Köp av en FZR600 i Örebro

Kay skrev:
Miltalen stämmer nog om inte annat :tungan

Den kan ju vara tokfräsh för det. Jag var och kollade på en hoj idag med 1500mil på mätaren, men den såg ut att ha gått minst en nolla till :skrämd

CayLe skrev:
Den kan ju vara tokfräsh för det. Jag var och kollade på en hoj idag med 1500mil på mätaren, men den såg ut att ha gått minst en nolla till :skrämd

-Absolut. Var menat mest på skoj. Men en fräsh hoj till utseendet behöver inte vara fräsh invändigt... Det går dock hand i hand ofta som tur är. Se bara till att den är servad ordentligt med jämna mellanrum. Det är många mil för en 15 år gammal 600-supersport. Skittrevlig hoj annars :yoparty

Kay skrev:
-Absolut. Var menat mest på skoj. Men en fräsh hoj till utseendet behöver inte vara fräsh invändigt... Det går dock hand i hand ofta som tur är. Se bara till att den är servad ordentligt med jämna mellanrum. Det är många mil för en 15 år gammal 600-supersport. Skittrevlig hoj annars :yoparty

Det är konstigt att hojar inte rullar längre än vad dom gör, det är svårt att hitta en hoj som har rullat mer än 5000mil oavsett om det är en -03'a eller en från början av -80. 466mil/säsong är inga som helst problem att köra, jag kör det dubbla per säsong.

Tja!

Var det inte nått lurt med lådorna på dom där. 2:an har en smått irriterande benägenhet att hoppa ur... inte säker att det var den årsmodellen dock... :va

matte_mannen skrev:
Tja!

Var det inte nått lurt med lådorna på dom där. 2:an har en smått irriterande benägenhet att hoppa ur... inte säker att det var den årsmodellen dock... :va

Ägaren säger att växlarlådan är renoverad för inte så överdrivet många mil sedan.

matte_mannen skrev:
Tja!

Det problemet stämmer nog mer på FZR1000.

CayLe skrev:
Ägaren säger att växlarlådan är renoverad för inte så överdrivet många mil sedan.

kolla upp mer exakt vad som gjordes är ett tips, nya kuggar eller vad det kan tänkas vara. Verkar vara ett bra köp annars. Tror precis som du inte att man ska stirra sig blind på milantalen, dock har du där en möjlig för lite prutning :hihi

/mattemannen

Om du har tillräckligt med stålar så köp en fizzer från -91 istället. Bättre väghållning och bromsar bla. Du kan räkna med att du får fylla på 1l olja/100 mil. Det fick jag och polaren göra och våra hade gått ca 3500 mil.

Lådan är ju inte så svår att undersöka, är bara att åka en sväng!

Jimmy I skrev:
Om du har tillräckligt med stålar så köp en fizzer från -91 istället. Bättre väghållning och bromsar bla. Du kan räkna med att du får fylla på 1l olja/100 mil. Det fick jag och polaren göra och våra hade gått ca 3500 mil.

Verkar ju dumt att byta ringar då... :va

EBS skrev:
Det är konstigt att hojar inte rullar längre än vad dom gör, det är svårt att hitta en hoj som har rullat mer än 5000mil oavsett om det är en -03'a eller en från början av -80. 466mil/säsong är inga som helst problem att köra, jag kör det dubbla per säsong.

Jo, en av anledningarna är att många skruvar ner antalet mil på hojarna, var te.x och kollade på en hoj i förra veckan som hade gått ca 3800 mil.
Den var väldigt sliten överallt, det verkade mer som om den hade gått 6000-7000 mil, sedan så hade han inga besiktningsprotokoll kvar, inte ens det senaste.

Veckan före hade jag tittat på en liknade modell som hade gått 4900 och den var mycket fräschare än den som hade gått 3800
:rolleyes: :rolleyes:

Kan ju vara så att en hoj som rullat mer än 5000 inte ses som så attraktiv, och summan av detta är att vissa skruvar ner sina mätare till just under 5000mil.

Jag skulle nog inte stirra blint på antalet mil då vissa ändå är skruvade, jag försöker se till helhetsintrycket istället.

Jag har för övrigt mailat till killen som säljer hojen ovan men inte fått
något svar, den kanske är såld ?
Skulle kunna åka och kolla på den då jag ändp bor i Örebro

Last edited:
jag kan därimot inte fatta när man ser en hoj som är till salu från 91 som gått 1800 garanterade mil :va

blom skrev:
jag kan därimot inte fatta när man ser en hoj som är till salu från 91 som gått 1800 garanterade mil :va
Det är inget konstigt, min far t.ex. köpte en ny Vespa -94, den har han kört 400 mil på. Många som bara kör några få mil om året. Vet även dem i 25 års åldern som kör max 50 mil om året!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Det är inget konstigt, min far t.ex. köpte en ny Vespa -94, den har han kört 400 mil på. Många som bara kör några få mil om året. Vet även dem i 25 års åldern som kör max 50 mil om året!

/ Hannes
:rofl

jag vet även dom som kör 2000 om året

blom skrev:
:rofl

jag vet även dom som kör 2000 om året
hehe jo de e klart, men en del här på forumet verkar tro att alla motorcyklister i hela sverige kör varenda dag hela sommaren hur mkt som helst. Och så ligger det inte riktigt till... :)

Så att en hoj som är 10 år gammal bara har gått 1500 mil BEHÖVER inte va helt fel.

Föresten... går det inte att kolla upp med bilprovningen hur långt en hoj hade gått den senaste besiktningen?

/ Hannes

HanneZ skrev:
hehe jo de e klart, men en del här på forumet verkar tro att alla motorcyklister i hela sverige kör varenda dag hela sommaren hur mkt som helst. Och så ligger det inte riktigt till... :)

Så att en hoj som är 10 år gammal bara har gått 1500 mil BEHÖVER inte va helt fel.

Föresten... går det inte att kolla upp med bilprovningen hur långt en hoj hade gått den senaste besiktningen?

/ Hannes
jo det gör det, men har hojen gått 1500 mil sen 91 så är det väl kanske läga att inte tro på det

Hur kan någon vara så urbota felvaggad att man ens bryr sig om att läsa en milangivelse på en hoj som är äldre än 5 år??

Det är bara skicket som avgör på äldre hojar varför ska ni en fråga om milen.

Är det någon som tror på att en hoj skulle ha gått 7000 mil på 15 år?? Det skulle innebära att den bara ägts av handledsveka kioskraggande frisörer och inte en enda riktig knutte som KÖR hoj??

Vi är många som kör över tusen mil per säsong....

Last edited:
ja absolut, men del verkar tro att det MÅSTE vara så. Och jag har som sagt flera exempel, som tidigare nämt min far, en kompis farsan köpte en cb650 -81 som han nu strax kört 2000 mil på. Sen har jag en kompis som är 22 som haft körkort nästan lika länge som jag (2 år till sommaren) o han har på sin höjd kört 100 mil!

/ Hannes

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...