Köp av MC innan körkort

kosmosnaut

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
MC
Hej!
Jag är helt ny på forumet. Jag har bestämt mig för att ta MC-kort. Ponera att jag har möjlighet att åka på inhägnat område. Vad upplever ni är en bra strategi, ska jag köpa en MC först o känna på eller ta några lektioner först o sen köpa? Vill gärna ta några extra timmar på hojen utöver körlektionerna. Och vilken MC föreslår ni som första?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ta några lektioner först. Om du sedan bestämmer dig för att köpa så skaffa en duktig handledare som kört hoj ganska många år. Att köra runt på ett fabriksområde eller liknande ger känsla för hojen, men ger ganska lite inför en uppkörning.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skaffa så många handledare det går.

En av mina elever hade över fem stycken. Hon körde 7 dagar i veckan. Ofta med tre samtidigt. (vi tillhörde samma kompisgäng)

Nu är ju given annorlunda på hur många elever man få ha under en femårsperiod så det är svårare att strössla med handledarskap.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ska jag föreslå en mc som förstahoj så är det Kawasaki er6 (naken) / er6f (kåpor). De nyare modellerna heter Kawasaki z650 / Ninja 650 men är samma serie av hojar.

Lättkörd, lätt att hitta på blocket, lätt att sälja av.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag köpte en billig äldre hoj innan jag tog lektioner, körde på inhägnat området och tränade krypkörning osv. Tog några lektioner sedan (minns inte om det var sex st eller någon till) parallellt med att jag övade vidare själv. Det funkade bra för mig, sen hade man ju hojen redo när man väl klarade kortet. Hade en handledare, men vi hann aldrig köra nåt innna jag fixat kortet. Jag hade inte kört mc eller cross innna, dock satt man ju oupphörligen på moppen mellan 15 och 18 års ålder. Jag var 26 när jag tog MC-kortet, så moppetiden var det enda jag hade i erfarenhetsbanken.

Men jag tyckte det var bra att ha en egen hoj att kunna öva lite på när tillfälle gavs, utan att vara beroende av varken körskola eller handledare.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top