Köp av klocka/armbandsur

Nu har den anlänt! Fint paketerad i ryska reklamblad och med en liten bit choklad :) leveranstid ca två veckor. (Jag ska nog ställa in datumet också...)

uploadfromtaptalk1464693526926.jpg

Nu har den anlänt! Fint paketerad i ryska reklamblad och med en liten bit choklad :) leveranstid ca två veckor. (Jag ska nog ställa in datumet också...)

View attachment 430984
Att ställa in datumet är en smärta i bakdelen. Även om man kör metoden med att vrida den fram och tillbaka mellan ca kl 8 och strax efter 12. :huvet

Visst är det fantastisk kvalitet på länken?

Kanske ännu bättre med något som solen laddar, jag har en Citizen Eco-Drive som gått ganska många år nu utan minsta åtgärd. Finns massor av dammodeller, säkert också från andra tillverkare...

https://www.google.se/search?q=citi...AQIMA#tbm=isch&q=Citizen+Eco-Drive+watch+lady
Tror Citizens Eco-Drive ska klara sig i tio år eller något innan det är dags för byte av "batteriet". Seiko har också solcellsdriva klockor. Skywatches och Creation Watches är ofta billigare på Citizen och Seiko än i Sverige.
http://www.skywatches.com.sg/
http://www.creationwatches.com/

Att ställa in datumet är en smärta i bakdelen. Även om man kör metoden med att vrida den fram och tillbaka mellan ca kl 8 och strax efter 12. :huvet

Visst är det fantastisk kvalitet på länken?

En del av charmen eller nåt sånt :) undrar vad för mått på handlederna de har i öst? Jag fick plocka bort tre länkar för att den skulle sitta rätt :D

Jag har konstaterat att den nya Vostoken går aningens för snabbt. Exakt hur mycket är svårt att bara bedöma utifrån visarna. Men med lite sökande på nätet, så fanns det hjälp att få. Wildspectra Mobile är en app som läser av ljudet från mekanismen och berättar hur den går. Jag ställde in hur många bps klockan normalt går (5,5bps) och fick sen trimma in nivåerna för ljuddetektion, så att bps-detektionen blev bra.

Ca 20s för fort blev resultatet. Dags att öppna upp baksidan och trimma in lite :)

Nu så! Lite verktyg för att kunna jobba med klockorna. Fanns hos Kjell&Co...uploadfromtaptalk1465300349325.jpg

Tack, tänkte precis fråga vad man behöver och var man handlar...
/En som ännu aldrig öppnat ett ur
Kinatillverkade och inte högsta kvalitet, men det var inga problem att öppna och rucka på uret. Fanns andra kit på nätet, men nästan allt var slut i lager och jag ville ha grejerna "nyss" :)

Blev hyfsat bra efter mycket pill med hundradels mm hit eller dit... Urverket vandrar ju lite också, så man får vänta en stund för bra genomsnitt.
uploadfromtaptalk1465303819986.jpguploadfromtaptalk1465303827198.jpg

Kinatillverkade och inte högsta kvalitet, men det var inga problem att öppna och rucka på uret. Fanns andra kit på nätet, men nästan allt var slut i lager och jag ville ha grejerna "nyss" :)
Tips på bättre?
Manual/anvisningar för vad man gör och framför allt inte ska göra?

Nu så! Lite verktyg för att kunna jobba med klockorna. Fanns hos Kjell&Co...View attachment 431159

Köpte nåt liknande på ebay för ett halvår sedan, orsaken var att min klocka pajat och hos urmakaren(läs klocksäljaren) vill de ha en tusing för frakt till riktig urmakare samt felsökning. Utan garanti för att klockan därefter skulle fungera.

Så jag fick mitt kit för typ en femtiolapp, plockade isär klockan varvid en fjäder sprättade ur och klockan åkte i soptunnan. Dock var den ändå billigare än den där tusingen.

Tips på bättre?
Vad vill du kunna göra?

Vill man bara kunna öppna billiga ur för att titta lite hur de ser ut och göra en enkel ruckning, byta armband, byta batterier eller något liknande så duger ovanstående eller likvärdigt ganska långt.

Precis som med urverken i sig så är pristrappan ganska så brant när det gäller urmakeriverktyg. Så för ett par hundralappar mer får man inte en verktygssats som är lite bättre. Det är nog snarare samma prylar fast paketerat lite annorlunda. Ska man ha en motsvarande verktygssats från t.ex. Bergeon (välkänt märke på verktyg för urmakare) så handlar det snarare om kanske 10000kr.

Ska man byta batteri i mammas quartz-klocka som hon fick från en bokklubb duger det billiga verktygssättet långt. Vill man byta visare på sin Rolex kanske det är dags att överväga verktyg från Bergeon. Fast då är det nog nästan lika billigt att lämna in den till en professionell urmakare som att börja köpa såna verktyg.

Några saker att tänka på om man ska pillra runt med klockor:
* Se till att det inte kommer in damm.
* Inga kladdiga fingrar inne i klockan.
* Se upp så att inte något blir magnetiserat.
* Ta inte i som Hulken, det är ganska små prylar det handlar om.

Köpte nåt liknande på ebay för ett halvår sedan, orsaken var att min klocka pajat och hos urmakaren(läs klocksäljaren) vill de ha en tusing för frakt till riktig urmakare samt felsökning. Utan garanti för att klockan därefter skulle fungera.

Så jag fick mitt kit för typ en femtiolapp, plockade isär klockan varvid en fjäder sprättade ur och klockan åkte i soptunnan. Dock var den ändå billigare än den där tusingen.

Så kan man också göra :D Jag antar att det inte var den dyraste av klockor? Blev väl som när jag sju år gammal skulle kolla hur en reseväckarklocka såg ut inuti - den gick aldrig att få fart på igen. Jag tror att hammaren och huggmejseln tog livet av den...

Tips på bättre?

Som Esquire skriver - det blir dyrt om man ska ha riktiga proffsgrejer och det lönar sig knappast för en hemmamekare. De enkla verktygen fungerar, även om de känns lite taffliga. Jämför det med hur man hemma i hojgaraget kan spänna kedja, shimsa ventiler och byta kolv med Biltema-verktyg, men ska man fräsa egna broms-ok i stil med ISR eller löda ihop en komplett ECU, då krävs det prylar i en helt annan liga. :)

Jag har kollat upp en del filmklipp på Youtube för olika ingrepp och speciellt tipsen för att använda en app att lyssna på urverket med, för att rucka klockan lite. Renhet, dammfritt och en tyst miljö tillsammans med stadiga händer och tålamod, är det som krävs.

Så kan man också göra :D Jag antar att det inte var den dyraste av klockor? Blev väl som när jag sju år gammal skulle kolla hur en reseväckarklocka såg ut inuti - den gick aldrig att få fart på igen. Jag tror att hammaren och huggmejseln tog livet av den...

Den låg väl i prisklassen strax under reparationskostnaden. Fjädern som sprättade ur var den till uppdragningen, jag såg att den hade tvistat sig lite konstigt och försökte pillra till det men det var lite för mycket finlir för mina fingrar.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D