Köp 600cc istället för 1000?

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Ort
Varnamo
Hoj
Honda
Jag är rätt ny på MC. Kört i 2 år nu.
Jag köpte en rätt sliten hoj som var billig i försäkring.
Nu undrar jag om ni tycker jag är dum som hellre väljer att köpa en ny hoj (6-700cc) klassen än att köpa en begagnad 1000cc för samma pris.
Försäkring på en Kawasaki 1000sx går på 13500 kr året. Är 25 år.
Har kollat på 600-700 CC bågar som ger mig en helförsäkring för 4000 kr
Am I stupid?
 
Go for 600/750 they're much more fun in town and curves. Specially if you are sort of beginner. Later you have plenty of time to play with litre bikes.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jag är rätt ny på MC. Kört i 2 år nu.
Jag köpte en rätt sliten hoj som var billig i försäkring.
Nu undrar jag om ni tycker jag är dum som hellre väljer att köpa en ny hoj (6-700cc) klassen än att köpa en begagnad 1000cc för samma pris.
Försäkring på en Kawasaki 1000sx går på 13500 kr året. Är 25 år.
Har kollat på 600-700 CC bågar som ger mig en helförsäkring för 4000 kr
Am I stupid?

Holy moly, Jag betalar 2500 hel/hel för min z1000sx.
Men nej, skulle inte påstå att du är dum, om du trivs med en 600 så köp en. Det kan vara värt att kolla på lite andra modeller på 1000cc med, försäkring varierar fånigt mycket utan anledning. Samma hoj på olika bolag kan skilja tiotusentals kronor med.
Gsx1250 är kanske inte speciellt sportig, men den bör vara billig att försäkra till exempel.
 
Det är inget lätt val. Är man rutinerad är en 1000 cc att föredra som man inte behöver piska skiten ur för att få bra dragkraft. Men risken att det går åt pipsvängen är i vissa fall större t.ex. p.g.a. High Side om man klantar till det.

Jag köpte en ny Gixxer 1000 när de kom och hade inga problem med det. Nu har jag en R6a och saknar i vissa fall den brutala kraften i mellanregistret men samtidigt är det roligt att kunna köra hårt och gasa på ordentligt nästan när som helst utan att behöva oroa sig för att bli kastad ur sadeln.

Om du tänker köra långt och fort t.ex. genom Europa så är en 1000 att föredra. Då går det att marcha långt över 200 km/h utan att motorn blir det minsta ansträngd. Tänker du köra på bana och är nybörjare kommer du att köra fort tidigare med en 600.
 
En 600:a är mer en tillräckligt för de flesta ....

Vill du bli duktig på att köra så gå inte på för stor hoj, en stor hoj kan dock kompensera för en del bister i körförmågan. En för stor hoj kan hämma din utveckling som förare :fakta

Mitt råd: satsa på en fräsch begagnad 600:a :tummenupp
 
Är du själv en lätt kille, ta en 600. Väger du mycket köp en 1000.
Jag väger som en lätt kille + lätt tjej som skjuts, och då är en 600 lite för tom i botten.
 
Jag kanske inte ska öppna käften eftersom jag precis gick från en 1300 till en 1300, men jag gillar 600or, när jag tävlade körde jag R6 och sporthojarna jag har haft på gata har varit 750, mycket för att dom är mer lättkörda och roligare att kasta runt. Att köra hysteriskt fort rakt fram har aldrig riktigt lockat, och skillnaden i acceleration mellan en 600 och en 1000 i farter under 200 är försumbar.
 
Intressant läsning, har själv en 750 gixxer från 99 och tänkte köpa något nyare.
Körde Honda CBR 125 när jag hade lätt mc och funderar på storebror CBR RR 600 alt. CBR RR 1000.
Är dock fortfarande under 25 och antar att det kan bli väldigt mycket dyrare i försäkring på en 1000?
 
Intressant läsning, har själv en 750 gixxer från 99 och tänkte köpa något nyare.
Körde Honda CBR 125 när jag hade lätt mc och funderar på storebror CBR RR 600 alt. CBR RR 1000.
Är dock fortfarande under 25 och antar att det kan bli väldigt mycket dyrare i försäkring på en 1000?
Kommer bli rätt imponerad om du hittar trafikförsäkring för under 15 papp.
Är själv 24 och ska köpa hoj igen och sporthoj är inte aktuellt öht pga försäkringen...
Blir nog en ER6 igen för min del, och då får jag ändå hosta upp strax över 9 för en helförsäkring.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Kommer bli rätt imponerad om du hittar trafikförsäkring för under 15 papp.
Är själv 24 och ska köpa hoj igen och sporthoj är inte aktuellt öht pga försäkringen...
Blir nog en ER6 igen för min del, och då får jag ändå hosta upp strax över 9 för en helförsäkring.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Kanske ska vänta något år tills man fyllt 25, är det väldigt stor skillnad på prislappen när man kliver över 25 år?
Och vill bara klargöra att det är alltså inte en helt ny hoj jag funderar på utan 05 / 06 modeller
 
Idag finns det nästan inga 600 cc premiumhojar typ z 1000 sx. Dom flesta 600-700 cc hojar är instegshojar t.ex. mt 07, er6, sv650 m.fl. Det är tvåcylindriga hojar på 70-80 Hk och försedda med budgetkomponenter i chassie,, fjädring och bromssystem.

Man behöver komma upp till 750- 900 cc för hitta hojar med premium komponenter. Där finns t.ex. nya street triple, gsx 750 , Ducati sport, Ducati 899/959, mv Augusta 800, Kawasaki z 900.

Nya R6 är bara ämnade för race. Dom passar dåligt vid gatkörning.
 
Knappt någon som nämner motorgången, för mig är motorns gång och ljud halva motorcykeln.

Att köpa t ex en R6 är för mig helt otänkbart, jag gillar inte alls den högvarviga motorn utan något som helst bottendrag, då hade jag hellre haft en 600 monster eller liknande med halva effekten.
Just för att jag föredrar gången i en sån.

Så, provkör, provkör och provkör en till.
 
Kanske ska vänta något år tills man fyllt 25, är det väldigt stor skillnad på prislappen när man kliver över 25 år?
Och vill bara klargöra att det är alltså inte en helt ny hoj jag funderar på utan 05 / 06 modeller
Tror skillnaden på 24 och 25 är ganska obefintlig om man har en pille mellan benen.
Kanske kan skilja lite i förskingring på en ny och en 10 år gammal hoj, men den skillnaden lär inte hjälpa dig att komma under 15 papp för trafik :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Mycket beror ju på hur du uppfattar att du kör med din hoj i längden.Själv gillar jag Blackbirdens och Hayabusans bottendrag som gör att man slipper växla jämt och ständigt.Om kommer man oavsett växel och det kan ju vara skönt att slippa höra en högvarvad motor i öronen hela tiden.Och in och ur kurvorna på ett trevligt sätt med hög fart kommer du alltid även med dessa större hojar med lite träning som med så mycket annat.Men vi är alla olika.Sen kommer naturligtvis det ekonomiska som naturligtvis oftast är avgörande.

Själv hör jag bara den korta Yoshimura dämparen på Busans 4-1 system som mer låter som en nyvaknad drake vid minsta pådrag. :crash Hoppas du hittar rätt i mc floran.
 
Last edited:
Varför inte en Trajja 675 Street triple R. Har funnit i många år, pålitlig hoj, R-modellen har mycket fin fjädring och bra bromsar. 675 trepip är en underbar motor med mycket mellanregister men ändå bra ryt på topp. Körglädjen är stor på den hojen, rekommenderas starkt!
 
Varför inte en Trajja 675 Street triple R. Har funnit i många år, pålitlig hoj, R-modellen har mycket fin fjädring och bra bromsar. 675 trepip är en underbar motor med mycket mellanregister men ändå bra ryt på topp. Körglädjen är stor på den hojen, rekommenderas starkt!
Den kombon har alla rätt men om man nu tvunget vill ha en kåphoj så är Daytona 675 ett lika bra val! :tummenupp
 
Själv är jag också inne på att byta ner (upp?) mig från liter till 600. Det jag framförallt söker är den lägre vikten för lite rappare riktningsändringar. Jag har svårt att se den lägre effekten som något hinder, högre varv och mer växling känns snarare som något positivt för aktiv körning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top