Köp av klocka/armbandsur

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
De flesta klocknördar jag känner gillar hantverket lika mkt som funktion och utseende -och att det är det enda smycket de som män är bekväma med att bära och laborera med. En del tänker värdeutveckling/investeringspotential (vilket iofs begränsar urvalet till ett fåtal modeller) men dom är i minoritet.

Kan inte säga emot dina erfarenheter av kopior men jo det är en väldigt skillnad mellan ett Rolexurverk och nåt skit du köper över disk i Thailand. Det behöver inte ens vara lyxmärken, Seiko och Certina gör otroligt fina urverk -såna hittar du inte i kopior, plain and simple.
- Jag är ingen klocknörd : )
Fast jag antar att både jag och klocknördar tycker att utseende och funktioner är viktiga.
Jag har sett flera kopior från Thailand o de jag sett har varit rena skiten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En skitbillig digitalklocka eller en billig quarts klocka håller tiden bättre än en nyservad Rolex

Det är inte därför folk köper en rolex, man köper Rolex för att folk ska se att man har en Rolex.

Därför gillar inte Rolex folket Rolexkopior med billiga quarts urverk, för det är egentligen en bättre klocka och då kan ju vilka fattighjon som helst ha en lika snygg, men bättre klocka...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Har tre användbara klockor med tre olika urverk:
Breitling köpt 2010 med automatisk självuppdragande urverk som drar sig några sekunder per dag. Går att bada med ned till 1500 m men sägs vara värdelös som dykklocka då den saknar markeringar första kvarten, dock inget problem när man arbetar på kontor.
Tissot MotoGP från 2007 tror jag men den har säkert alla som hänger på sporthoj.com ett ex av, quartzverk som alltid visar rätt och med tidtagningfunktion. Tål tuffa tag men var då 2007 rätt billig så man hade råd med hojförsäkring också.
Ärvd Omega av okänd modell från 60-talet då svensk krona och schweizisk franc var ungefär lika mycket värda så en fembarns far med hemmafru hade råd med jettemånga schweiziska klockor. Har mekanisk urverk som måste dras upp en gång per dygn.
los uros.jpeg
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Finns många bra klockor i alla former och passande alla plånböcker.
Tradera brukar ha mycket skojiga ur.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns många bra klockor i alla former och passande alla plånböcker.
Tradera brukar ha mycket skojiga ur.
Jag köpte en hel del på Tradera för några år sedan. Speciellt billiga äldre automater. De flesta fungerar helt ok för att ha någon dag eller på fest tex, men drar sig för mycket eller kräver stöduppdragning ibland för att vara ok för vardagsbruk.

Men finare ur var hopplöst. För många personer som började buda flera dagar innan och priset stack iväg även på renoveringsobjekt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
En liten fråga till "klock-panelen":
Jag har 5000:- att spendera på en klocka via en försäkring jag hade på ett borttappat ur.
Tror mig har hittat min nya klocka men ställer mig lite tveksam då jag tycker att det pågår "för mycket" i urtavlan...
Gillar när det är lite "på gång" i urtavlan men här blir det nästan för bra tycker jag.
Dock har klockan en massa bra saker som jag värdesätter:
* soldriven
* tunn
* safirglas
* lätt (nåja hyfsat iaf)

Min fråga till panelen är om det finns ngn kandidat till denna klocka som inte är fullt lika plottrig och som jag missat?
Mina punkter ovan är inte huggna i sten även om jag själv använt dem som sökkriterier när jag letat efter ett ur.
Skulle det finnas en klocka som man spontant känner att "den ska vi ha" så kan jag kanske tumma på dessa krav.
Uret jag är på G att välja framkallar inte den känslan direkt...

Här är min kandidat:
aaa.PNG
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
- Jag är ingen klocknörd : )
Fast jag antar att både jag och klocknördar tycker att utseende och funktioner är viktiga.
Jag har sett flera kopior från Thailand o de jag sett har varit rena skiten.
Nej så långt är jag med :)

Jo men framförallt gillar man kvalitet och hantverk. En kopia visar tiden men så mkt mer är det inte. Men som sagt, du väljer vad du vill bära på armen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En skitbillig digitalklocka eller en billig quarts klocka håller tiden bättre än en nyservad Rolex

Det är inte därför folk köper en rolex, man köper Rolex för att folk ska se att man har en Rolex.

Därför gillar inte Rolex folket Rolexkopior med billiga quarts urverk, för det är egentligen en bättre klocka och då kan ju vilka fattighjon som helst ha en lika snygg, men bättre klocka...
Du har en poäng men med din logik skulle alla åka en röd VW Golf....vem behöver mer bil än så...egentligen? Min älgstudsare är 20 år gammal, kostade mig 6000 spänn och dödar lika bra som Blaser för 60k. Lik förbannat är det många i laget som inte kör något annat än Blaser

Ja en fejk kan vara lika snygg som en original tills någon outar att den är fejk. Då blir det bara pinsamt eftersom man framstår som lika fåfäng som dom med äkta Rolle. Skillnaden är bara att dom har råd.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har tre användbara klockor med tre olika urverk:
Breitling köpt 2010 med automatisk självuppdragande urverk som drar sig några sekunder per dag. Går att bada med ned till 1500 m men sägs vara värdelös som dykklocka då den saknar markeringar första kvarten, dock inget problem när man arbetar på kontor.
Tissot MotoGP från 2007 tror jag men den har säkert alla som hänger på sporthoj.com ett ex av, quartzverk som alltid visar rätt och med tidtagningfunktion. Tål tuffa tag men var då 2007 rätt billig så man hade råd med hojförsäkring också.
Ärvd Omega av okänd modell från 60-talet då svensk krona och schweizisk franc var ungefär lika mycket värda så en fembarns far med hemmafru hade råd med jettemånga schweiziska klockor. Har mekanisk urverk som måste dras upp en gång per dygn.
View attachment 477682
Snygga!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En liten fråga till "klock-panelen":
Jag har 5000:- att spendera på en klocka via en försäkring jag hade på ett borttappat ur.
Tror mig har hittat min nya klocka men ställer mig lite tveksam då jag tycker att det pågår "för mycket" i urtavlan...
Gillar när det är lite "på gång" i urtavlan men här blir det nästan för bra tycker jag.
Dock har klockan en massa bra saker som jag värdesätter:
* soldriven
* tunn
* safirglas
* lätt (nåja hyfsat iaf)

Min fråga till panelen är om det finns ngn kandidat till denna klocka som inte är fullt lika plottrig och som jag missat?
Mina punkter ovan är inte huggna i sten även om jag själv använt dem som sökkriterier när jag letat efter ett ur.
Skulle det finnas en klocka som man spontant känner att "den ska vi ha" så kan jag kanske tumma på dessa krav.
Uret jag är på G att välja framkallar inte den känslan direkt...

Här är min kandidat:
View attachment 477710
Bra val och otroligt mkt klocka för pengarna. Ingen Casioexpert men quartzverken som sitter i är ruskigt precisa och vissa modeller kalibrerar sig själva genom att koppla upp sig till atomur via radiovågor.

Mitt problem är att dom är lite brukar vara lite stora för min smak plus att jag föredrar en lite renare look. I prisklassen har både Seiko, Longines och Certina bra alternativ
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja en fejk kan vara lika snygg som en original tills någon outar att den är fejk. Då blir det bara pinsamt eftersom man framstår som lika fåfäng som dom med äkta Rolle. Skillnaden är bara att dom har råd.

Nu tillhör ju jag dom som tycker att väldigt få Rolex är speciellt snygga, men om någon outar den som fejk så är det ju den personen som framstår som fåfäng, då det inte är utseendet eller funktionen som är viktigt för den personen, utan att den är dyr.

Att dessutom känna sig tvungen att outa andra människor för att framstå som bättre själv...

Ingvar Kamprad körde länge sin bajsbruna SAAB 99 trots att han var stenrik.
Han menade på att den gjorde allt han krävde av en bil och han satt inte bättre i någon annan bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra val och otroligt mkt klocka för pengarna. Ingen Casioexpert men quartzverken som sitter i är ruskigt precisa och vissa modeller kalibrerar sig själva genom att koppla upp sig till atomur via radiovågor.

Radiokalibreringen på 77,5kHz fungerar lite sådär om man bor norr om gävle, och frågan är hur länge sändaren finns kvar, tyskarna har väl ifrågasatt om den behövs rätt länge, nu kalibrerar ju det mesta mot GPS istället
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
I prisklassen har både Seiko, Longines och Certina bra alternativ
Tack för din input - uppskattas verkligen!
Dina förslag på alternativa märken har jag gått igenom men inte lyckats hitta något som jag fastnar för (och absolut inte med hänsyn till mina kriterier i åtanke).
Dock ska jag nog ta en runda till med Longines som jag själv känner jag har dålig koll på...

Bug o bock!
:Bugar
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Dom har rätt billiga klockor på crono 24.
En fråga som troligen är för svår.
självuppdragande eller skruva upp eller batteri.
Har själv en Certina som går för fort, Den drar jag upp. En som inte klara självuppdragandet
Den slocknar efter några minuter. Inga dyra klockor så det gör inget. Batteri är väl ändå mer som kan paja
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom har rätt billiga klockor på crono 24.
En fråga som troligen är för svår.
självuppdragande eller skruva upp eller batteri.
Har själv en Certina som går för fort, Den drar jag upp. En som inte klara självuppdragandet
Den slocknar efter några minuter. Inga dyra klockor så det gör inget. Batteri är väl ändå mer som kan paja

Det beror på, jag har haft alla tre, och någonstans vill jag ju ha en mekanisk klocka, men jag vill ju att den ska dra upp sig själv, men ska man ha en som man ställer två gånger om året så är det ju batteridrift/quarts som gäller.

Köper man inte billigaste kinaskiten (som ändå är rätt bra) så har man inga problem med en batteridriven klocka rent generellt...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Vi snackar gamla klockor. Jag har två på batteri som fungerar Dom jag har tittat på är från 60-80 typ. Priser 2000-3000 ungefär.
Dom är ändå rätt seriösa på Crono med gamla försäljare mm. Skriver om dom går eller inte. Fast inte hur dom går. Det finns möjlighet att prata att prata med försäljaren.
Men nån från Paraguay pallar jag inte prata med på dålig linje
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Seiko jar många, snygga sportstål i prisklassen runt 5k.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Seiko jar många, snygga sportstål i prisklassen runt 5k.
Hade lätt kunnat leva med den klockan!
:tummenupp
Men, och det är ett stort MEN, den faller på sin tyngd!
Enligt uppgift 167 gram.
Har en Storm Watch som jag tycker är lite kul men använder den sällan pga vikten.
Den väger in på 151g…

13B0835F-320B-4C52-8924-AE14B18F7CE9.png
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu tillhör ju jag dom som tycker att väldigt få Rolex är speciellt snygga, men om någon outar den som fejk så är det ju den personen som framstår som fåfäng, då det inte är utseendet eller funktionen som är viktigt för den personen, utan att den är dyr.

Att dessutom känna sig tvungen att outa andra människor för att framstå som bättre själv...

Ingvar Kamprad körde länge sin bajsbruna SAAB 99 trots att han var stenrik.
Han menade på att den gjorde allt han krävde av en bil och han satt inte bättre i någon annan bil.
Tycker också det finns betydligt snyggare klockor och bang for the buck än just Rolex.

Men jag gillar inte fejk och kopior. Hela industrin är en jävla kloak av kriminalitet och elände och det vill jag inte sponsra. Dessutom känns det oärligt (såvida man inte faktiskt är stolt över sin fejk Rolex -vilket aldrig hänt mig iaf....) och ängsligt och säger minst lika mkt om den personen och hans lånta fjädrar som idioten som flashar på krogen med 200k på armen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top