Kåpa bygge

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I går var jag på varenda måleri och materialaffär i uddevalla och letade efter en affär som sålde glasfiber väv typ Twillväv, till slut hittade jag en som kunde beställa och det var en båtaffär som ligger mellan siba och torp,
för att komma dit så åker man in p[ siba avfarten och svänger höger så man åker ifrån siba, längst bort på denna gata ligger en båt affär som kan köpa hem kolfiber glasfiber kevlar special blandningar mella kolfiber och kevlar polyester mm. 1x1 m glasfiber kostar 112kr och 1 kg polyester kostar 122kr,
kolfiber och kevlar ligger på runt 520 kr. jag beställde hem det ovan.
jag byggde en mall i går ochså till en bakskärm av wellpapp som jag sedan täckte med värdelös 10kr silvertejp som säljs i uddevallas 10kr affär.

mer uppdate och bilder på mall kommer i kväll.

...Niklas :banana

Nikel skrev:
I går var jag på varenda måleri och materialaffär i uddevalla och letade efter en affär som sålde glasfiber väv typ Twillväv, till slut hittade jag en som kunde beställa och det var en båtaffär som ligger mellan siba och torp,
för att komma dit så åker man in p[ siba avfarten och svänger höger så man åker ifrån siba, längst bort på denna gata ligger en båt affär som kan köpa hem kolfiber glasfiber kevlar special blandningar mella kolfiber och kevlar polyester mm. 1x1 m glasfiber kostar 112kr och 1 kg polyester kostar 122kr,
kolfiber och kevlar ligger på runt 520 kr. jag beställde hem det ovan.
jag byggde en mall i går ochså till en bakskärm av wellpapp som jag sedan täckte med värdelös 10kr silvertejp som säljs i uddevallas 10kr affär.

mer uppdate och bilder på mall kommer i kväll.

...Niklas :banana

Hur kraftig twill använder du? typ 200 g/m2 eller?

Nu håller du tyst:)... ska kolla det när det kommer.
föresten så var jag på uddevalla marinan i dag och fick köpa 1,5x1 m väv för 50 spänn. fick ochså reda på att dom kommer ta in glasfiber till försäljning och det kommer kosta runt 60 70 kr m2 sen så berättade han en mycket viktig grej,,, har du en väv som du ska plasta som är 1x1 m och 200g då ska man använda dubbelt så mycket polyester alltså 400g,, blir det för mycket polyester så blir materialet poröst och kommer spricka..
ett ordentligt gjort laminat ska man kunna forma till en cirkel när det härdat..

nu ska jag ner och ta kort som jag lägger in om 5/10 min

//Niklas

Bilder på mall och material :yoparty

Bifogat

• Mall.JPG
    Mall.JPG
    118 KB · Visningar: 150
  • Mall[0].JPG
    Mall[0].JPG
    139 KB · Visningar: 145
material
tjock och tunn twillväv den lilla e den tunna :banana

Bifogat

• Material.JPG
    Material.JPG
    60.1 KB · Visningar: 123
åhhh
snubben från rodins ringde i dag och sa att grejerna hade kommit, jag åker dit och ska hämta det och han plockar fram sakerna,,, Fan det här e ju inte polyester det e ju gelcoat... så jag fick åka hem med 1x1 m 155g glasfiber men ingen polyester som man behövde mest,
*dunka huvet i bordet*dunka huvet i bordet*dunka huvet i bordet*dunka huvet i bordet*,, nu får jag sakerna nästa vecka..
//Niklas

Nikel skrev:
åhhh
snubben från rodins ringde i dag och sa att grejerna hade kommit, jag åker dit och ska hämta det och han plockar fram sakerna,,, Fan det här e ju inte polyester det e ju gelcoat... så jag fick åka hem med 1x1 m 155g glasfiber men ingen polyester som man behövde mest,
*dunka huvet i bordet*dunka huvet i bordet*dunka huvet i bordet*dunka huvet i bordet*,, nu får jag sakerna nästa vecka..
//Niklas

Men att laminera med gelcoat är väl inget problem, det blir väl JÄTTEelastiskt? :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Ska man laminera kolfiber så har jag fått lära mig att om du ska ha lika mycket epoxi som g/m2 per lager. Dvs. har du en bit som är en kvadratmeter och 200 g/m2 (kraftig kolfiber) så ska du teoretiskt sett ha 200 g epoxi per lager.

Sen förstod jag inte riktigt vad du menade med att kunna forma laminatet till en cirkel? Det måste ju bero helt på hur stora stycken du arbetar med, tro fasen att du kan böja runt ett laminat som är 50m långt (extremt, jag vet) men att böja runt ett laminat som är t.ex. 10 cm långt är besvärligt (tvivlar på att det går).

Ehhm, den ska väl inte vara så där hackig? Det var inte så snyggt faktiskt... =(

nej självklart ska man inte kunna böja runt ett laminat såm e 10 cm men ett laminat så e 1m ska det gå,,
Zana,, jag kommer använda en tjock väv under den tunna så att det hackiga kommer inte synas..
ocm det gör det så spacklar jag och laminerar om..

//Niklas

pluss att det e inte så hackigt heller det e bara bilden som gör så...

//Niklas

Nikel skrev:
pluss att det e inte så hackigt heller det e bara bilden som gör så...

//Niklas

Ok, youre the boss... Glöm inte att posta resultatet bara!!

/Zana

Ska oxå bygga kåpor!!

Ska bygga kåpor till min gixxer 1000, inte jag men min gamla träslöjdslärare.
Får se i fall det blir nåt resultat, kommer med update!

:tummenupp :banana :yoparty :tungan :tomten :arsele

vänta nu,,
ska du göra kåpor till din gixxer..
eller ska träslöjdsläraren göra kåport till din gixer..
eller e det tvärtom..

//Niklas

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey