Köp av Aprilia Touno -07

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Hej jag är ute efter en tauono .
Vanliga fel och vad skall man tänka på vad tycker ni om hojen.
Funkar det att skjutsa med.
:lol
 
Du kommer att få ett gäng initierade och uttömmande svar från folk som har järnkoll inom kort.
Jag nöjer mig med att konstatera att; Ja, det går utmärkt att åka två på en Tuono...men, det är i grunden riktig sporthoj så fotpinnarna sitter högt och benvinklarna blir därefter. En mindre dam sitter rätt bra (säger frugan) men blir det stort och långbent kan det kanske bli lite jobbigt i längden.
Annars en rask och rolig twin med chassi som inte behöver skämmas alls när det svänger.
Tjööp :tummenupp
 
De är kinkiga på att det är bra drag i batteriet. Bakre blinkers brukar kunna samla fukt. Den är betydligt mer sporthoj än din FSZ, men det var väl poängen?

Klubb med massa skryt och skitsnack finns på lafamigliaaprilia.se ifall du vill ha mer på fötterna.

Se annars pbas inlägg... Gå sedan och gör rätt sak!

:D
 
Last edited:
De är kinkiga på att det är bra drag i batteriet. Bakre blinkers brukar kunna samla fukt. Den är betydligt mer sporthoj än din FSZ, men det var väl poängen?

Klubb med massa skryt och skitsnack finns på lafamigliaaprilia.se ifall du vill ha mer på fötterna.

Se annars pbas inlägg... Gå sedan och gör rätt sak!

:D

Det låter bra

Har ni några bankörningar i Aprilia klubben
 
Jag har en 07a som jag kört snart 1000 mil med. Har tagit den till Kroatien och om två veckor tar jag hojen genom alperna till Monaco. Hojen är underbar!
Bakbromsen tar kasst rätt snabbt även fast man luftar den. Verkar vara ett vanligt problem. Hastighetsmätaren immar igen rätt ofta, verkar också vara vanligt. Sedan vet jag inte om detta gäller enbart min hoj men kopplingen är rätt så tung. Jag tyckte det var värst i början men nu är jag van. Den tunga kopplingen är också det första folk kommentarar då någon testar eller torrbryter hojen. Har inte haft några problem alls med min och jag tror inte att jag någonsin kommer kunna sälja den :)
 
Det låter bra

Har ni några bankörningar i Aprilia klubben

Vi hade en för ett par veckor sen, som var väldigt bra.
Vi kommer satsa på två sådana träffar nästa år.

Jag har inte haft någon Tuono -07, men väl en Mille -01, som jag inte hade några som helst bekymmer med. Tvärrt om så var det den bästa sporthoj som jag någonsin ägt (och det är några stycken olika). Sen äger jag fortfarande, även om den är stulen för tillfället, en Mille -00 som jag har byggt om till Streetfighter, och den är den absolut goaste hojen jag har haft. -07:ans motor och Tuonons sittställning. Helt syverän i alla avseenden. Om inte min hoj kommer tillbaka så blir det nog en Tuono -07:a. Den är liksom mer färdig från början. Mitt bygge blev ju rätt dyrt. Sen skadar det inte att försäkringspremien blir mycket lägre på en Tuono än en Mille.
 
Jag har en -06:a.... Har nog aldrig haft så roligt på två hjul som med den.... Funkar gott på bana och att skjutsa med...
 
Då har man blivit ägare till en Aprilia Touno -07 :)

Brutal hoj speciellt om man åkt silkeslen radfyra innan.

Men jag tycker den är lite högt utväxlad 6:an använder man nästan ju aldrig.

Vad kör ni för utväxling som funkar bra jag tänker nog gå upp en kugg bak eller skall man gå ner en fram ? kanske
 
Gå ner en kugg fram. Minst! Är i princip ett måste för att få den körbar i lägre farter.

Grattis och välkommen till den brutala sidan! :fyllisar
 
Man får gratulera till ett kanon köp.

Jag hitta hem på min, körde 2000 mil första säsongen.... :)
Den har i skrivande stund rullat 4100 mil, o jag kommer aldrig sälja den, underbar hoj.

Kolla drevningen så att den inte är orginal.
Jag kör 15-42 nu kommer köra 15-43 vid nästa drivpakets byte.
Har för mig orginal är 16-40.......
 
Har en nu och har haft en tidigare. Har aldrig haft problem med igenimmade instrument dock är bakbromsen kass som sagt. Nu har jag racefotpinnar och med dem får man bort slavcylindern från värmen från motorn och än så länge funkar den bra.

Hojen levererades med två framdrev så det var väl aldrig tanken att man skulle köra med 16 fram. Minns inte vad min nya har för bakdrev men det är inte original och den är rolig som fan att köra! :)

Annars är det väl bara att kolla oljan på rätt sätt eftersom det är torrsump. Och batteriet som sagt, twinnen verkar vara rätt tung att dra runt.
 
Då har man blivit ägare till en Aprilia Touno -07 :)

Brutal hoj speciellt om man åkt silkeslen radfyra innan.

Men jag tycker den är lite högt utväxlad 6:an använder man nästan ju aldrig.

Vad kör ni för utväxling som funkar bra jag tänker nog gå upp en kugg bak eller skall man gå ner en fram ? kanske
16/44 tycker jag blev lagom. 15/44 så blev den lite "rå" i gången tycker jag. 16/44 blev silkeslent.
 
Har byggt en streetfighter på en Futura med samma ram & snurra....det var ett impulsköp, men fan vilken underbar hoj! :rock Rotaxtwinnen är både skottsäker & har ett härligt register, nu svär jag i kyrkan, men jag gillar den mer än min Honda VTR SP-1 i karaktär....

Grattis!
 
Tack för tipsen vet ej vad som sitter nu skall kolla.

Det är powercommander dynojet monterat tror den blir lite nervösare av det också
 
Jo, det är lite skillnad. "Apan" hoppar iväg direkt på gasen bara man är över 5000 rpm och sen lever den rövare upp till 9000 nånting. FZS är ju liiiite mjukare i gensvaret om man säger. Jämförelsen är väl ungefär en skitrand i brallan, för det är vad en bekant beskrev (som vid tillfället körde 750 rak 4:a) efter att ha provat min gamla -04 Tuono... :Bugar:rofl
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top