Köp av klocka/armbandsur

Vad väljer du mellan?
Ja, det är väl det som är grejen som är grejen att jag tänker om stup i kvarten....

Tänker mig automatiskt då det finns tillräckligt med grejer att byta batterier i.
Funderar på något lite mer udda typ Yema, Farer, och diverse andra småtillverkare. Men sedan gillar jag Seiko pressage 60's, men det är ju lite som att köra Suzuki.
Även tittat på Tissot med Powematic 80, men de är nog lite gubbiga.

Eller så är man snål och köper något billigt Seiko/Citizen, som absolut fungerar, men är jävla tråkiga istället.

casio g-shock! Klockornas Unimog!
Annars har ju svenska Malm lite spännande klockor. Särskilt om man är MÖP.

G-Shock är ”god tier” som en holländsk YouTuber skulle säga. Här är mina två, funderar ständigt på att köpa fler.

IMG_1078.jpeg

IMG_1508.jpeg

G-Shock är ”god tier” som en holländsk YouTuber skulle säga. Här är mina två, funderar ständigt på att köpa fler.
Aldrig fattar grejen med G-Shock, förklara vad du (och andra) just gillar med dom.
Jag gillar manuella klockor med historia, Omega (bla NASA), IWC (Flieger WW2, och Porsche Design), Tag (Monaco), Smiths (Everest), Turtle och Capt Willard (Vietnam) och massa andra exempel.

Aldrig fattar grejen med G-Shock, förklara vad du (och andra) just gillar med dom.
Jag gillar manuella klockor med historia, Omega (bla NASA), IWC (Flieger WW2, och Porsche Design), Tag (Monaco), Smiths (Everest), Turtle och Capt Willard (Vietnam) och massa andra exempel.

Grejen är att de är mer eller mindre oförstörbara, kräver inget underhåll, håller tiden exakt, passar till allt och finns i massor av varianter efter tycke och smak och hur många finesser man tycker att man behöver.

Har ingen G-Shock själv, men väl en Pro-Trek som kanske inte är lika ”tough” men som är fri från bjäfs, har de funktioner man behöver utomhus och aldrig behöver vare sig laddas eller byte av batterier. Har en mycket mer avancerad Garmin också men gillar Casion bättre om jag skall vara ärlig.

Med vänlig hälsning,

Smiths var ganska snygga faktiskt. Men "Made in Hongkong" känns ju lite småtrist.

Jag hade en enkel föregångare till G-shock, en svart "rugged" klocka med ett löstagbart ståltråds skydd för glaset och så var den vattentät till 10m eller något sådant.

(Jag har alltid trott att det var en G-shock, men inser nu att det namnet började användas senare.)

Sedan kom ju reklamen när dom spände fast en klocka i hjulet på en cross och fräste runt lite, och då blev man ju genast sugen på en sån.

Senare i livet vann jag en G-shock i någon tävling, med en massa finesser, höjd/djup mätare, barometer och temometer och en massa sånt, tyvärr direkt från Japan så instruktionsboken var svårläst och jag lärde mig aldrig finesserna

Sedan kom mobiltelefonerna och jag slutade använda armbandsur, med undantag för några gamla ryska/östtyska klockor som jag använde av och till när man inte kunde/ville slita upp telefonen.

Med mitt senaste mobiltelefonköp ingick en Galaxy watch6 som jag hade tänkt sälja oöppnad, men jag insåg att det var inte bara jag som hade fått en sån på köpet, så begagnatpriserna var minst sagt låga, så jag började leka med den och nu använder jag den dagligen.

Dom allra flesta "smartfunktionerna" använder jag aldrig, men jag började upptäcka att det var ganska praktiskt att se vem som ringer/messar, svara eller avvisa samtalet på klockan när jag har hörlurar...
Och har man hörlurarna på sig så kan man ju lyssna på musik och då är det ju praktiskt att styra spotify från klockan
Stegräknare var ju kul i början, men nu kollar jag aldrig den, blodtrycksmätaren gick inte att använda innan den var kalibrerad mot en riktig mätare, men jag lånade en sån och kalibrerade den så nu kan man kolla om man är död, det kan man IOFS med EKG funktionen också.
Sömntrackern vet jag inte hur man använder och hur mycket av vardera typ av sömn man ska ha, men den visar ju totaltiden IAF, och mycket riktigt, känns det som att jag har sovit dåligt så säger kloskan samma sak.

Skulle jag köpa en smartklocka igen om den går sönder? Nej, knappast troligt, men nu när jag har vant mig vid att ha klocka på armen igen kanske jag skulle återgå till att ha ett armbandsur igen

Smartklockan är ett helvete plingar och vibrerar stup i kvarten. Behöver inte ett till störningsmoment. Åker aldrig på min arm igen.

Smartklockan är ett helvete plingar och vibrerar stup i kvarten. Behöver inte ett till störningsmoment. Åker aldrig på min arm igen.

Inte oftare än telefonen den är kopplad till, inte ens lika ofta i mitt fall då jag har valt bort vissa aviseringar från klockan.

Jag tar inte upp telefonen för att kolla den när jag ser på klockan att det bara var ett spam

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman