Köp av klocka/armbandsur

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Radiokalibreringen på 77,5kHz fungerar lite sådär om man bor norr om gävle, och frågan är hur länge sändaren finns kvar, tyskarna har väl ifrågasatt om den behövs rätt länge, nu kalibrerar ju det mesta mot GPS istället
Ok. Som sagt ingen Casioexpert men klockorna är det inget fel. G-shocksortimentet är ruggigt bra om man gillar stilen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Till på köpet kan man ju med en välgjord replika få uppleva ett förnedringsrån med munkissning utan att bli av med en massa pengar...
Om man är lagd åt det hållet.

Själv har jag sällan klocka när jag går ut i skumma kvarter, eller så har jag bara någon billig som är lättavläst i dunkel...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok. Som sagt ingen Casioexpert men klockorna är det inget fel. G-shocksortimentet är ruggigt bra om man gillar stilen.

Jag har som sagt en gammal G-shock, men har alltid tyckt att den är klumpig och plottrig.

Jag gillar rena urtavlor med tydliga siffror/markeringar, och då är inte G-shock aktuella
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu tillhör ju jag dom som tycker att väldigt få Rolex är speciellt snygga, men om någon outar den som fejk så är det ju den personen som framstår som fåfäng, då det inte är utseendet eller funktionen som är viktigt för den personen, utan att den är dyr.

Att dessutom känna sig tvungen att outa andra människor för att framstå som bättre själv...

Ingvar Kamprad körde länge sin bajsbruna SAAB 99 trots att han var stenrik.
Han menade på att den gjorde allt han krävde av en bil och han satt inte bättre i någon annan bil.
Man är bara tacky om man köper fejkgrejer. För det första så kostar en bra fejk ett par tiotusingar. Allt under det ser man på fem meters avstånd att det är fejk. Varför ens köpa en replica? Man vill få det att framstå som man har råd med statusprylar fast man inte har det. Definitionen av tacky. Finns ofta homageklockor som är lika men betydligt mer anspråkslöst.

Gällande Kamprad så har jag en bekant i Schweiz som kände honom mycket väl och de var nära vänner. Han var allt annat än anspråkslös bonne som gled runt i en gammal Saab eller Volvo. Image rakt igenom. Han levde lyxliv i klass med alla andra stenrika.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en Rolexkopia för många år sedan, inköpt på Drottninggatan av en gatuhandlare som sålde klockor direkt ur sin portfölj. Väldigt usel kopia som kostade en hundring eller två, så jag köpte den direkt och den visad tiden bra i flera år.

Trots att det var en usel kopia så tyckte jag mig se hur folk behandlade mig lite bättre bara för vad jag bar runt handleden, tacky eller ej men det tyckte jag var skitkomiskt när både dörrvakter blev vänligare och brudarna mer inställsamma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte en Rollex (2L) på torget i Umeå för många år sedan av en utländsk man med en plasthand.
Jag köpte även ett par solglasögon av honom, dom hette "RayHan" men bokstaven "H" hade blivit lite böjd så den såg lustigt nog ut nästan som ett "B"

Rollexen tappade markeringarna fån urtavlan och dom fasnade under visarna när man körde mutterdragare, men den gick rätt och fungerade i många år sedan jag hade öppnat klockan 10 gånger och limmat tillbaka dom.

Solglasögonen var dock skitbra
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag köpte en Rollex (2L) på torget i Umeå för många år sedan av en utländsk man med en plasthand.
Jag köpte även ett par solglasögon av honom, dom hette "RayHan" men bokstaven "H" hade blivit lite böjd så den såg lustigt nog ut nästan som ett "B"

Rollexen tappade markeringarna fån urtavlan och dom fasnade under visarna när man körde mutterdragare, men den gick rätt och fungerade i många år sedan jag hade öppnat klockan 10 gånger och limmat tillbaka dom.

Solglasögonen var dock skitbra
Kollegan köpte en fejk-Omega i Kina för många år (ca 10) sedan - efter den 31:e kom den 32:e ända upp till 35
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag hade en Rolexkopia för många år sedan, inköpt på Drottninggatan av en gatuhandlare som sålde klockor direkt ur sin portfölj. Väldigt usel kopia som kostade en hundring eller två, så jag köpte den direkt och den visad tiden bra i flera år.

Trots att det var en usel kopia så tyckte jag mig se hur folk behandlade mig lite bättre bara för vad jag bar runt handleden, tacky eller ej men det tyckte jag var skitkomiskt när både dörrvakter blev vänligare och brudarna mer inställsamma.
Tror du man kan få samma bemötande med en Apple Watch Ultra på handleden, jag är nämligen sugen på en sån?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kollegan köpte en fejk-Omega i Kina för många år (ca 10) sedan - efter den 31:e kom den 32:e ända upp till 35

Det fanns väl plats för 35 siffror och en blank, det är nämligen lättare att dela upp en cirkel i 36 delar....

Någon klocka jag hade (tror det var en gammal östtysk) hade en blank plats efter 31 och där saknades det en kugge på drevet, så om man inte ställde om datumet en gång i månaden manuellt så stannade datumskivan och visade blankt istället för fel datum IAF...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Till på köpet kan man ju med en välgjord replika få uppleva ett förnedringsrån med munkissning utan att bli av med en massa pengar...
Om man är lagd åt det hållet.

Själv har jag sällan klocka när jag går ut i skumma kvarter, eller så har jag bara någon billig som är lättavläst i dunkel...
999EBB4D-B862-4D26-99FD-4BAD49CA999C.jpeg
Jag åxå. Den här har jag simmat mycket med
Har den mest hela tiden. Tror aldrig jag bytt batteri. Möjligen en gång
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror du man kan få samma bemötande med en Apple Watch Ultra på handleden, jag är nämligen sugen på en sån?

Nu fick du mig att googla både på Apple Watch och vad en Rolex kostar idag, då för kanske 25 år sedan tror jag den billigaste Rolexen kostade strax under 20kkr om jag minns rätt. Dom har ökat ordentligt i pris nu ser jag, trots att det väl dessutom tillverkas betydligt fler av dom.

Kanske om du har ett halvdussin på varje arm eller på en högstadieskola annars föreslår jag en kopia från Buttriks eller Kina. Eller så kör du gurkatricket.

Det är länge sen jag roade mig med sociala experiment. Just dörrvakter och krogbimbos brukar väl oftare var just den sortens folk som är bevandrade inom vad som är värdefullt.

En Rolex känner varenda jäkel igen, allt från pensionärer till tonåringar, och alla vet att den är dyr. Jag tror faktiskt att det är få produkter som har den sociala slagkraften. Min hade dessutom guldfärgade detaljer och vad jag senare fick höra så är det alltid äkta guld på en Rolex, följaktligen skulle ju min varit extra dyr vilket i sig väl borde gjort att varje klockkännare borde insett att den var allt för malplacerad på mig men de kännarna är/var allt för få och och de flesta såg bara en Rolex. I princip var det ju ingen som hade chans att detaljstudera den på nära håll och se hur lätt och sladdrig den var.

Jag minns en gång var det en tjej som tog min hand, lyft upp den och tittade på klockan på nära håll. Det var ju innan den tiden då alla hade mobiltelefon så jag vet egentligen inte om hon bara undrade vad klocka var eller om hon skulle se ifall det var en Rolex, hon försvann i alla fall lika snabbt som hon dök upp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 477746
Jag åxå. Den här har jag simmat mycket med
Har den mest hela tiden. Tror aldrig jag bytt batteri. Möjligen en gång

Tro det eller ej men det finns kopior av Casio också, jag köpte en för att ha som träningsklocka första gången jag besökte Filippinerna. Tyckte den var billig men inte en tanke slog mig att det skulle existera kopior på dussinklockor som Casio.... :näsblod
Efter första simturen skvalpade saltvatten i den och klockan var stendöd.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har som sagt en gammal G-shock, men har alltid tyckt att den är klumpig och plottrig.

Jag gillar rena urtavlor med tydliga siffror/markeringar, och då är inte G-shock aktuella

Luminox låter som något för dig.
Samma "genre" som G-Shock, men mer stilrena

https://www.widforss.se/luminox-leatherback-sea-turtle-0321-bo


Själv har jag vardagligen en Casio G-Shock - klarat sig igenom sex års tjänst i Försvarsmakten och numera gör den sitt jobb på mitt civila jobb (logistik, både kontor men främst terminal och körning/bärande).


Men de är som du säger väldigt plottriga.
Funktionen att lysa upp urtavlan är riktigt dålig dessutom, med bara en lysdiod i botten, vilket gör att ljuset inte ens når hela urtavlan p.g.a. att saker är i vägen för varandra. Det borde ha varit all skärmyta som lyst upp, men icke...

Senare G-Shock är har dock börjat bli ganska stilrena och enkla att läsa av


 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Luminox låter som något för dig.
Samma "genre" som G-Shock, men mer stilrena

https://www.widforss.se/luminox-leatherback-sea-turtle-0321-bo


Själv har jag vardagligen en Casio G-Shock - klarat sig igenom sex års tjänst i Försvarsmakten och numera gör den sitt jobb på mitt civila jobb (logistik, både kontor men främst terminal och körning/bärande).


Men de är som du säger väldigt plottriga.
Funktionen att lysa upp urtavlan är riktigt dålig dessutom, med bara en lysdiod i botten, vilket gör att ljuset inte ens når hela urtavlan p.g.a. att saker är i vägen för varandra. Det borde ha varit all skärmyta som lyst upp, men icke...

Senare G-Shock är har dock börjat bli ganska stilrena och enkla att läsa av


Det har alltid funnits "stilrena" G-shock.
5600 serien som förvisso är digital är starkt inspirerad av originalet som kom på 80 talet.

Jag har en med visare från 2008 som är lättavläst.

De plottriga är de nischade, maxade produkterna.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min g-shock g-steel är väldigt simpel. Tyvärr för tung min smak.
258513021128aed0c7d72671199ae6c9.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Dykarur är populära, men om man inte håller på med sportdykning så är funktionen begränsad till att de är vattentäta och möjligen kan man ha tidsringen för att hålla tiden vid ägg o grötkokning. Reser man så kan ett ur med två tidszoner vara ett alternativ, utseendemässigt liknande dykarur och finns lika tåliga ex. Seiko Prospex eller Sportura
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Dykarur är populära, men om man inte håller på med sportdykning så är funktionen begränsad till att de är vattentäta och möjligen kan man ha tidsringen för att hålla tiden vid ägg o grötkokning. Reser man så kan ett ur med två tidszoner vara ett alternativ, utseendemässigt liknande dykarur och finns lika tåliga ex. Seiko Prospex eller Sportura
När man håller på med sportdykning använder man en dykdator, inte en klocka och tabeller.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top