Köp 600cc istället för 1000?

oki vet flera som försäkrat sina gamla sporthojar som classic bland annat en gamal honda rc30.
min vfr 750 är classad som sporthoj enligt försäkringsbolaget o den ligger under classic
 
jag utnyttjar nog knappt hälften av min R1:a men de känns bättre å ha en R1 istället för R6:) vetskapen att det fins resurser om man vill:tummenupp

Jo det är jättetrevligt att ha alla dessa resurser när jag går ut på långrakan på Kemorabanan i finland. Vrider satan på rullen så att alla resurserna i min 1000 kubikare får komma ut...
...och i samma ögonblick kommer Sami Penna eller någon annan av de finska supersportkkillarna och bara seglar förbi på sin trötta 600... Bara för att de kan gå på gas så sjukt mycket tidigare eftersom 600:an är så snäll och använder resurserna som finns till att accelerera istället för att lyfta framhjulet eller spinna.

Visst, tack vare 1000-klubbans resurser så håvar jag in 600:an efter den långa rakan...ända tills vi ska bromsa och 600:an försvinner som en avlöning genom böjen...
Det är kul med resurser men jag vet inte vad jag ska ha dem till egentligen när en 600 är så mycket smidigare så fort det kommer en sväng... :)

Det finns ytterst få i Sverige som kan utnyttja en 1000 till max. Vi vanliga dödliga kör bra mycket fortare på en 600:a eftersom man helt enkelt vågar gasa mer med den.
 
Jo det är jättetrevligt att ha alla dessa resurser när jag går ut på långrakan på Kemorabanan i finland. Vrider satan på rullen så att alla resurserna i min 1000 kubikare får komma ut...
...och i samma ögonblick kommer Sami Penna eller någon annan av de finska supersportkkillarna och bara seglar förbi på sin trötta 600... Bara för att de kan gå på gas så sjukt mycket tidigare eftersom 600:an är så snäll och använder resurserna som finns till att accelerera istället för att lyfta framhjulet eller spinna.

Visst, tack vare 1000-klubbans resurser så håvar jag in 600:an efter den långa rakan...ända tills vi ska bromsa och 600:an försvinner som en avlöning genom böjen...
Det är kul med resurser men jag vet inte vad jag ska ha dem till egentligen när en 600 är så mycket smidigare så fort det kommer en sväng... :)

Det finns ytterst få i Sverige som kan utnyttja en 1000 till max. Vi vanliga dödliga kör bra mycket fortare på en 600:a eftersom man helt enkelt vågar gasa mer med den.

Det är inte alls lika skrämmande att gasa loss bakänden med en 600 när man är på väg genom en svepande kurva heller. :crash Det blir mer "Hoppsan, ja där släppte det visst." medans literklubborna tenderar att göra ett mycket bättre jobb på att få toksläpp. :D
 
Fast nu pratar vi talanglös och medioker i termer som "kan inte skilja på en GSXR1000 K3 och BMW S1000RR -11 och har aldrig åkt på bana" nivå.....

Ja, det var det jag menade. :hihi Jag kände en påtaglig skillnad, men jag visste inte vad det var jag kände. (Och på den tiden kunde jag öht inte känna skillnad på ett par sportdäck och touringdäck)
Jag är iofs fortfarande både talanglös och nog inte ens medioker som banåkare.
 
Jo det är jättetrevligt att ha alla dessa resurser när jag går ut på långrakan på Kemorabanan i finland. Vrider satan på rullen så att alla resurserna i min 1000 kubikare får komma ut...
...och i samma ögonblick kommer Sami Penna eller någon annan av de finska supersportkkillarna och bara seglar förbi på sin trötta 600... Bara för att de kan gå på gas så sjukt mycket tidigare eftersom 600:an är så snäll och använder resurserna som finns till att accelerera istället för att lyfta framhjulet eller spinna.

Visst, tack vare 1000-klubbans resurser så håvar jag in 600:an efter den långa rakan...ända tills vi ska bromsa och 600:an försvinner som en avlöning genom böjen...
Det är kul med resurser men jag vet inte vad jag ska ha dem till egentligen när en 600 är så mycket smidigare så fort det kommer en sväng... :)

Det finns ytterst få i Sverige som kan utnyttja en 1000 till max. Vi vanliga dödliga kör bra mycket fortare på en 600:a eftersom man helt enkelt vågar gasa mer med den.


jo det kan jag förstå för er som åker bana. men jag åker mest fram å tillbaka från träningen. en landsvägs tur en tråkig onsdag, och då tycker ja att de är fränt med en 1000 kubbe, känns fint i själen. alla är vi olika
 
Jo det är jättetrevligt att ha alla dessa resurser när jag går ut på långrakan på Kemorabanan i finland. Vrider satan på rullen så att alla resurserna i min 1000 kubikare får komma ut...
...och i samma ögonblick kommer Sami Penna eller någon annan av de finska supersportkkillarna och bara seglar förbi på sin trötta 600... Bara för att de kan gå på gas så sjukt mycket tidigare eftersom 600:an är så snäll och använder resurserna som finns till att accelerera istället för att lyfta framhjulet eller spinna.

Visst, tack vare 1000-klubbans resurser så håvar jag in 600:an efter den långa rakan...ända tills vi ska bromsa och 600:an försvinner som en avlöning genom böjen...
Det är kul med resurser men jag vet inte vad jag ska ha dem till egentligen när en 600 är så mycket smidigare så fort det kommer en sväng... :)

Det finns ytterst få i Sverige som kan utnyttja en 1000 till max. Vi vanliga dödliga kör bra mycket fortare på en 600:a eftersom man helt enkelt vågar gasa mer med den.
Det är mycket trevligare att sitta på en muggig 600a och bli ifrånkörd av spretans litersklubbor än tvärs om :fakta Fast det bästa är ju att sitta på en muggig 600a och köra ifrån spretans litersklubbor :mattias
 
Det funkar fint att åka landsväg med en 600 cc o bränsleförbrukning är bra men efter några turer vill du ha ngt större. En literklubba är det du kommer att sukta efter ett tag. Tänk efter vad du vill. Jag bytte efter 2 säsonger från r6 till r1 o det ångrar jag inte. Ska det vara en mer touringhoj så.ko?la hayabusn en Ulvskog i fårakläder ???? ( var tvungen att behålla Ulvskog enligt ordprogrammet men det ska vara fårakläder) ????
 
Provade min R1 på gata när jag köpte den. Befängt. Har inte varit i närheten av allmän väg sedan dess utan den går enbart race och ska jag ut på vägen kör jag nåt annat som inte behöver dubbla skyltarna för att vara uthärdlig utan att ha ihjäl mig av tristess....
 
Det funkar fint att åka landsväg med en 600 cc o bränsleförbrukning är bra men efter några turer vill du ha ngt större. En literklubba är det du kommer att sukta efter ett tag. Tänk efter vad du vill. Jag bytte efter 2 säsonger från r6 till r1 o det ångrar jag inte. Ska det vara en mer touringhoj så.ko?la hayabusn en Ulvskog i fårakläder ???? ( var tvungen att behålla Ulvskog enligt ordprogrammet men det ska vara fårakläder) ????

PErsonligen kan jag inte påstå att jag känner några skriande behov av massiv effekt i form av en literklubba på min pendlarhoj, däremot ska jag nog byta till ett större bakdrev för roligare applicering av den effekten som finns. Toppfart är inte jättehiskeligt intressant för mig. Det blåser så jäkla dant över 220 nånting ändå.
 
Kommer bli rätt imponerad om du hittar trafikförsäkring för under 15 papp.
Är själv 24 och ska köpa hoj igen och sporthoj är inte aktuellt öht pga försäkringen...
Blir nog en ER6 igen för min del, och då får jag ändå hosta upp strax över 9 för en helförsäkring.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Tycker det låter dyrt med 9000 för en ER6 även om du är under 25. Vilka bolag har du hört om pris? Eller du bor i storstad?
 
Det handlar inte om tider runt en bana, det handlar om känsla.
600cc är klent rent allmänt.
O så låter de yngkligt.
Ljudet är superviktigt i en båge o 1000cc låter manligare.
Sedan är det mer utmanande att kontrollera något som mer villt än tamt. Även fast det går långsammare !!
 
Det handlar inte om tider runt en bana, det handlar om känsla.
600cc är klent rent allmänt.
O så låter de yngkligt.
Ljudet är superviktigt i en båge o 1000cc låter manligare.
Sedan är det mer utmanande att kontrollera något som mer villt än tamt. Även fast det går långsammare !!

Det är ju bara en fråga om smak, jag tycker att en gammal cbr250rr och dess likadana kamrater låter mycket bättre än en modern literhoj upp mot varvstopp.
 
Det är stor skillnad på en 1000 cc från 2007 utan reglerteknik och dagens 1000 cc hojar. Dagens maskiner har mycket teknik som gör den lättkörd iform av ABS , tractioncontrol, whelley control m.m Ducati twinnar har även motorbromskontroll som hjälper föraren.
 
hihi

Alla som förespråkar 600 cc snackar alltid om hur snabba de är på bana, men nu står det inget om att trådskaparen ska börja köra rookie600 eller liknande, utan det handlar nog mest om att landsvägskryssa på onsdagskvällarna, ta flickvännen på en kvälls tur eller bara asa sig till stranden..

och då säger jag 1000cc då det extra vridet som dessa har kommer medföra en lugnare körstil.

:tuttar
 
Nu har jag läst denna tråden i flera dagar och förundrats över att den inte spårat ur.
Det har kommit en massa bra svar också, både för och emot.

De flesta som anser att 600cc är bra har kört tusen innan och om man nu anser att tusen är ett misstag så antar jag att alla måste göra det på egen hand.

Jag läser frågan som att du vill köpa nytt, right?
Det tråkiga med 600cc är att de i princip inte utvecklas. Ingen skoj elektronik, inga roliga motorkonfigurationer. Bara en ren, oldschool skitbra hoj.

Köper man nytt så är det väl oftast av minst en av två anledningar: man vill ha något skoj och/eller man vill slippa problem. Min erfarenhet är att japanska 600cc är hyfsat problemfria. Det naturliga rådet då är: köp en schysst begagnad för du får i princip ingenting extra om du köper nytt.

Om du däremot vill ha något exotiskt så är det tusen eller H2 som gäller.

Jag är som några andra som redan svarat inte heller speciellt bra men har ändå rökt tusenhojar på rakan på Anderstorp och hur många ställen du kör på kan du gasa lika långt eller längre än där?
Vid rödljus är det också ungefär samma eftersom det svåra från stillastående är att hålla ner framhjulet.

Tittar du på varvtiderna mellan MotoGP och Moto2 så inser man ganska snabbt att inte ens världseliten åker så värst mycket snabbare med 100 hästar extra.

Bestäm dig för vad det är du är ute efter. Blir det 600cc så se till att det kommer på en quickshift ifall det inte redan finns på. Gärna raceväxlad så ska du se att du får grymt kul även på den.
Vill du ha nytt så köp det.
 
Tycker det låter dyrt med 9000 för en ER6 även om du är under 25. Vilka bolag har du hört om pris? Eller du bor i storstad?
Mindre stad, och tillägg med fri utlåning vilket kickar upp premien en bit.
Köpte en ny Z650 i förra veckan och slutnotan på försäkring hos Svedea blev 8,5 för helförsäkring, krav på full utrustning och hojen måste förvaras i låst garage, och tillägg fri utlåning.
Tycker egentligen det är för dyrt, men jag var så jäkla sugen på just den modellen så jag biter ihop och betalar tills vidare :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Håller ed dig.har precis köpt en cbr 600..f2.vill ej bli kastad ur sadeln .gixxern var jobbig för mig.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top