuti (måste vara orsaken för det låga priset) av någon anledning. Påverkar funktionen inte alls.

Jag har naturligtvis demonterat den och undersökt hur den var designad. :D
Så... jag köpte en extra.

Den grån mikrometerlådan syns längst ned till vänster i bilden (så du vet vad du ska leta efter).

Välsorterat garage du värkar ha köpte du biltemas bladmått också eller?

Jag för min del förstår inte folks rädsla för biltema, det är schyssta grejer man får om man låter bli att köpa dom allra billigaste verktygssatserna.
Jag köper så mycket jag kan när jag är där.
Har inte blivit missnöjd än, vet en märkesverkstad här på orten som faktiskt köper sina verktyg där utom muttermaskinerna och div. annat.
Biltema=:tummenupp

Nu skrattar saker ni som verkligen kan skruva men, varfør ska man ha en micrometer nar man kollar ventilerna. Jag trodde man skulle anvanda blad mått?

sEiKo skrev:
Jag för min del förstår inte folks rädsla för biltema, det är schyssta grejer man får om man låter bli att köpa dom allra billigaste verktygssatserna.
Jag köper så mycket jag kan när jag är där.
Har inte blivit missnöjd än, vet en märkesverkstad här på orten som faktiskt köper sina verktyg där utom muttermaskinerna och div. annat.
Biltema=:tummenupp

Biltema kopierar kamasatools verktyg, därav 10års garanti. :tummenupp

Alex.J skrev:
Biltema kopierar kamasatools verktyg, därav 10års garanti. :tummenupp
12år på vissa saker.
Jag köpte en 1/4" hylsnyckelsats för 100kr där som det var 12års garanti på.

Arctic#1 skrev:
Nu skrattar saker ni som verkligen kan skruva men, varfør ska man ha en micrometer nar man kollar ventilerna. Jag trodde man skulle anvanda blad mått?
Mikrometer behöver man till shimsade ventiler. Då mäter man spelet med
bladmåttet, räknar ut hur mycket 'fel' det är, mäter shimsen, plussar/minskar
med 'felet' och vet vilket shims det borde vara.

Fast ofta går det att flytta runt shimsen så man inte behöver köpa så många.
Rena intelligenstesten....
/u

ulf_lundin skrev:
Mikrometer behöver man till shimsade ventiler. Då mäter man spelet med
bladmåttet, räknar ut hur mycket 'fel' det är, mäter shimsen, plussar/minskar
med 'felet' och vet vilket shims det borde vara.

Fast ofta går det att flytta runt shimsen så man inte behöver köpa så många.
Rena intelligenstesten....
/u

Åja nu fattar jag! men jag trodde det stod instansat i shimsen hur tjocka dom ar. At det bara va at ha med sig miniraknaren? men mata går nog bra!.

DuccePidde skrev:
Såg att de hade Mikrometer med tusendels upplösning också, låter intressant.
Men det var ingen internet försäljning direkt, frågan är alltså var,vilka som är återförsäljare?

järnia

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back