Köp av en FZR600 i Örebro

Chrille skrev:
Hur kan någon vara så urbota felvaggad att man ens bryr sig om att läsa en milangivelse på en hoj som är äldre än 5 år??

Det är bara skicket som avgör på äldre hojar varför ska ni en fråga om milen.

Är det någon som tror på att en hoj skulle ha gått 7000 mil på 15 år?? Det skulle innebära att den bara ägts av handledsveka kioskraggarande frisörer och inte en enda riktig knutte som KÖR hoj??

Vi är många som kör över tusen mil per säsong....
exakt, men det finns många "handledsveka kioskraggarande frisörer"... Många här lever ju för hojandet, finns dom som bara bryr sig ca 4 timmar om året också...

HanneZ skrev:
hehe jo de e klart, men en del här på forumet verkar tro att alla motorcyklister i hela sverige kör varenda dag hela sommaren hur mkt som helst. Och så ligger det inte riktigt till... :)

Så att en hoj som är 10 år gammal bara har gått 1500 mil BEHÖVER inte va helt fel.

Föresten... går det inte att kolla upp med bilprovningen hur långt en hoj hade gått den senaste besiktningen?

/ Hannes

Jo... bilregistret tror jag har såna uppgifter... Tyvärr kan man inte så fram så mycket via vägverkets hemsida, om det inte är ens EGEN mc. Polisen har väldigt mycket information att dela med sig av också, så känner man en polis så är det bara att be denne slå lite på datorn. Det bästa är att kolla upp tidigare ägare och ringa till dem innan man köper. En bekants bekant till mig skulle för några år sen köpa en gammal fzr 1000 (tror jag det var). Han ringde till en av de tidigare ägarna och frågade på ett ungefär hur långt hojen hade gått när han hade den. Gissa vad han fick för svar? Typ 3000 mil bortskruvat från mätaren. Att ringa till polisens ... vad ska man kalla det... "offentliga" växel eller liknande är inte en hit. Senaste gången jag försökte så hänvisade de mig vidare till vägverket, pga direktiv de hade fått. Men det skadar ju inte att försöka.

Jag besiktade en motorcykel som hade gått ca. 2500 mil en gång, när jag kom hem från besiktningen såg jag att dom hade skrivit 25000 mil i pappren, dom hade tagit med den sista siffran på mätaren som visar 100 m och inte 1 km.
Jag åkte dit och påpekade felet och krävde att dom skulle ändra det, först tyckte inte besiktningsmannen att det var nåt fel så jag fick förklara i 5 min innan han fattade.
Han sa att det inte gick att ändra i efterhand så han skrev bara en förklaring på protokollet och skrev under.

En motorcykel kan lätt gå 7000 mil utan problem om den den servats rätt och inte körts för hårt.
Köp en kompressionsprovare på biltema och komptesta motorn, är kompet som det ska och det inte är nåt annat fel på hojen så kan du nog lungt köpa den.

Micke_Lindstrom skrev:
....

En motorcykel kan lätt gå 7000 mil utan problem om den den servats rätt och inte körts för hårt.
....

Självklart. Min gamle VFR närmar sig nu 15000 mil (MINST!)och har inte börjat dra olja än. Dock körde den omkull i Trollhättan förra året så den börjar väl bli lite till åren... :rolleyes:

Last edited:
Mätarställning? På en hoj som är 15 år gammal? Vafan spelar mätarställningen för roll? Jag har servat lika gamla hojar som har varit i nyskick trots många mil på mätaren och jag har servat lik trots endast 3000 mil på mätaren.
Skit i mätarställningen och kolla skicket istället. Det är _mycket_ intressantare, framförallt om du räknar med att ha hojen i flera år. Det enda intresset du som köpare har i mätarställningen är att det påverkar värdet den dan du ska sälja hojen.

Det är ungefär som det där tjafset om servicebok (nu gäller det hojar som har passerat garantitiden). Det verkar vara intressantare med stämplar i servicebok än med gott skick, detta trots att vilken tomte som helst kan fejka stämplarna.

Skicket på hojen regererar, framförallt när den börjar bli gammal. Därefter kommer uppgifter (och dess trovärdighet) om vad som gjorts på hojen.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!